וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה ירוק המיסוי הירוק?

יואב קווה

10.1.2008 / 10:46

המלצות וועדת הכלכלה למיסוי ירוק הולכות בשיטת המקל והגזר. אך באין אלטרנטיבה, מי המרוויח הגדול?

בועז סופר, סמנכ"ל רשות המסים שעומד בראש הוועדה למיסוי ירוק, מכריז מלחמה על הג'יפים. הם גדולים, הם כבדים, שתייני דלק ומזהמים. המסקנה - מי שרוצה לנהוג בג'יפ אופנתי, שישלם ביוקר.

בטיוטת הוועדה שפורסמה לפני חצי שנה דובר על קנס של 4,000 שקל נוסף למחיר הרכישה של הרכב. סופר הבין שקנס כזה לא ידגדג את חובבי הפוזה הקרבית. ההמלצות הסופיות של הוועדה שהוגשו לממשלה על-ידי שר האוצר מדברות על קנס של 15 אלף שקל. הסכום הזה מהווה כ-5% ממחיר של טויוטה לנדקרוזר דיזל חדשה, ה-4X4 הכי נמכר בישראל. האם זה יספיק כדי להשפיע על הרגלי צריכת הג'יפים? ספק.

סופר מקווה שבעלי הג'יפים המסוקסים יעברו למכוניות חשמליות נקיות. התמריץ הוא מס קנייה של 10% בלבד במקום 79% כיום. זוהי סוכרייה נחמדה אבל אין אף רכב חשמלי באופק, אפילו לא הרנו מגאן החשמלית של שי אגסי. הטכנולוגיה למצברים מתאימים עוד כלל לא קיימת. זה לא מפריע לסופר ולחברי הוועדה להסתכל רחוק אל העתיד ולדמיין את תל אביב פקוקה במכוניות חשמליות. גם לכך יש לחברי הוועדה תשובה: מיסוי כבד על חשמל לטעינת מכוניות והטלת מסי גודש על נהגים שרוצים להגיע למרכזי הערים.

המלצות הוועדה למיסוי ירוק הן בכיוון נכון ונבון. אבל עדיין נותרו שתי בעיות: ראשית, המקלות והגזרים לרכב מזהם/בלתי מזהם צריכים להיות ארוכים ומשמעותיים יותר כדי לייצר שינוי אמיתי בשוק הרכב. שנית, אין אלטרנטיבה הולמת למכונית הפרטית בנסיעה אל מרכז העיר ואל מקום העבודה. אז מתי תהיה תחבורה ציבורית יעילה ואיפה הרכבת תחתית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully