וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רדיו חזק – הבחירה האישית

26.12.2007 / 11:02

אחרי שלמדנו והשכלנו כיצד להרכיב את מערכת השמע הנבחרת לרכב, הגיע הזמן לקבוע מסגרת תקציב ולהנות

בשלושת הפרקים הקודמים בסדרת כתבות על מערכות השמע, הסברנו לכם מה תפקידו וחשיבותו של כל חלק וחלק במערכת. עכשיו, לקחנו את כל הידע שהצטבר כדי שנוכל לסייע לכם להרכיב את המערכת המושלמת עבורכם, כמובן בתוך מסגרת התקציב.

לשם כך, חולק הפרק הרביעי בסדרת הכתבות ל-4 קבוצות מחיר: עד 2,000 שקל, עד 5,000 שקל, עד 10,000 שקל ואחרונה, ללא הגבלת תקציב. בכל מסגרת שכזו, תמצאו המלצות אודות אילו רכיבים מומלץ להחליף או להתקין ברכבכם, כדי למקסם את התועלת מהתקציב שנקבע. בהצלחה.

עד 2,000 שקל

בניגוד למה שניתן לחשוב, לא צריך להשקיע כמות גדולה של מזומנים כדי לשפר את איכות השמע ברכב הפרטי שלכם. תקציב של עד 2,000 שקלים יכול להניב לכם מערכת שמע באיכות לרוב טובה בהרבה מזו המקורית שמותקנת ברכב ובוודאי אם ברכבכם החדש או המשומש לא מותקנת מערכת שמע.

ראשית, מרבית כלי הרכב החדשים אשר מגיעים עם מערכת שמע מקורית, מצוידים ברמקולים FULL RANGE, כלומר, מספקים את כל טווח הצלילים, אך ללא הפרדה לטובת האיכות. מכאן, שאם רמת הטכנולוגיה של מכשיר ה'הד-יוניט' מספק אתכם (מציע חיבורי IPOD, נגנים שונים וכו' כמו ביונדאי i30), ניתן להחליף את הרמקולים ברכב באחרים איכותיים בהרבה ועדיין להישאר ברמת תקציב נמוכה.

לדוגמה, נוכל להחליף את ארבעת הרמקולים המקוריים בארבעה רמקולים איכותיים 2-WAY במגוון אופציות ועדיין להישאר עם המון עודף ביד מ-2,000 השקלים. אופציה שנייה זו התקנת קומפוננט מלפנים, זוג רמקולים אחוריים 2-WAY. אופציה שלישית, היא להוסיף סאב מוגבר למערכת המקורית הקיימת, במידה ורמת איכותה נחשבת לטובה. אופציה רביעית נוגעת למכשיר השמע – אם זה לא עונה לצרכים הטכנולוגיים שלכם, ניתן להחליפו ביחידה בסיסית יחסית (כולל מתאם לרכב במידה וזו מערכת שמע אינטגרלית) ואליו להוסיף רמקולי קדמיים איכותיים.

הבחירה בין האפשרויות שהוצגו, צריכה להיעשות בהתאם לאופייה של המערכת המקורית שמותקנת ברכב החדש ובהתאם לכך, לתת את העדפה לאחת האופציות. כלומר, במידה ומכשיר השמע עונה על צרכיכם, מומלץ לשפר את השמע על ידי החלפת הרמקולים וכמו כן, אם הרמקולים נשמעים איכותיים מספיק ומכשיר השמע אינו מספק, אותו כדאי יהיה להחליף.

כל זה נוגע לכלי רכב חדשים. בכלי רכב משומשים, או חדשים המגיעים ללא מערכת שמע כלל, ניתן לרכוש רדיו דיסק בתקציב של עד סדר גודל של 700 שקלים, רמקולים קדמיים ואחוריים גם כן בסביבות ה-700 שקלים ואת שאר התקציב (כ-600 שקל) להפנות עבור התקנה איכותית. בתקציב המדובר של כ-2,000 שקלים ניתן יהיה למצוא גם מערכות מולטימדיה שאינן מבית מותגים מוכרים ולכן רמת איכותן עשויה להיות נמוכה. בנוסף לכך, במידה ויש לכם נגן שמע ומערכת השמע הרכב אינה מציעה חיבור שכזה, במחיר של בין 450 ל-900 שקלים ניתן לרכוש מתאם לנגן ואף ל-IPOD.

עד 5,000 שקל

הרמה הטכנולוגית כיום, מאפשרת לנו הצרכנים לרכוש מערכות שמע מתקדמות ואיכותיות מאוד בתקציב של עד 5,000 שקלים. ברכב חדש בו קיימת מערכת שמע מקורית, נשאף לשפרה משמעותית, שכן כמו כל מערכת, זו תהיה איכותית כמו החוליה החלשה ביותר בה. לכן, האפשרות הראשונה שעומדת בפנינו היא להחליף את ה'הד-יוניט' ואת ארבעת הרמקולים בתקציב של כ-1,000 שקלים למכשיר השמע ו-1,500 שקל עבור שני זוגות רמקולים.

באפשרות השנייה, נתקין 'הד-יוניט' בתקציב של כ-1,500 שקלים, את הרמקולים המקוריים נוציא ומלפנים נתקין קומפוננט מוגבר בתקציב של כ-2,000 שקלים. האפשרות השלישית תכלול את אשר ציינו באפשרות השנייה, אך כאן נוסיף גם רמקולים אחוריים מוגברים לשיפור השמע.

באפשרות הרביעית ננסה למקסם את התועלת מתקציב ה-5,000 שקלים ונתקין 'הד-יוניט', קומפוננט קדמי, רמקולים אחוריים, סאב וכל אלו יוגברו על ידי שני מגברים. כן, זה אפשרי!

אפשרות חמישית ואחרונה תאפשר לנו להתקין מערכת מולטימדיה ברמת איכות סבירה הכוללת 4 רמקולים, 'הד-יוניט' ומסך.

עד 10,000 שקל

בתקציב לא מבוטל זה, ניתן לרכוש ציוד איכותי במיוחד אשר יספק שמע מצוין וטוב בהרבה מכל מערכת מקורית ברכב. כשבידנו סכום כזה, נוכל לרכוש 'הד-יוניט' מרמות האיכות הגבוהות, וכאן גם ההיצע גדל עד כדי התאמה אישית של המכשיר לצורכי המשתמש. כדי לחזק את השמע מלפנים, נתקין קומפוננט מוגבר, רמקולים אחוריים וסאב מוגברים כמובן. בחלוקת התקציב, נקצה 2,000 שקל ל'הד-יוניט', נרכוש מגברים בכ-3,000 שקלים, רמקולים בתקציב של 2,000 שקלים, סאב ב-1,000 שקל ואת ה-2,000 השקלים הנותרים, נקצה עבור כבלים והתקנה.

בתקציב זה, ניתן גם לרכוש מערכות מולטימדיה מתקדמות הכוללות מסכים במשענות הראש, מסכי תקרה וכמובן מגברים ורמקולים איכותיים לשמע. כאן חלוקת התקציב צריכה להיעשות בערך שווה בשווה: 2,000 שקלים ל-'הד-יוניט', סכום דומה למסכים במשענות הראש או מסך תקרה, גם כן 2,000 שקלים לרמקולים, 2,000 שקלים למגברים ו-2,000 שקלים לכבלים והתקנה.

כל מערכת שתותקן אצל מתקין מוסמך ותעלה כ-10,000 שקלים, תהיה ללא כל ספק מערכת ברמה גבוהה מאוד וכוללת ציוד מהחברות המובילות ובאיכויות גבוהות ביותר. המערכות מהשמות המובילים אמנם יקרות יותר, אך איכות השמע ואורך חייהן טוב משמעותית, אז אם עובדות אלה חשובות בעינכם, כדאי להשקיע.

כמו בכל התחומים, מומלץ לערוך סקר שוק לפני הרכישה. תחום מערכות השמע לרכב רווי בחברות, חלקת בעלות שם עולמי וחלקן בעלות רק שם שנשמע לנו מוכר, אך לרוב מדובר בשם בלבד שמאחוריו לא קיימת חברה אמיתית. מיותר אולי לציין, כי שמו של היבואן עשוי להכריע בהחלטה על רכישת המוצר בשל האחריות והשירות לו תזדקקו בהמשך הדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ללא גבול

כמו בכל תחום בחיים הקפיטליסטיים שלנו, כאשר הפרוטה מצויה בכיסנו, אפשר לקנות הכל מהכל ותחום השמע ברכב לא שונה - גם כאן אפשר ממש להשתולל.

היום, ניתן להשיג בארץ 'הד-יוניטים' הכוללים כמובן מערכת מולטימדיה, מסך נגיעה, 'בלו-תות' ואליהם ניתן לחבר כמובן את כל המתאמים האפשריים (IPOD ו-USB). מכשירי שמע אלו כוללות גם מערכות ניווט, מעבדים 6.1 DTS, יציאות מתח גבוה למגברים ובעזרת מכשירי שמע אלו, אפשר להפוך את הרכב לקולנוע מתנייע.

למערכת כזו שאינה מוגבלת בתקציב, כדאי לתת את מלוא תשומת הלב לאיכות הרכיבים ומספרם. ניתן להתקין מלפנים קומפוננטים 3-WAY מהחברות המובילות בעולם שהקומפוננט יכול גם להיות בבניה בעבודת יד מחומרים בעלי עמידות גבוהה (קבלר וסיבי פחמן) במחירים של כ-8,000 שקלים. בנוסף אל הקומפוננט, נתקין רמקול סנטר מאחת החברות המובילות בעלות של כ-2,500 שקלים. מאחור, ניתן להתקין רמקולים 2-WAY מעלות של כ-4,000 שקלים או לחילופין סט קומפוננט נוסף בעלויות של כ-8,000 שקל וזה עוד בטרם נגענו בבניות מיוחדות.

לטובת הסראונד, נתקין רמקולים בסדרי גודל של כ-3,000 שקלים. במערכת שכזו, נחבר לפחות שני סאבים שעובדים בסטריאו ומסוגלים לרדת להתנגדות נמוכה מאוד.

במערכת מורכבת כמו זו, נצטרך להשתמש ב-7 מגברים. אלו חייבים להיות בהספקים גבוהים מאוד עם אפשרויות לעבוד בהתנגדויות נמוכות ועלות מגבר בסדר גודל שכזה עומדת על כ-5,000 שקלים ליחידה. כמו כן, אסור לשכוח שאנו כאן מדברים על מערכת חשמל עצמאית שתכלול מצבר חזק מאוד או לפחות אחד נוסף, אלטרנטור חזק יותר מהמקורי וכבלים מגשרים שמחירם יכול לעבור את ה-10,000 שקלים.

בניה של מערכת כזו חייבת לכלול גם אטימה מוחלטת של הרכב, הגבהות ובניות מיוחדות למיקום הרמקולים, מיקום הרמקולים, המגברים והמצברים הנוספים. משך בניה של מערכת כזו עשוי גם להימשך גם כחודש ימים. לאחר ההתקנה של המערכת, ידרשו גם שעות רבות כדי לכוונה כדי שתעבוד כראוי. מכאן אנו מסיקים שחשיבות המתקין ומקצועיותו היא מכרעת.

מערכות בקנה מידה שכזה קיימות בארץ, אך ככל הנראה ניתן לספור אותן על יד אחת, אבל בעולם, התופעה נפוצה בהרבה ואף מתקיימות תחרויות שנתיות למתקינים ואלו בונים במשך שנה שלמה מכוניות עבור התחרות.


* הכתבה נערכה בעזרתם של מומחי השמע מחברת ""עוזי רדיו" מקבוצת UDT הנציגה הרשמית של PIONEER בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully