וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק עוקבת אחריכם - מהסלולארי

24.12.2007 / 13:22

עמותת אור ירוק החלה בביצוע מחקר מהירות נסיעה חדש שעוקב אחר משתמשי רשת פרטנר. פרטנר: אלו רק סטטיסטיקות

אם אתם נמנים על לקוחות החברה הסלולארית "פרטנר" יתכן כי השתתפתם בשלושת החודשים האחרונים ותשתתפו גם בעתיד במחקר העוקב אחר מהירות הנסיעה שלכם ביחס למהירות הנסיעה המותרת בכביש (בין אם אתם נוהגים או נוסעים ברכב). כך התגלה הבוקר בכנס שערכה עמותת אור ירוק. ד"ר ציפי לוטן, מדענית עמותת אור ירוק, שאחראית על המחקר והמעקב, אמורה לבחון את הקשר בין מהירות הנסיעה שלכם לבין תאונות הדרכים. מידע זה גם יועבר מאוחר יותר לגורמי האכיפה לשם הגברת האכיפה בקטע הכביש בו חרגתם ממהירות הנסיעה המותרת.

מחברת פרטנר נמסר, כי אין היא מעבירה נתונים על לקוחותיה, אלא מעבירה נתונים סטטיסטיים לגבי הקמת וסיום שיחות בתאים סלולריים הפרוסים בצירים מרכזיים, ומכאן מסיקים עומס ומהירות ממוצעת. הנתון הוא גולמי סטטיסטי ואין לו כל זיהוי.

לטענת ד"ר לוטן, מהירות הנסיעה היא אחד הגורמים העיקריים לגרימת תאונות דרכים וכן קשורה ישירות לחומרת הפגיעה ולהסתברות להיות מעורב בתאונה. במחקרה היא מעלה טענה כי מהירות מופרזת גורמת לכשליש מהתאונות הקטלניות וכי הפחתה של 5 אחוזים במהירות הנסיעה תוביל לירידה בתאונות עם נפגעים ול-20 אחוזים ירידה בתאונות הקטלניות. את הנחות אלה היא מבססת על מודלים שפותחו במספר מדינות מערב אירופה.

כעת, במטרה לבדוק את אמיתות ונכונות נתונים אלה לישראל, חברה עמותת אור ירוק לחברת ITIS וזו, על ידי שימוש במערך הנתונים של חברת הסלולר "פרנטר", מצליחה לעקוב אחר מאות אלפי לקוחות פרטנר בנהלך נסיעתם. בעזרת המעקב, יכולה חברת ITIS לספק נתוני נסיעה הדרושים למחקרה של אור ירוק, כמו מהירות נסיעה ממוצעת ופרטנית בכל כבישי הארץ, עריכת ממוצעים ומגמות ויצירת מאגר מידע תחבורתי בפריסה ארצית וכרונולוגית.

גם רשויות האכיפה יקבלו את המידע

את מידע זה מעונינת עמותת אור ירוק להעביר לרשויות האכיפה, לא לשם לכידת הנהג הפרטני אשר עבר את מהירות הנסיעה, אלא לשם הגברת האכיפה בכביש שבו נמדדו מספר רב של נהגים הנוסעים במהירות הגבוהה מהמותרת. יו"ר העמותה, מר אבי נאור מסר בשיחה שערך עמנו כי המטרה היא ליצור מודעות ורתיעה בקרב הנהגים אשר ינהגו למשל במהירות של 95 קמ"ש בכביש שבו המהירות המרבית המותרת היא 90 קמ"ש. על ידי כך לדעתו, ניתן היה למנוע תאונות דרכים רבות.

נכון לרגע זה, ערכה אור ירוק רישומים ומעקבים אחר עשרות אלפי לקוחות "פרטנר" ואספה נתונים רבים אודות הרגלי הנסיעה שלנו בכ-8,000 ק"מ של כבישים בישראל. בין הממצאים ניתן לראות כי במרבית כבישי הצפון, בהם מהירות הנסיעה המרבית המותרת היא 90 קמ"ש, מהירות הנסיעה הממוצעת עומדת על כ-100 ועד 110 קמ"ש. בכביש 6 למשל בו מהירות הנסיעה המרבית המותרת היא 110 קמ"ש, נמדדה מהירות ממוצעת של 112 קמ"ש, אך 30 אחוזים מהנהגים נוסעים במהירות ממוצעת של 120 קמ"ש ו-15 אחוזים מהם אף נוהגים במהירות שעולה על 129 קמ"ש.

השימוש במעקב הסלולרי מצליח להיעשות גם באופן מצומצם יותר של כבישים, מקטעים ואף נתיבים וכיווני נסיעה, בתנאי שאלו רחבים מספיק.

את מדידות אלו מעונינים אנשי אור ירוק להשוות ולאמת עם נתונים אשר נאספו בשיטות קונבנציונליות - מדידות ידניות שיבוצעו על ידי ד"ר ויקטוריה גיטלמן מהטכניון ועל ידי השוואה למדידות המהירות המבוצעות כדרך כבר בכביש 6 על ידי חברת דרך ארץ המפעילה אותו.

פוטנציאל עצום

הפוטנציאל שבהפקת הנתונים מהמעקב הסלולארי הוא עצום. לטענת אור ירוק, מידע זה יכול ליצור תמונת מצב של מהירות הנסיעה בישראל, לשמש כלי מעקב לאורך זמן אחר מהירות הנסיעה, לזהות קטעים בהם ישנה בעיית מהירות, לשמש כלי לקביעת פעילות אכיפה וליצור בסיס למחקרי עומק של מערכת הקשרים בין מהירות ובטיחות.

לשאלתנו מדוע נבחר דווקא פרמטר המהירות למדידה ולא שמירת מרחק או כל גורם משפיע אחר, השיב אבי נאור כי פרמטר זה נבחר על ידי עמותה כגורם משמעותי בתאונות. אנו סוברים אחרת, כי פרמטר זה נבחר משום שהוא נמצא על סדר היום של מערכת האכיפה כבר שנים רבות ואיש לא מעוניין להורידו משם (ההכנסות למדינה מאכיפת מהירות מגיעה למאות מיליוני שקלים בשנה) וכי כלי המדידה על ידי המעקב הסלולרי הוא הכלי הקל ביותר שכסף יכול לקנות.

מצד אחד, אנו מצרים על העובדה כי גם עמותת אור ירוק אשר בחרה לעצמה לשנות את תרבות הנהיגה בישראל, נפלה גם היא ל"מלכודת המהירות" של הרשויות בישראל וכן על העובדה שגם אם לא נמסר מידע פרטני אודות כל משתמש סלולרי אחריו בוצע מעקב, עדיין מדובר כאן במידה מסויימת של חדירה לפרטיות הלקוחות שספק אם אלו יסכימו לכך. האם בעתיד תוכל גם המשטרה לקבל את נתונים אלו ולקנוס אותנו דרך המכשיר הסלולרי? אנו מקווים מאוד שלא.

אולם, מחקר זה עשוי גם לחשוף את האמת - זו שמראה שאין קשר ישיר ממשי בין תאונות דרכים לבין מהירות הנסיעה. אנו נברך על עריכת מחקר זה, במידה והממצאים שיאספו ישמשו באמת (!) להוכחת הקשר, מידת הקשר, או העדר קשר בין מהירות הנסיעה בכבישים לבין מספר התאונות.

התוצאות ברורות

לטעמנו, גם מבלי לערוך את מחקר זה, תוצאותיו כמעט ברורות לנו - הרי שכבר בשלב זה מצא המחקר הראשוני כי מהירות הנסיעה בכביש 6 היא מהגבוהות בישראל, בעוד שמספר התאונות בו ומספר הנפגעים בו זעום ביותר. ולחילופין, בכביש מספר 90 בו המהירות הממוצעת אף נמוכה מהמהירות המותרת בקטעים מסוימים, נגרמות תאונות רבות מאוד שבצדן נפגעים רבים מאוד.

יו"ר עמותת אור ירוק אף נעלב משאלתנו בנוגע לכך שבמידה וימצא כי אין קשר או קשר נמוך מאוד בין מהירות הנסיעה לבין תאונות הדרכים, האם תפרסם העמותה את ממצא זה? והשיב כי אור ירוק מחויבת לשמור על אובייקטיביות במחקריה כי רק היא זו שתשמור על הגוף רלוונטי בעני הציבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully