וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הצעת חוק לעידוד הרכיבה על אופניים

צבי זרחיה

30.1.2008 / 12:30

בניגוד לעמדת הממשלה: מליאת הכנסת אישרה הבוקר בקריאה טרומית הצעת חוק לעידוד הרכיבה על אופניים

לפי הצעת החוק שהוגשה על ידי הח"כים גלעד ארדן וגדעון סער (ליכוד), כל תוכנית שעניינה סלילה, הרחבה או חידוש של כביש - תכלול שביל אופניים. עוד מוצע להטיל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפעול לשם עידוד הרכיבה על אופניים, ולהשקיע לפחות 20 מיליון שקל בשנה בפיתוח תשתיות לאופניים.

עוד מוצע לקבוע כי במקומות עבודה יותקנו מתקנים לחניית אופניים וכן מקלחות. ארדן וסער אמרו כי הרעיון בבסיס הצעת החוק הוא שלא תתאפשר הקמה או חידוש של כביש, מבלי שייסלל בצדו שביל אופניים.

הצעת החוק תעודד את הרכיבה על האופניים באמצעות שינויים משולבים בחקיקה קיימת, האחד בחוק התכנון והבנייה, באופן שיבטיח כי רשויות מקומיות ומע"צ יסללו שבילי אופניים בטיחותיים, במקביל לכבישים חדשים או לכבישים שיעברו חידוש, בין אם מדובר בכביש עירוני ובין אם מדובר בכביש בינעירוני.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תקצה 5% מתקציבה השנתי לצורך מימון סלילת השבילים, ותפעל עם גורמי התכנון לעידוד חוק זה ומטרותיו.

לפי הצעתם, המועצה הארצית - בהתייעצות עם הגורמים המתאימים לכך - תידרש לקבוע קריטריונים לסלילת שבילי האופניים ויהיה עליה להכין רשימה של הכבישים הבינעירוניים בהם תחול הצעת החוק.

תיקון נוסף בחוק התכנון והבנייה יהיה כי שר הפנים יתקין תקנות לעניין בניית מתקנים חיוניים לרוכבי האופניים, כמו מתקנים לחניית אופניים ומקלחות.

כך יוכלו עובדים ומבקרים במבנים של עסקים גדולים, שמשמשים כמרכזי עסקים או כאוניברסיטאות, להגיע עם אופניים - ותהא להם אפשרות להתקלח לאחר הנסיעה המאומצת ולפני יום העבודה או הלימודים.

ארדן וסער אמרו כי מדי יום, רוכבים רבים מדוושים על אופניהם למקומות עבודה, למוסדות חינוך ולשאר עיסוקים. לדבריהם, מספר הרוכבים היה גדול בהרבה ומספר האוחזים בהגה היה קטן יותר לו התשתיות לאופניים היו נוחות ובטוחות יותר.

הרכיבה על אופניים טובה לבריאות, תורמת לאיכות הסביבה ומפחיתה את כמות הרכבים באופן ניכר; אופניים הם אמצעי תחבורה חסכוני יחסית ברכישה, בתפעול ובתחזוקה, מציינים ארדן וסער.

השימוש באופניים מביא עמו הפחתה של ההוצאה (הפרטית והלאומית) על דלק, ולעתים גם חיסכון ניכר בהוצאות על חנייה. מכאן, שיש לעודד את הרכיבה על אופניים ואת הבטיחות ברכיבה, כאמור בחוק זה.

עוד ציינו המציעים שפיתוח תשתיות הוא מרכיב חיוני בשיפור בטיחות הרכיבה ונוחותה, וכפועל יוצא מכך בעידוד השימוש באופניים.

עם התשתיות הדרושות לעידוד הרכיבה, נמנים שבילים שמאפשרים לרוכבים לנוע בעיר בנוחות ובבטחה; מתקני חנייה שמאפשרים להשאיר את האופניים במקומות מוסדרים ולעתים אף במתקנים מוגנים או מאובטחים המיועדים לכך; מקלחות במקומות עבודה, שהתקנתן עשויה לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה לנסיעה מהבית למקום העבודה, בפרט באזורים ששורר בהם אקלים חם ולח כדוגמת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully