וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תוזל הנסיעה בכביש 6?

אבי בר-אלי

18.12.2007 / 11:05

חברת חוצה ישראל, מנהלת כביש 6 בוחנת הוזלה של 30 אחוזים בתעריפי הנסיעה בכביש בשעות השפל

חברת חוצה ישראל בוחנת מעבר לגבייה של אגרה דיפרנציאלית בכביש 6 - כך נודע ל-TheMarker. מדובר בהוזלת תעריפי הנסיעה בכביש בשיעור של עד 30% בשעות שבהן תנועת המכוניות דלילה יחסית: בשעות 10:00-14:00 בימי חול, בשעות 21:00-6:00 בלילה וכן בסופי השבוע (מכניסת השבת ועד צאתה). בימים אלה נבדק היישום הטכני של מערכת הגבייה המשתנה. בתום בדיקת ההשלכות הכלכליות על התקבולים מהנוסעים בכביש, תוגש תוכנית הגבייה לעיון משרד התחבורה.

בחברת חוצה ישראל, בניהולו של יהודה כהן, נדרשו להתמודד בחודשים האחרונים עם העלייה בנפח התנועה בכביש, מוקדם מן הצפוי. עקב גידול מתמשך של כ-14% מדי שנה בתנועת כלי הרכב בכביש 6, צפוי הכביש להגיע כבר השנה לממוצע של 100 אלף כלי רכב ביום. כמו כן, בשבוע שעבר נפתח לתנועה קטע 19 הדרומי של הכביש משורק למחלף קרית גת; ביוני 2008 צפוי להיפתח קטע 20 מקרית גת לאחוזם, ובסוף 2009 - קטע 18 מעירון לאליקים. קטעים אלה צפויים להזרים לכביש כלי רכב נוספים מדרום ומצפון.

כפי שפורסם בעבר ב-TheMarker, חברת חוצה ישראל התירה לזכיינית הכביש, חברת דרך ארץ, להתחיל בעבודות הרחבה, באמצעות סלילת נתיב שלישי בקטע העמוס שבין מחלף קסם למחלף בן שמן (20 ק"מ). ואולם גם פתרון זה לא יחסוך מהנהגים את עומסי התנועה ביציאות מהכביש - בשל העיכובים הנמשכים בסלילת כבישי הרוחב, מכביש 6 לאזור החוף.

בחוצה ישראל החליטו, לפיכך, לבחון לראשונה מנגנון של גבייה דיפרנציאלית, שיעודד נהגים לפזר את הנסיעה בכביש לאורך שעות היממה - כך יופחת העומס בכביש בשעות השיא, ובמקביל יעלה הביקוש לנסיעה בכביש בשעות השפל; זאת, לאחר שהתברר כי הירידה במספר כלי הרכב בכביש 6 בסופי שבוע תלולה מהירידה בשאר כבישי ישראל, ומגיעה עד לפער של 50% לעומת יום חול.

יישום התוכנית מותנה, עם זאת, בכך שהיקף התמלוגים שאמורות המדינה והזכיינית לקבל מהנהגים בכביש, לא ייפגע. בנוסף, מותנה יישום התוכנית במציאת פתרונות טכניים למערך הגבייה המשתנה, שעדיין לא נוסה בישראל. לשם המחשה, ההוזלה למנויי פסקל, הנוסעים מדי יום מצפון למרכז, עשויה להסתכם בכ-215 שקל בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully