וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים שזה בטוח

ירון אדרי

20.12.2007 / 10:53

הדור הבא של מערכות הבטיחות - וולוו תשקיע בחברה אוסטרלית שפיתחה מערכת לזיהוי עייפות והסחות דעת

העברת תחנות ברדיו, דיבור בסלולארי, ויכוחים עם הילדים מאחור, אלה הם רק חלק קטן מהפעולות אשר מסיחות את תשומת ליבו של הנהג בזמן הנהיגה. מחקרים רבים מראים כי איבוד הריכוז הוא הסיבה העיקרית לתאונות דרכים. לכן, אין זה פלא שיצרניות הרכב פועלות לפיתוח טכנולוגיות גם בתחום זה.

חברת 'Seeing Machines' האוסטרלית, הוקמה בסוף שנות ה-90 במטרה לפתח מערכות שונות בהתאם למודלים אקדמיים ומחקרים אותם ביצעה האוניברסיטה הלאומית באוסטרליה. המערכת העיקרית עליה עבדו ב-10 השנים האחרונות היא כזאת שתדע לערוך ניטור לפניו של אדם, דבר שיכול לשמש לצרכים רפואיים או אפילו לפיתוח דור העתיד של משחקי הוידאו. בוולוו גילו את הפוטנציאל הקיים במערכת שכזאת להגברת הבטיחות בנהיגה וזאת על ידי זיהוי עייפות או איבוד ריכוז שחלים אצל הנהג, ועל כן החליטו להשקיע בחברה זאת.

אופן פעולתה של המערכת די פשוט. מצלמת וידאו קטנה מצלמת את פניו של הנהג באופן רציף, כשהמחשב הראשי של המערכת יודע לבצע מדידות שונות כמו הבעות פנים, זוויות הטיית הראש, כיוון המבט, קצב מיצמוץ העיניים ועוד. בעת איבוד ריכוז או עייפות, יודעת המערכת לזהות את השינויים שבפניו של הנהג וכך להתריע בפניו על המצב הבעייתי בו הוא נמצא.

השקעתה של וולוו בתחום זה, לוקחת את הבטיחות בנהיגה צעד אחד קדימה. עד היום עסקו מהנדסי הבטיחות בפיתוח מערכות הגנה מגיבות, כלומר כאלה שפועלות לאחר שכבר קרה משהו (לדוגמה, מערכת ESP פועלת לאחר שהרכב נכנס למצב חירום וכריות אוויר לאחר הפגיעה), ונראה כי הדור הבא של המערכות ידע לצפות מראש מצבים בעייתיים.

אולם, עד שמערכות כאלה יעשו דרכם למכוניות שלנו יעברו כמה שנים טובות. בינתיים, נמצאת האחריות בידיו של הנהג שצריך להבין שפעולת הנהיגה היא דבר מורכב ויש לעשותה בריכוז מלא וללא ההסחות דעת ככל שניתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully