וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנס ליצרניות הרכב המזהמות

20.12.2007 / 9:36

הועדה לאיכות הסביבה באירופה ממליצה לקנוס ביד קשה את יצרניות הרכב על יצור מכוניות מזהמות

בשנת 2012, כך ממליצה הועדה לאיכות הסביבה באירופה, יצרנית רכב אשר לא תעמוד בסטנדרטים המחמירים של פליטת מזהמים, תיקנס בחומרה. הקנסות יתבססו על כמות פליטת המזהמים הממוצעת של כלי הרכב כך שהכמות האופטימלית של הפליטה, לא תעלה מעל ל-130 גרם CO2 לק"מ. במידה וכמות המזהמים תחרוג ממספר זה, תיקנס יצרנית הרכב ב-20 אירו (כ-114 שקל) על כל גרם CO2 נוסף כפול מספר המכוניות המיוצרות.

קנס שכזה עלול להגיע לסכומים נכבדים, אך מסתבר שלא דיי בכך. הועדה המליצה כי בשנה השניה יעלה הקנס ל-35 אירו (כ-200 שקלים) לכל גרם CO2 נוסף, בשנה השלישית יעלה הקנס ל-65 אירו (כ-370 שקלים) ומשנת 2015 יעמוק הקנס על 95 אירו (כ-540 שקלים).

כך למשל, מאזדה 3 ממוצעת בעלת מנוע 1.6 ליטר עם תיבה אוטומטית הפולטת בממוצע 191 גרם CO2 לק"מ, תגרור בשנה הראשונה (2012) קנס של 1,220 אירו (61 גרם יותר מהנדרש), 2,135 אירו בשנה השניה, כ-4000 אירו בשנה השלישית ו-5,800 אירו בשנת 2015. את קנסות אלו יש כמובן להכפיל בכל כמות ייצור המכוניות מדגם זה.

סטברוס דימס, המפקח על איכות הסביבה בוועדה מצהיר כי הקנסות החדשים ידרבנו את יצרניו הרכב לייצר מכוניות ידידותיות יותר ויותר לסביבה וכן יורידו משמעותית את צריכת הדלקים בכל רחבי אירופה. מכאן, שעל ידי קנסות אלו, ניתן ליצור השפעה של ממש על הפחתת פליטת המזהמים ולצמצם את הפגיעה בסביבה והאקלים.

הצעות אלו עדיין מצריכות את אישור הממשלות של מדינות אירופה, אך יצרניות הרכב מסרבות להמתין לגזירות החדשות והתקיפה לא מאחרת לבוא. הטענה העיקרית היא שמדובר בהצעה גורפת שאינה הוגנת כלפי יצרניות הרכב וכי הזמן הקצר שנותר עד להחלת ההצעה, לא יאפשר ליצרניות הרכב ליישר קו ולייצר מכוניות נקיות יותר, בהשקעה כלכלית סבירה שלא תגרות להתמוטטות של חברות. כמו כן טוען איגוד יצרניות הרכב כי לא זו הדרך לעודד את הרגולציה בפליטת המזהמים, משום שהפגיעה ביצרניות הרכב תהיה גדולה מנשוא עבור רבות מהן.

למרות זאת, המחאה הנשמעת מאיגוד יצרניות הרכב באירופה לא נשמעת לנו שונה מזו שהושמעה לפני מעט יותר מעשור, עם הולדתו של ארגון הבטיחות האירופי NCAP. אז, כאשר נבחנה בטיחותן של המכוניות ואלו התגלו במערומיהן, ניסו יצרניות הרכב להילחם בארגון הקטן בכל כוחן, אל מהר מאוד הן נאלצו ליישר קו עם המלצותיו ולכן כיום, כעשור לאחר שהוקם הארגון כל יצרניות הרכב נאלצו להשקיע משאבי עתק ולהתאים את עצמן לדרישות החדשות (גם אם לא נקנסו) רבים מאיתנו חייבים למבחנים אלו את חייהם.

במידה והמלצות אלו יתקבלו, מהפכה של ממש עלולה להתרחש בעולם הרכב לטוב ולרע כמובן. ראשית, אנו כבני אדם וצרכנים, נפגע פחות בסביבה וניפגע פחות בעצמנו מזיהום האוויר, אך בד בבד, אנו עלולים לחזות בהיכחדות של מותגים נחשקים שספק אם יצליחו לעמוד בדרישות אלו מבלי לאבד את זהותן. יצרניות כמו למבורגיני, פרארי וכן שאר מותגי ה'על' המציעות מנועים גדולי נפח ועתירי הספק במכוניותיהן. היכחדות מהסוג שנראה כבר בעבר בשות השבעים עם התעוררות משבר הדלק שהביא להעלמותן של מכוניות השרירים בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully