וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתם יכולים בלי המכונית?

2.2.2008 / 15:30

לאחר חודש שלם ללא מכונית ביומיום, קובי ליאני מגיע למסקנה שכולנו צריכים לפעמים לחיות בלעדיה

קלישאות שמדברות על סיום של אירועים לא חסרות, אבל גם הפעם, הזמן עבר מהר כשנהנים. ב-1 בפברואר סיימתי למעשה חודש שלם ללא המכונית לצורכי נסיעה יומיומיים. אלה מכם שעקבו אחר סדרת הדיווחים מהחודש האחרון, וודאי זוכרים כי זו לא הייתה משימה קלה כלל.

הויתור על המכונית והשארתה בחניית הבית הצריכה חיפוש אחר תחבורה חלופית והחיפושים העלו כי שני סוגים של תחבורה יהיו ראויים ביותר לשימוש - אופניים, משום שאני גר ועובד בתוך גוש דן, ותחבורה ציבורית. אולם, אופניים אינם בחירה טבעית עבור רובנו מהסיבות המובנות כאשר עבורי הקושי העיקרי היה רמת הכושר הנמוכה אליה הגעתי אחרי למעלה מעשור של כמעט אפס פעילות גופנית ועבודה מול מחשב.

לכבוד הפרויקט, רכשתי לעצמי אפניים נחמדים ואותם אבזרתי בכיסא ובפדלים חדשים. השבוע הראשון ואפילו השני היו כלל לא קלים ומעט יותר מ-13 ק"מ של רכיבה יומית נתנו את אותותיהם בשרירים תפוסים. אבל ככל שנספרו הימים, ההנאה שברכיבה גברה על הקושי ועמה גם זריקת עידוד מהחיסכון הכלכלי - לא צריך לתדלק את הרכב. חיסכון של כ-1,300 שקל בחודש. בימים הגשומים של חודש ינואר, ההגעה אל העבודה וחזרה ממנה הביתה, נעשתה על ידי התחבורה הציבורית. זו גם אם לא ממש יעילה או נוחה, יכלה לגרום להוצאה של לא יותר מאשר 300 שקלים בחודש בשימוש יומיומי. עדיין מדובר בחיסכון של 1,000 שקלים בחודש.

אולם, מעבר לחיסכון בדלק, לויתור על הרכב ביומיום ישנם עוד כמה פלוסים: אמנם מדובר בטיפה בים, אבל גם הסביבה נהנתה מכ-300 ק"ג פחות של CO2 להתמודד איתם וגם ממני נחסכו כאבי הראש מחיפושי החניה בת"א ואפילו 4 ק"מ מיותרים ממשקל גופי.

למען האמת, לא תיארתי לעצמי שאלו יהיו התוצאות שכן כבר בשבוע השני כבר התחלתי לספור את הימים לאחור, אבל כעת, כאשר הצלחתי להוכיח לעצמי שיש חיים ללא המכונית, אני מתכוון להמשיך ולהתמיד ברעיון - השארת המכונית בבית במיומיום ושימוש בתחבורה חלופית במקומה.

האם גם אתם יכולים?

התשובה היא פשוטה - רובכם יכולים לוותר על המכונית במידה כזו או אחרת, אם רק תפנימו את הרעיון שאם נשתמש כולנו במכונית רק (!) כשבאמת צריך אותה ואין ברירה אחרת, כן ייטב לכולנו.

הכבישים יהיו עמוסים הרבה פחות, זיהום האוויר ירד משמעותית, הבטיחות שלנו כמשתמשים בדרך תעלה פלאים ובחשבון הבנק שלכם תמצאו עד מהרה עוד כמה שקלים. לדעתנו, הפתרונות הזמניים של מכוניות היברידיות ודומותיהן אינו מושלם שכן הן פותרות רק משתנה אחד במשוואת התחבורה, זיהום האוויר, וגם אותו רק באופן חלקי בלבד. הן עדיין זקוקות לדלק קונבנציונלי כדי לנוע.

אם רבים מאיתנו יחליטו לקיים את חזון זה של שימוש מצומצם ברכב, התחבורה החלופית תצטרך להתיישר בהתאם - אלו כוחות השוק. כי ככל שתעלה הדרישה מהציבור לתחבורה ציבורית יעילה, זמינה וזולה, כוחה יהיה חזק יותר מכל וועדה ממשלתית שתוקם בנושא.

אז מה צריך לעשות כדי לוותר על הרכב?

אם בכל זאת הצלחנו לשכנע אתכם להפחית את השימוש במכונית, הרי זו הדרך: לפני שאתם נועלים אותה בחניית הבית, יש לעשות מספר בדיקות. הראשונה נוגעת לתחבורה הציבורית העומדת לשרותכם. זו יכולה להיות רכבת, אוטובוסים, מוניות שירות וכדומה. בידקו מה מאמצעי תחבורה אלה זמין ומתאים לכם ביותר ונסו אף לתכנן תוכנית מסלול ברורה כולל לוחות זמנים לציר בו אתם אמורים לנסוע. תוכנית שכזו, גם אם אינה ספונטנית כמו הנסיעה במכונית, תחסוך מכם המתנות מיותרות בתחנות ההסעה.

אחרי שמניתם את האפשרויות העומדות לרשותכם, כדאי לעשות מספר נסיעות ניסיון באותו אמצעי תחבורה - או שילוב של כמה כאלו כדי לעמוד על טיבו ואף כדי לשפר את תוכנית הנסיעה.

אם אתם בוחרים דווקא באופניים, גם כן כדאי לבצע מספר בדיקות: שיש ברשותכם את האופניים המתאימים למרחקי הרכיבה וכן לנסות את צירי הרכיבה המועדפים והבטוחים ביותר, עם מינימום חציות כבישים וצמתים לא מרומזרים. גם נתיבי אופניים יעודיים יכולים לשפר מאוד את קלות התנועה.

אנו מקווים מאוד שהצלחנו לעורר בכם לפחות את החשיבה בנושא זה ואם אכן הצלחנו, נשמח לשמוע מכם אודות ההצלחות הקטנות של כל אחד ואחד מכם וכמו שניל ארמסטרונג אמר כאשר עשה את צעדיו הראשונים על הירח - "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות".

בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully