וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: כך יצומצם הזיהום בערים

צפריר רינת

12.2.2008 / 8:43

חוק יעניק לראשי הערים את הכוח להגן על הסביבה מאגזוזי המכוניות. יוסמכו לסגור אזורים לתנועת מכוניות

לפני כמה חודשים נערך בגני התערוכה בתל אביב כנס על בעיות זיהום אוויר מתחבורה. בכנס התלוננו ראשי הערים של תל אביב-יפו וחולון, רון חולדאי ומוטי ששון, על המצב הקיים, שבו אין בידיהם סמכויות לפעול למניעת הזיהום והם חסרי אונים בעניין. מי שהאזין להם בקשב רב היה ח"כ דב חנין (חד"ש), שמקווה להשלים בימים הקרובים בכנסת מהלך שייתן לראשונה לרשויות מקומיות סמכויות למניעת זיהום.

חנין ממלא בחודשים האחרונים תפקיד מרכזי בדיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת לקראת אישור סופי של חוק אוויר נקי, העוסק בבעיות איכות האוויר. הוא החליט לפצל ממנו כמה סעיפים מרכזיים הנוגעים לזיהום אוויר מתחבורה ולקדם אותם במסגרת מהירה יותר, באמצעות שינוי פקודת התעבורה. זיהום האוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לנזקים בריאותיים בישראל ובמדינות אחרות בעולם, יותר מזיהום ממפעלי תעשייה או מתחנות כוח לייצור חשמל.

על פי השינוי המוצע, העומד בפני אישור בקריאה שנייה ושלישית, תכין כל רשות מקומית שבה יותר מ-30 אלף תושבים, תוכנית רב-שנתית לצמצום זיהום אוויר באמצעות הסדרת התחבורה בתחומה.

התוכנית תתבסס על חוות דעת מקצועית שתפרט מהן השפעותיה על הפחתת זיהום האוויר ועל התנהלות התחבורה, אך גם כיצד תושפע הנגישות של קבוצות אוכלוסייה שונות. בין השאר, תוכל רשות מקומית לאסור תנועה של כלי רכב מזהמים או להגביל באופן כולל כניסת כלי רכב לאזורים מסוימים. לפקחים מטעמה יהיו לראשונה סמכויות נרחבות, בהן מניעת כניסת כלי רכב או עיכובו לאזור שבו מיושמת תוכנית להפחתת הזיהום.

אחד החששות הכבדים של חנין ושל ארגונים סביבתיים הוא שרשויות מקומיות יאמצו תוכניות הכוללות הטלת הגבלות שונות על רכב פרטי מבלי לחזק, במקביל, את התחבורה הציבורית. כדי להתגבר על בעיה זו, קובע התיקון לפקודת התעבורה שרשות מקומית תוכל לחוקק חוק עזר המטיל הגבלות על כניסת כלי רכב לעיר, רק בתנאי שתיושם תוכנית לשיפור שירותי התחבורה הציבורית באזור שבו הוטלו ההגבלות. כמו כן כסף שייגבה מקנסות בשל הפרת חוקי העזר יועבר לקרן לעידוד התחבורה הציבורית. "עם קרן כזאת ניתן יהיה, למשל, לסבסד נסיעות בתחבורה הציבורית", אומר חנין.

"תיקון זה ימנע את המצב שבו לכל בעיה יש שני הורים, במקרה זה משרד התחבורה והרשות המקומית", מוסיף חנין, "על פי התיקון, הרשות המקומית תקבל סמכויות. משרד התחבורה יוכל להחליט שהוא לוקח אליו סמכויות לגבי נתיב מסוים והסדרת התנועה בו, אבל אז הוא יהיה חייב לקבוע תוכנית משלו להפחתת הזיהום בנתיבים אלו".

אחד האמצעים המרכזיים להפחתת מספר נסיעות בכלי רכב, אגרת גודש, אינו נכלל במסגרת התיקון החדש לחוק. זהו אמצעי שבו משתמשות ערים כמו לונדון ובמסגרתו משלמים נהגים אגרה על כניסה לאזור עירוני בשעות הגודש. במקרה של לונדון, הביא אמצעי זה להפחתה משמעותית במספר כלי הרכב הנכנסים לעיר.

"אגרת הגודש לא נכללת בתיקון לחוק כי לא הצלחנו להגיע להסכמות על המנגנונים לחלופות לרכב הפרטי לאחר השימוש באגרה", טוען חנין, "אני דרשתי, למשל, להקצות עוד נתיבים לתחבורה ציבורית ולהשתמש בהכנסות מגביית האגרה לחיזוקה. ללא חלופות, אגרת הגודש תהיה עוד סוג של מיסוי שאינו מוביל לשינוי בהתנהגות הנהגים, כי לא תהיה להם ברירה והם ימשיכו להגיע במכוניות".

במקביל לתיקון פקודת התעבורה מתקדם גם חוק אוויר נקי. חוק זה יחייב את הממשלה לבצע תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר ויקבע תקנים לקביעת רמת הזיהום המותרת ממפעלי תעשייה.

לדברי מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", עו"ד ציפי איסר-איציק, התיקון לפקודת התעבורה הוא צעד חשוב, אך לא יהיה ניתן לממשו, ללא אישור חוק אוויר נקי. "החוק הזה הוא שיחייב את השר להגנת הסביבה להגדיר מהו אזור מוכה זיהום ואז לרשות מקומית תהיה חובה לטפל בבעיות הזיהום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully