וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכניות משרד התחבורה ל-2008

אבי בר-אלי

16.12.2007 / 10:04

ב-2008 ישקיע משרד התחבורה כ-9 מיליארד ש"ח בפרוייקטים גדולים ובשיפור השירות לאזרח

5.4 מיליארד שקל ניתב משרד התחבורה ב-2007 לפרויקטים שונים בענף. נכון לתחילת החודש היה סך התחייבויות המשרד לא פחות מ-23 מיליארד שקל, לא כולל התחייבויות רכבת ישראל. סכומי עתק אלה עתידים לתפוח בשנים הקרובות. ב-2008 תהיה ההשקעה הכוללת בתשתיות התחבורה, כולל הסקטור הפרטי והרשויות המקומיות, כ-9 מיליארד שקל.

לידי TheMarker הגיעו התוכניות של החברות הממשלתיות השונות הכפופות למשרד התחבורה, שהוצגו בשבוע שעבר בפורום התחבורה היבשתית. 9 מיליארד השקלים נתונים לאחריותו הישירה של המשרד ומנותבים לחברות. לסכום זה יצטרפו תקציבי חברות התשתית העירוניות והרשויות העצמאיות - רשות שדות התעופה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

משרד התחבורה ספג בשנים האחרונות קיתונות של ביקורת על אופן ניהולם של פרויקטים תחבורתיים - ובעיקר על חוסר התיאום המשווע בין הגופים הרבים הכפופים למשרד. לזכותו של שר התחבורה הנוכחי, שאול מופז, ייאמר כי מאחורי הצהרותיו בדבר חשיבות הפעילות האינטגרטיבית במשרדו עמדה כוונה של ממש.

הדיון בפורום התחבורה היבשתית חשף את נקודות הממשק והמחלוקת בין החברות עצמן ובינן לבין הגופים החוץ-משרדיים - וזאת לשם ליבונן בנוכחות השר ופתרונן. ב-2008 יעמדו תוכניות משרד התחבורה, בהוראת השר, בסימן אינטגרציה פנים-משרדית ושיפור השירות לאזרח.

ברכבת ישראל קבעו יעד להעלאת רמת דיוק רכבות הנוסעים ל-92% ושמירה על רמה זו לאורך זמן, והתחייבו לשיפור השירות לנוסע בתחנות, וכן לשיפור המידע והנגשתו. ברכבת מתכננים להשיק בשבועות הקרובים אתר אינטרנט חדש - שיאפשר, בין השאר, קבלת עדכונים על מועדי הגעת רכבות - וכן מתחייבים לשיפור ניכר בשירות המרכז הטלפוני וביחידה לפניות הציבור.

במע"צ כבר השיקו את המוקד הטלפוני החדש (2120*), הפועל בכל שעות היממה ומגיב ל-200 פניות ביום בממוצע. גם ברשות שדות התעופה קבעו מדדי שירות חדשים ובוחנים את זמני ההמתנה לכבודה בנמל התעופה.

רכבת ישראל: הגירעון חוגג

מסגרת התקציב של הרכבת ל-2008 היא 988 מיליון שקל - אך ברכבת ישראל כבר חוזים גירעון של 40-70 מיליון שקל.

הכיצד? מנהל אגף הכלכלה ברכבת, אמיר שביט, מסביר כי 405 מיליון שקל מהוצאות התקציב מופרשים להוצאות שכר. העיכוב באישור תוכנית הפרישה המוקדמת ל-150 מעובדי הרכבת אצל הממונה על השכר באוצר עתיד להביא לחריגה של 33 מיליון שקל בתקציב.

העבודות להכפלת המסילה בקו לבאר שבע גרמו לפגיעה של 15 מיליון שקל בהכנסות הרכבת, וזאת נוסף על גידול שאינו מכוסה בהסכם הסובסידיה בהוצאות הבטיחות (7 מיליון שקל), בדרישות מערכת הביטחון (24 מיליון שקל) ובארנונה (20 מיליון שקל).

העבודות להכפלת המסילה לבאר שבע פגעו קשות גם בפעילות החברה ב-2007. הובלת המטענים ברכבת ישראל, שרובה נעשה בקו זה, הסתכמה ב-2007 ב-7.7 מיליון טונה, לעומת צפי של 8.6 מיליון טונה. תנועת הנוסעים בקו פחתה בחצי מיליון לעומת התחזיות ותרמה כ-25% מפספוס יעדי הנוסעים של הרכבת ל-2007.

הרכבת צפויה לסיים את 2007 בהסעת 32 מיליון נוסעים - לעומת התחזיות, שעמדו על 34 מיליון. הירידה המשמעותית ביותר ביחס לתחזית נרשמה בקו כפר סבא-ראש העין (כמעט 50%), אך היתה גם החטאה של חצי מיליון בתחזית מספר הנוסעים בקו תל אביב-חיפה.

תוכניות רכבת ישראל, בניהולו של יצחק (חקי) הראל, כוללות את הפעלת המסילה הכפולה ביציאה ממודיעין, פתיחת תחנת מודיעין מרכז, המשך העבודות בקו ראשון לציון-תל אביב, תחילת הקמת תחנות וולפסון וצומת חולון, הכפלת המסילה בין קרית מוצקין לנהריה (המעוכבת בשל מחלוקת כספית עם עיריית נהריה), ביצוע קו אשקלון-באר שבע והמשך העבודות בקו לוד-נען-באר שבע (הגורמות לירידה משמעותית בנפח הפעילות של הרכבת בדרום).

נוסף על כך, השר מופז הורה לרכבת לפעול להפשרת ביצוע של 50 הפרדות מפלסיות - וזאת על אף החלטת ממשלה להקפיאן.

חוצה ישראל: בקרוב ניסע רחוק

בשבוע שעבר נפתח לתנועה קטע 19 של כביש חוצה ישראל - ממחלף שורק עד מחלף קרית גת - שהגדיל את אורכו הפעיל של הכביש (ממחלף עירון) ל-110 ק"מ. בעוד כחצי שנה אמור להיפתח לתנועה קטע 20, מקרית גת למחלף מאחז, באורך כ-12 ק"מ. פתיחת הקטע, כך מתברר, מותנית בהקמת גשר חדש של רכבת ישראל מעל נחל אדוריים, המצטלב עם תוואי הכביש המתוכנן.

סוגיה נוספת שטרם נפתרה נוגעת לאחזקת הקטעים האלה - לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת (בגיבוי החשב הכללי היוצא) מנעה הטלת אגרה בסך 2 שקלים למימון העבודות השוטפות (שעלותן מוערכת ב-27 מיליון שקל בשנה). עם כניסתו של החשב הכללי החדש לתפקידו צפויה בקשה זו להידון מחדש.

קטע 18 הצפוני, הנסלל בימים אלה בידי חברת דרך ארץ מעירון לעין תות (17 ק"מ), צפוי להיפתח במחצית השנייה של 2009 - חצי שנה לפני התחזיות. השר מופז הנחה את קברניטי חברת חוצה ישראל - המנכ"ל יהודה כהן ומהנדס החברה ראובן לב-און - שלא להמתין לאישור תקציבי של פרויקטי הארכת הכביש לצומת הנגב ולשלומי שבצפון (120 ק"מ נוספים) ולקדם בתוך חודשיים הצעת מחליטים להארכת הכביש, אשר תובא לאישור הממשלה. ביצוע הארכה זו כרוך בהסדר קרקעות עם תושבים דרוזים בצפון ובדווים בדרום.

נתיבי איילון: עומס תנועה גם בשנה הבאה

בנתיבי איילון בחרו להציג תוכנית חומש בעלות כוללת של כ-7.3 מיליארד שקל, אך ב-2008 יתמקדו בהשגת התקציבים הנדרשים למימון כביש 431 העירוני (שיחבר את כביש 1 למודיעין) ופרויקט איילון דרום (הסטת הכביש מתל אביב דרומה כדי לאפשר את תוואי הרכבת בקו ראשון לציון-תל אביב). בחברה דוחפים עוד למציאת פתרונות מהירים לניהול ביקושי התנועה, נוכח הצפי לעלייה משמעותית במספר הנסיעות בנתיבי איילון - הצפוי להגיע השנה לשיא של 800 אלף כלי רכב ביממה.

נתיבי איילון, בניהולו של שי ברס, פעילה כיום ב-14 ערים במרכז הארץ ותמתין להכרעת מנכ"ל משרד התחבורה בשאלת מספר קווי מערכת הסעת ההמונים שתחת אחריותה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הרשות לבטיחות בדרכים: 600 נהגים יורדו מהכביש

יעדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2008 יתמקדו בהורדת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ב-6% לפחות, וכן בהורדת מספר ההרוגים מקרב הולכי הרגל ב-10%. הירידה ב-2007, נכון לסוף השבוע, היתה 3% בלבד.

תקציב הרשות, בניהולו של יאיר דורי, יהיה 550 מיליון שקל (גידול של 19% לעומת 2007). 220 מיליון שקל יושקעו בתשתיות בטיחות עירוניות (עלייה של 43% ביחס ל-2006), כ-120 מיליון שקל יופנו לסיוע אכיפתי למשטרת ישראל, קידום שפיטה והפעלת ניידות בטיחות בדרכים, כ-40 מיליון שקל יושקעו בחינוך לבטיחות בדרכים, 28 מיליון שקל יושקעו בהסברה, ו-23 מיליון שקל יושקעו בהגברת מעורבות הציבור בנושאי בטיחות בדרכים. כ-45 מיליון שקל יושקעו בפעילות ברשויות אזוריות ומקומיות, 13 מיליון שקל במחקר ובמידע, וסכום זהה בסיוע לכוחות החילוץ וההצלה.

בתחום התשתיות תטפל הרשות במאה מוקדי סיכון שיאותרו בכבישים. בתחום האכיפה תפעל עם גופי האכיפה להורדת 150 נהגים מסוכנים מהכבישים בכל רבעון וכן לביצוע 38 מבצעי אכיפה מלווי הסברה הממוקדים בנושאי אלכוהול, מהירות, מעבר צומת באור אדום והולכי רגל. הרשות תצא בחמישה מסעי הסברה ארציים (חורף, קיץ, חזרה ללימודים, אור אדום והולכי רגל), וכן תעניק סיוע נרחב למגזר הערבי בתחום הבטיחות בדרכים.

נ.ת.ע: צפויים לאחר את הרכבת

בחברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) סיימו השנה את גיבוש המפה לשבעת קווי מערכת הסעת ההמונים באזור המרכז - שלושה קווי רכבת קלה לצד ארבעה קווי אוטובוסים רבי-קיבולת. ב-2008 יתמקדו בפיקוח על עבודת זכיין הקו האדום, MTS. כבר כעת צפוי כי הזכיין יאחר את השלמת הסגירה הפיננסית, שנקבעה למאי 2008.

בנ.ת.ע צופים כי כבר בינואר הקרוב תבחר הקבוצה את הגורם המוביל למימון הזר. לפני שבועיים נבחר בנק לאומי כמוביל המימון השקלי (3-5.5 מיליארד שקל). בחברה טוענים כי MTS כבר התחייבה להתחיל בביצוע העבודות ביוני 2008 - גם ללא השלמת הסגירה הפיננסית (במימון עצמי). בינתיים עברה MTS את אבן הדרך הראשונה וזכתה לפני כשבוע במענק ראשון מן המדינה בסך כ-50 מיליון שקל.

בנ.ת.ע, בניהולו של ישי דותן, השלימו עד כה הפקעות ב-127 מתוך 197 אתרים דרושים, ובהיקף של 55 מיליון שקל. תקציב החברה ב-2008 יהיה כ-205 מיליון שקל - לאחר קיצוץ בעייתי של 50% מתקציב התכנון המוקדם.

מע"צ: יעקפו את הקריות ויפריחו את הערבה

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), בניהולם של המנכ"ל אלכס ויז'ניצר והמשנה למנכ"ל יהודה בר-און, תמשיך ב-2008 את יישום תוכנית החומש (המקוצצת, לצערה של החברה) בתקציב שנתי של 2.44 מיליארד שקל (עלייה של 4% לעומת 2006), שממנו יופנו כ-1.3 מיליארד שקל לפרויקטי הפיתוח ו-640 מיליון שקל לאחזקה.

ב-2008 צופה החברה פרסום מכרזים לפרויקטים בסך כולל של 2.6 מיליארד שקל, ובהם כביש עוקף הקריות (1.6 מיליארד שקל) - המעוכב עדיין בשל התמהמהות משרד המשפטים בדיונים סביב חוק כבישי האגרה; שדרוג כביש 79 בצפון והקמת מחלף המוביל-סומך (721 מיליון שקל) - שאותו שוקלים במשרד התחבורה להסב לפרויקט PPP (בשיתוף המגזר הפרטי); שדרוג כביש 411 (עקרון-מזכרת בתיה, 24 מיליון שקל); וכבר בינואר - הוצאתו למכרז של כביש רוחב 551 (311 מיליון שקל), אשר יחבר בין כביש 6 (מחלף אייל) לכביש 4 (הדרים), ללא חיבור לכביש החוף, בשל התנגדות הירוקים.

בחברה יפעלו ב-2008 לשדרוג כביש הערבה (125 מיליון שקל) וקידום מכרז PFI לאחזקה (הזוכה ייבחר לקראת סוף 2008), ויקוו להפשרת הפרויקטים המוקפאים של דרך 77 (צומת ישי-המוביל) וכביש עוקף באר שבע (כביש 40).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully