וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בדרך לעתיד ירוק יותר?

ירון אדרי

9.1.2008 / 17:10

שר האוצר יגיש היום את הצעת "מיסוי ירוק". בתוכנית שורת הטבות למכוניות נקיות וקנס של עד 15 אלף ש"ח למזהמות

שר האוצר רוני בר-און יגיש היום (רביעי) לאישור וועדת הכלכלה של הכנסת את הצעת החלטת "מיסוי ירוק" הקובעת שורה של שינויים בכל הקשור לתחבורה וזיהום אוויר. "שורת ההקלות בתחום המיסוי הירוק תביא לירידה ברמות זיהום האוויר ותתמרץ מובילות טכנולוגית בתחום איכות הסביבה", כך מוסר בר-און.

בהסתמך על טבלאות פליטת המזהמים שנקבעו באירופה, קורא בר-און לקביעת "מדד ירוק" לפיו יש לקבוע מס קנייה דיפרנציאלי (משתנה) על כלי רכב. המדד הירוק מחושב בעזרת נוסחה הלוקחת בחשבון את רמות הזיהום של כל מכונית ותרומתה השלילית לסביבה. כך למשל, על רכב שמדדו בין 0 ל-50 יחול מס קנייה של 10% בלבד ומס בגובה 30% יוטל על רכב שמדדו בין 51 ל-130. מעל לנתון זה, תשלום המס יישאר בהתאם לרפורמה הקיימת (78% ב-2008, 75% ב-2009 ו-72% ב-2010).

עוד קובע המדד הירוק כי משנת 2014 ועד 2019, יעלה מס הקנייה לרכב ירוק ל-30% ולעומתו ירד מס הקנייה בעבור רכב המונע במנוע קונבנציאונלי לכל הפחות ל-50%. אז גם תבוטל ההטבה בגין רכב המונע במנוע אלטרנטיבי (היברידי למשל) ומס הקנייה יהיה בהתאם לרמת הזיהום אותו הוא פולט. בנוסף, יונהג מנגנון פרס-קנס לפיו תחול הטבה של עד 6,000 ש"ח לרכב נקי או קנס מקסימלי של 15,000 ש"ח בעבור כלי רכב מזהמים.

שינוי נוסף עליו אמור לחתום בר-און יחד עם שר התחבורה שאול מופז, נוגע לאגרת הרישוי השנתית. על האגרה לקחת בחשבון את ירידת הערך של הרכב (כפי שקורה היום) יחד עם העובדה כי רכב ישן יותר מזהם יותר. בנוסף, תינתן האפשרות לבעלי מכוניות ישנות (15 שנה ויותר) להביאם לגריטה בעבור 3,000 ש"ח.

הצעת המיסוי הירוק נוגעת לכלי רכב פרטיים ומסחריים עד 3.5 טון, אולם סעיף מיוחד בהצעה מתייחס גם למוניות, אוטובוסים ורכבי משא. על פי ההצעה, תחול הטבה במיסוי בעבור כלי רכב שמזהם פחות וכמו כן, תקוצר תקופת הפחת המצטבר מ-5 ל-4 שנים לעידוד החלפת הרכב בתדירות גבוהה יותר. עוד קובעת ההצעה כי יש להחיל תמריצים בעבור דלקים ירוקים כמו ביואתנול, ביודיזל ועוד.

כפי שפורסם בעבר, גם על יבואני הרכב יחולו תחומי אחראיות. כך למשל, יהיו הם חייבים לסמן כל מכונית בסימון מיוחד שידגיש את רמת הזיהום שלה כמו גם את צריכת הדלק. חובת הסימון תחול גם על מודעות ותשדירי הפרסומת ולא רק באולמות התצוגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully