וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המס על ההיברידיות יעלה?

יואב קווה

9.12.2007 / 10:25

המחיר הנוח יחסית של המכוניות ההיברדיות הוא תוצאה של הנחה מאסיבית במס הקנייה. לא לעולם חוסן

ב-2007 יירשם שיא במכירות של מכוניות היברידיות. ב-2008, לא קשה לנחש, השיא הזה יישבר שוב, ובצדק. המכוניות ההיברידיות המשפחתיות שנמכרות ביום בישראל - הונדה סיוויק IMA וטויוטה פריוס - הן קנייה משתלמת ונבונה.

קודם כל מרוויחים נושא לשיחה עם החברים ומטהרים קצת את המצפון הסביבתי. אחר כך זוכים במכוניות חסכוניות בדלק: פריוס מסתפקת בליטר אחד לכל 17 ק"מ. סיוויק IMA שותה קצת יותר - 15 ק"מ לליטר.

שתיהן מכוניות נוחות ומרווחות, עם יתרון קל לפריוס. הביצועים של שתיהן טובים, שוב עם יתרון קל לפריוס. וחשוב מכל, המחיר שלהן אינו בשמים: 151 אלף שקל, כלומר מחיר מקביל למשפחתית גדולה עם מנוע 2.0 ליטרים (כמו מאזדה 6), וצריך לזכור שמדובר במכוניות מאובזרות לעייפה.

המחיר הנוח יחסית הוא תוצאה של הנחה מאסיבית במס הקנייה. משרד האוצר החליט להטיל על מכוניות היברידיות משפחתיות מס קנייה של 30% בלבד. לולא ההנחה היה מחירן חוצה בקלות את קו ה-200 אלף שקל.

אבל לא לעולם חוסן. בשנים הקרובות יבטל האוצר את הטבת המס הזאת. ב-2011 יעלה שיעור המס על היברידיות מ-30% ל-40%. עד 2014 יעלה ל-72% - שיעור זהה למס שיוטל על שאר המכוניות. ההחלטה היא עקרונית: לא לתת הטבה לפי סוג טכנולוגיה או דלק, אלא לפי מידת הזיהום והנזק לסביבה ולאדם.

טויוטת הצעות הוועדה למיסוי ירוק מדברת על הנחה של 4,000 שקל במיסוי על המכוניות היברידיות. ייתכן שבסופו של דבר יהיה הסכום גבוה יותר. בכמה? עדיין לא ידוע, ולכן האפשרות שמכוניות היברידיות יתייקרו בשנים הקרובות אינה נפסלת. מאידך, צריך לקחת בחשבון שיותר יצרנים ישווקו מכוניות היברידיות. יעילות הייצור והתחרותיות יעשו את שלהן, והמחיר לצרכן, ללא מרכיב המיסוי, יפחת.

ליתר ביטחון החליטה הוועדה כי "כדי לוודא כי לא קיימת פגיעה ביבוא של כלי רכב המונעים בטכנולוגיה חלופית בעקבות התוכנית, ייבחן הנושא שנית במהלך יישום התוכנית, וכן לאחר סיום יישומה ב-2014".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully