וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: ככה זה כשהדלק (והמנוי לכביש 6) חינם

גיורא אלכסנדרון

13.12.2007 / 13:18

שוק הליסינג צמח לממדי ענק, איבד כל פרופורציה ומעודד נסועה מוגברת ושאר רעות חולות

הליסינג הוא רעה חולה. מהטבה בהיקף מצומצם הוא צמח לממדים מפלצתיים ונהפך לגורם המשמעותי ביותר בשוק הרכב בישראל. בכל המאבקים סביב הרפורמה בליסינג, יוצגו "נהני הליסינג" על ידי קבוצות עובדים צעקניות, ובעיקר על ידי חברות הליסינג, שהפעילו לובי נרחב לטרפוד הרפורמה, או לפחות לדחייתה ולעיקורה. בשל כך נוצרה בציבור תפישה לפיה לקוחות הליסינג, ובראשם עובדי ההיי-טק שעמם אני נמנה, הם קבוצה מונוליטית בעלת אינטרס אחיד.

ולא כך הוא. הליסינג הוא תופעה משחיתה מכל בחינה. ברוב חברות ההיי-טק, הסכמי הליסינג כוללים תשלום חודשי קבוע המאפשר נסיעה ללא הגבלה. הסכם כזה מעודד נסועה גבוהה, מכיוון שהעובד אדיש לחלוטין לעלות הדלק שהוא צורך ולשאר העלויות. הדבר מביא לתופעות אבסורדיות בכל קנה מידה, כגון עובדים הנוסעים מאות קילומטרים למקום עבודתם כל בוקר. ככה זה כשהדלק (והמנוי לכביש 6) חינם. התוצאה היא זיהום אוויר מוגבר, עומס בכבישים, פרבור שמשמעותו אובדן שטחים פתוחים וכן הלאה.

נטען שהליסינג משרת את האינטרס הציבורי שכן הוא מביא להצערת צי הרכב ולכך שעל הכבישים נעות מכוניות בטוחות יותר ומזהמות פחות. אלא שמכונית ליסינג חדשה שנוסעת 25-30 אלף קילומטר בשנה - נתון אופייני לרכבי ליסינג - מזהמת יותר ממכונית משפחתית פרטית ישנה יותר, שנוסעת 15-18 אלף קילומטר בשנה - נתון ממוצע לכלי רכב פרטיים. בנוסף, הגידול בנסועה משמעו גם גידול בתאונות הדרכים. טענה זו אוששה על ידי מחקרים שונים, שהראו שחלקם של רכבי הליסינג המעורבים בתאונות גבוה מחלקם בכלל כלי הרכב.

עובדי ההיי-טק עובדים קשה ומתוגמלים על כישוריהם והישגיהם. רבים מהם מרבים להתלונן (ובצדק) על קבוצות העובדים המושחתות הבוזזות את משאבי הציבור בחברת החשמל ובדומותיה. אך מהו חלקם בביזת המשאב החשוב ביותר - הסביבה?

רק לרשות המחוקקת והמבצעת יש היכולת, האחריות והחובה לפעול מתוך חשיבה ארוכת טווח למען אינטרס הכלל. עליהן לאסור בחקיקה מתן רכבי ליסינג ללא הגבלת צריכת הדלק; לחייב מעסיקים בפדיון חנייה - החזר תשלום חנייה לעובד שאינו מגיע באוטו; לאפשר למעסיקים להגדיל את החזרי הנסיעות כדי לצמצם את כדאיות הליסינג; ולהתנות מתן אישורים לבניית אזורי תעסוקה מחוץ לערים בקיומה של תחבורה ציבורית יעילה אליהם. על כולנו להתאחד למען האינטרס המשותף של שמירת הסביבה שלנו. הליסינג נוגד אינטרס זה, שהוא גם האינטרס שלנו, עובדי ההיי-טק. לכן עלינו לקרוא לממשלה ולכנסת: הצילו אותנו מעצמנו, עזרו לנו להיפטר מהליסינג!

*הכותב הוא מהנדס בחברת קאדנס ופעיל בארגונים חברתיים וסביבתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully