וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרניות של איש אחד

ליאור ברוך

8.1.2008 / 13:10

ישנו מונח בעולם הרכב הנקרא "מכוניות אלטרנטיביות" והוא מיוחס למכוניות אשר לא סביר שתשמעו עליהם אי-פעם

בעבר וגם כיום, כמעט כל אחד יכול היה להקים חברה ולהכריז על עצמו כיצרן רכב ולייצר מכוניות אחדות. היו כמובן כאלה ש"הצליחו" מעל המצופה ואף מכרו כמה אלפי יחידות. אולם, גורלם של יצרנים אלה לרוב ידוע מראש: ישנם עשרות יצרנים אשר עוד מתחילת העידן המוטורי, אי שם בסוף המאה ה-19, ניסו לעצב, לתכנן ולייצר מכוניות – אך רובם נעלמו מפני האדמה עוד לפני שהספיקו להיכנס לתודעת הציבור.

לאחר מלחמת העולם השנייה צץ גל חדש של יצרנים עלומי שם אשר ניסו לייצר מכוניות שונות ומשונות בקטגוריות שונות, החל ממכוניות בועה וספורט וכלה במכוניות מרוץ ויוקרה. רובן, כמעט ככולן, נעלמו מהעולם המוטורי, אך שרידי מכוניותיהם ורעיונותיהם נשארו חקוקים על דפי היסטוריית הרכב.

רבות מהמכוניות אשר ניסו לייצר אותם יצרנים עלומים היו מכוניות "ניסיוניות", שכן ניסו לשלב בהן טכנולוגיות חדשות, קונספט עיצוב חדש או השתטות גמורה של מעצב ומהנדס רכב אשר קיבלה לבסוף מראה של כלי-רכב. חלקן נבנו מלכתחילה במטרה לשווקן כמכוניות קיט (Kit cars) לבנייה עצמית, במטרה להוזיל ככל הניתן את עלויות ייצורן ומכירתן.

אנו מביאים לפניכם על קצה המזלג מקבץ "מכוניות אלטרנטיביות" אשר יוצרו לאורך השנים. חלקן נראות כאילו ונלקחו מסרט מצויר או מחנות צעצועים, אך אלו מכוניות של ממש אשר יוצר במטרה להפוך ולהיות "הדבר הבא". התמונות המובאות הנן באיכות ירודה יחסית, אך הן היחידות אשר שרדו ולוקטו לאחר חיפושים רבים.

קינג מידג'ט 1945

אחד מהיצרנים אשר צלחה דרכו מבחינת התפוצה וכמויות הייצור היה King Midget. במשך מספר עשורים נמכרו מכוניות מתוצרתו אשר התפארו בצריכת דלק מזערית (30-40 ק"מ לליטר), הציעו מושב יחיד בתחילת הדרך וזוג מושבים אחר כך ואף תיבת הילוכים אוטומטיות. לאורך השנים התפארה החברה כי הם מוכרים את המכונית הזולה ביותר בעולם ואכן, עם תג מחיר של 270$ בלבד, הן היו הזולות ביותר.

מנוע: צילינדר אחד, ארבע פעימות, מקורר אוויר
הספק: 12 כ"ס ב-3600 סל"ד.
אורך: 292.5ס"מ
כמויות ייצור: כ-5,000 משנת 1946 ועד 1969

ברוגן רנדבאוט 1947

מיד לאחר תום מלחמת העולם השנייה יצרן רכב חדש בשם Brogan החל בתכנון וייצור מכוניות קטנות בעלות שלושה גלגלים. היצרן לא זכה להצלחה רבה אך בכל-זאת הצליח למכור 30 יחידות, לפני שנאלץ לסגור את שערי ה"מיני" מפעל בשנת 1948.

מנוע: 2 צילינדרים, ארבע פעימות, מקורר אוויר
הספק: 10 כ"ס
כמויות ייצור: 30 משנת 1946 ועד 1948

ארגונאוט 1959

יצרן רכב בעל חזון רב, בשם Cleveland החליט לתכנן ולייצר את מכונית היוקרה האולטימטיבית. לא פחות משבעה דגמים שונים תוכננו להיות אלו אשר יימכרו בסופו של דבר בסדרת המכוניות אשר יוצעו למכירה, עם מנועי V12 עשויי אלומיניום, עתירי כוח והספק וכמובן יוקרה ואבזור אין-סוף. אותו יצרן התפאר במהירות סופית מתוכננת של לא פחות מ-380 קמ"ש (!) וביצועים ללא תחרות. בפועל, אב-הטיפוס בקושי והושלם ומעולם לא יצא את שערי המפעל.

מנוע: 12 צילינדר בתצורת V בנפח 7.5 ליטר
כמויות ייצור: 1

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אשלמן 1955

יצרן הרכב Eshelman השיק בשנת 1955, לא פחות ולא יותר, מכונית רודסטר/ספורט חד מושבית. עם צריכת דלק של למעלה מ-30 ק"מ לליטר. בעלי אשלמן היו בטוחים שמכונית הספורט במחיר לכל פועל תהיה הצלחה אך בפועל, העיצוב אשר דמה קצת יותר מדי למכונית צעצוע וכך גם גודלה בפועל, מנעו מהאשלמן להיות הלהיט הבא בעולם הרכב.

מנוע: צילינדר אחד, מקורר מים
הספק: 3 כ"ס
כמויות ייצור : יחידות בודדות משנת 1955ועד 1960
אורך: 135 ס"מ

פרר 1966

דלתות שחף ושם מרומז ליצרן מכוניות אקזוטי זה או אחר נשמעו כמו מתכון בטוח להצלחת מכונית הקיט מתוצרת Ferrer. המכונית הייתה עשוי פיברגלאס ונבנתה על שלדת חיפושית והתפארה בגובה של 1.3 מטר בלבד. מהירות מקסימלית של של 145 קמ"ש הייתה בהחלט לא רעה עבור חיפושית בעור פרארי...

מנוע: מנוע חיפושית, 4 צילינדרים, אחורי
הספק: 50 כ"ס ב-4,600 סל"ד
אורך: 395 ס"מ
כמויות ייצור: עשרות בודדות

פייברספורט 1953

יצרן הרכב Fibersport רכש שלדה מוכנה מיצרן הרכב Crosley האמריקאי ושכפל אותה כך שתתאים לגוף הפיברגלאס אשר תכנן וייצר. התוצאה הייתה מכונית ספורט פתוחה דו-מושבית אשר נמכרה כמכונית קיט או כמכונית מוכנה. עיצוב פנסי החזית הקנו לה מראה ייחודי ובשילוב עם מנוע אשר נרכש אף הוא מ-Crosley סיפקה המכונית ביצועים סבירים בהחלט לתקופתה, עם מהירות מקסימלית של 160 קמ"ש.

מנוע: 4 צילינדרים
אורך: 212.5 ס"מ

גורדון 1947

בשנת 1947, היו בטוחים המהנדסים בחברת Gordon-Diamond שבידיהם "הדבר הבא" בכל הקשור למכוניות. מכונית בת ארבעה גלגלים, כשמלפנים גלגל אחד, במרכז שניים ומאחור הגלגל הרביעי. תכנון זה נועד לספק למכונית יכולת תמרון מעולה, כשהגלגל הקדמי והאחורי נשלטים על ידי ההגה. גוף אלומיניום קל אשר הורכב על שלדת צינורות, בשילוב עם מנוע מתוצרת פורד אשר הניע את הגלגלים המרכזיים היו אמורים לספק את המכונית המושלמת מכל הבחינות. בפועל, מכונית אחת בלבד יוצרה והרעיון המהפכני נגנז.

מנוע: 8 צילינדרים בתצורת V
הספק: 100 כ"ס ב-3,800 סמ"ק
אורך: 535 ס"מ
כמויות ייצור: 1

הונט 1951

כמו רבים לאחר מלחמת העולם השנייה, גם לויד האנט רצה להפוך להיות יצרן רכב ולהמציא מכונית משלו. תכנונו היה לייצר מכונית חלומית בעלת גג העשוי כולו מזכוכית בצורת בועה. אב-הטיפוס נבנה מחלקים שונים אשר נאספו ממגרשי גרוטאות, לרבות בוכנות של אאובורן, בלמים של פורד, רדיאטור של דודג', בלוק של ביואיק, תיבת הילוכים של שברולט וכו'...

המכונית הייתה בעלת שלושה גלגלים, שניים מלפנים ואחד מאחור, כשזה האחורי הוא זה השולט על כיוונה. עם סיום בניית אב-הטיפוס הבין לויד שמכונית חלומות כפי שתכנן לא תיוצר לעולם באופן בו תוכננה וגם היא הפכה להיות מכונית "אלטרנטיבית" על הנייר.

מנוע: 4 צילינדרים (מורכב ממי יודע כמה חלקים של יצרנים שונים)
כמויות ייצור: 1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully