וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: מי המכונית האמינה ביותר?

דניאל שמיל

26.2.2008 / 17:00

סקר ראשון מסוגו שנערך בישראל קובע: היפניות הכי אמינות והצרפתיות הכי פחות. גם הגרמניות מבקרות הרבה במוסך

סובארו אימפרזה ו-B4 וטויוטה יאריס הן המכוניות המשומשות האמינות ביותר בישראל, וסיטרואן קסארה היא הפחות אמינה - כך עולה מנתונים של חברת אוטוסרב, המתפרסמים כאן לראשונה ומתייחסים למכוניות שיוצרו עד 2005.

עד כה לא נערך בישראל סקר רציני ולא נבנה מסד נתונים משמעותי לבחינת אמינותן של מכוניות משומשות - ואולם יש גופים שאינם יכולים להסתפק בשמועות. אחד מהם הוא חברת אוטוסרב, המספקת אחריות למכוניות נוסעים ("פרטיות") מיד שנייה - מעין ביטוח נגד תקלות. הפרמיה שהיא גובה מלקוחותיה משתנה בהתאם למידת האמינות הצפויה של מכוניתם.

אוטוסרב נמצאת בבעלות חלקית של החברה הבינלאומית Associates & GPW, העוסקת במתן אחריות למכוניות משומשות. על סמך נתונים שנאספו על 2 מיליון מכוניות בעולם ו-5,000 מכוניות בישראל נקבע באוטוסרב דירוג אמינות.

לידי TheMarker הגיעו נתונים על המכוניות האמינות ביותר בקטגוריית הקטנות, המשפחתיות והמנהלים, וכן על המשפחתיות הנוטות להתקלקל. הדירוג מתבסס על שכיחותן של התקלות וחומרתן. "אנחנו עוקבים אחר הטיפול במכונית ואחר עלותו", אומר איגור גורודצקי, אנליסט החברה.

המכוניות שמבטחת אוטוסרב הן מ-2000-2005 (מכוניות חדשות יותר נהנות מאחריות היבואן), והפרמיה כוללת עשרה מכלולים עיקריים: מנוע, תיבת הילוכים, סרנים, מערכת היגוי, בלמים, מערכות חשמל, מיזוג אוויר, אספקת דלק, מערכת קירור מנוע ומתלים. לפי מחירון לוי יצחק, העלייה בערכו של רכב עם אחריות תיקונים כשהוא נמכר כמשומש היא 4%-8%. נתוני אוטוסרב מגלים כי כ-40% מכלי הרכב נזקקים לתיקון לפחות אחת לשנה, אבל מכוניות ישנות יותר אינן בהכרח אמינות פחות - מכוניות מ-2003-2004 מרבות להתקלקל.

היפניות לא מאכזבות

בקבוצת המכוניות הקטנות זוכה בבכורה טויוטה יאריס. הפערים בין המכוניות בקבוצה זו גדולים יחסית, ועל כן היאריס מסתמנת כאמינה בהרבה מסגניותיה בטבלה - יונדאי אקסנט, שברולט אוויאו ויונדאי גטס. במקום החמישי, הגבוה יחסית, מדורגת פיג'ו 206 האירופאית. קטנות פופולריות כמו דייהטסו סיריון מהדור הנוכחי וסוזוקי סוויפט החדשה אינן נכללות בדירוג, מכיוון שהן נמצאות עדיין באחריות היצרן.

בקבוצה הפופולרית ביותר בישראל - המכוניות המשפחתיות - מקבלת סובארו אימפרזה את תואר האמינה ביותר. הונדה סיוויק נמצאת במקום השני, ואחריה מיצובישי לאנסר וטויוטה קורולה. מאזדה 3, המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנים האחרונות, משמשת זנב לאריות ומגיעה רק למקום החמישי.

מאזדה התמודדה באחרונה עם משבר תקשורתי שנגרם בעקבות קריאה לתיקון של בעיה פעוטה, ואולם לטענת משה סומך, בעל מוסך מורשה למאזדה, מדובר במכונית אמינה למדי: "מאזדות לא באות אלי על גרר. הסיבה לתקלות היא תחנות דלק, או זיהום אוויר במכוניות שנוסעות הרבה בעיר. בתא הנוסעים יש מחשב משוכלל שמפעיל את כל האביזרים, ובו יש תקלות שאותן בדרך כלל גורמים מתקינים של דיבוריות".

צרות ביבשת הישנה

מעניין לראות כי החמישייה הראשונה של המשפחתיות האמינות כוללת מכוניות של חברות יפניות בלבד, ומכוניות מאירופה ואף מקוריאה לא הצליחו להשיג בה ייצוג. לעומת זאת, ברשימת המכוניות הפחות אמינות, האירופאיות נמצאות בראש.

המכונית הנוטה ביותר להתקלקל היא סיטרואן קסארה. במקום השני בדירוג המתקלקלות נמצאת רנו מגאן. פיג'ו 307 מגיעה למקום השלישי ברשימה הלא מכובדת. הצרפתיות, אם כן, הן האמינות פחות, אך גם המשפחתיות מתוצרת גרמניה אינן זוכות בציונים טובים: אופל אסטרה היא הרביעית ברשימה, ובמקום החמישי נמצאת פולקסווגן גולף.

המכוניות מתוצרת קונצרן פיג'ו-סיטרואן סבלו בעיקר מבעיות בתיבת ההילוכים האוטומטית ובמערכת החשמל. אליעזר רוט, בעל מוסך עצמאי לפיג'ו ולסיטרואן, אינו חושב שמדובר בבעיות מיוחדות: "אלה דברים שקיימים בכל המכוניות. זו אינה תקלה מיוחדת בייצור. הבעיה היא בדרך שבה הלקוחות מסתכלים על התקלות האלה".

רוט מוסיף: "תיבות ההילוכים של המכוניות האלה גומרות את החיים שלהן בתוך 100-150 אלף ק"מ, אבל חוץ מזה אין שום בעיות". אותה תיבת הילוכים, שפותחה בשיתוף פעולה עם רנו וחברת סימנס, הותקנה גם במגאן והיתה לה לרועץ. לפי נתוני אוטוסרב, גם במגאן רוב התקלות הן בתיבת ההילוכים.

לדברי נועם קום, יו"ר פורום 'נוהגים היי-טק' ומנהל צי הרכב של חברת מטריקס, שבו נכללות גם מכוניות רנו מגאן, המצב נמצא במגמת שיפור: "כמות התקלות במכוניות צרפתיות יורדת בשנים האחרונות. אני מחזיק קרוב ל-300 מכוניות של רנו, וזה כבר לא מה שהיה בעבר".

האם תמליץ לקנות רנו מגאן משומשת?

"אם אני יודע מה ההיסטוריה של הרכב, אין סיבה שלא. אם מקפידים על טיפולים בזמן ועל חלפים מקוריים, האמינות טובה. על קסארה ומגאן מהדור הקודם (המכוניות שמבטחת אוטוסרב, ד.ש) אני לא אמליץ".

שימו לב למחיר התיקונים

אחת ההפתעות בנתוני אוטוסרב היא האמינות הנמוכה המיוחסת לפולקסווגן גולף, דגם הנהנה מתדמית טובה בשוק המשומשות. בעל גולף שעמו שוחחנו לא היה מופתע: "הגולף בבסיסה היא מכונית אמינה. הבעיה מתחילה בתחזוקה במוסכי החברה. לגולף יש כמה בעיות שאפשר לפתור - להחליף את גומיות המשולשים של המתלים, או להתקין קולר חיצוני לתיבת הטיפטרוניק. הקולר המקורי עשוי אלומיניום, והוא נסדק - ואז מי קירור מציפים את הגיר והורסים אותו".

בעיה נוספת של הגולף היא עלות התיקונים. במכונית גרמנית התיקונים יקרים ב-70% מבמכונית קוריאנית - כך לפי הנתונים שאספה אוטוסרב. נוסף על כך, חמש המכוניות המשפחתיות האמינות פחות הן יקרות יותר לתיקון מהמשפחתיות האמינות: עלותו של תיקון ממוצע בהן גבוהה ב-30% מזו של תיקון במשפחתיות האמינות.

בקבוצת מכוניות המנהלים היו התוצאות צמודות במיוחד, אבל גם שם מנצחת סובארו - דגם B4 שלה מוכתר לאמין ביותר בקבוצת מכוניות המנהלים. "היא פשוט לא מתקלקלת", אומר אלי ברסאנו, הסמנכ"ל הטכני של אוטוסרב. מאזדה 6 מגיעה למקום השני, ואחריה שתי יפניות נוספות - הונדה אקורד וטויוטה אוונסיס. את המקום החמישי תופסת מכונית אירופית - פורד מונדאו מהדור הקודם. עלות התיקון של מכוניות מנהלים התבררה כיקרה ב-30% מזו של מכונית משפחתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אז אוטוסרב אמרו"

רוני אקרמן - דובר צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן - מסר בתגובה לנתונים שנחשפו בכתבה: "אז אוטוסרב אמרו. אנחנו מכבדים את אוטוסרב, אבל איננו מקבלים את הנתונים".

אילן טל - סמנכ"ל השיווק של קבוצת קרסו, יבואנית רנו - מסר: "קבוצת קרסו עושה בשנתיים האחרונות מאמצים לשיפור השירות במקביל לשיפור איכות המכוניות. רנו מתחייבת שכל הדגמים החדשים יהיו בין שלושת האמינים ביותר בכל קבוצה".

מחברת דוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן, נמסר: "הנתונים מעולם לא הוצגו לנו, ועל כן אין לנו כל דרך להעריך את תוקפם או מהימנותם. כמו כן, אנו מטילים ספק בכמות המכוניות הנבדקת וברמת המובהקות של הנתון שהתקבל. עד כמה שניתן להסיק, הנתונים מתבססים על מכוניות מהדור הקודם, שבעבר נחשבו מתקדמות וחדשניות במיוחד ועל כן דרשו טיפול קפדני על פי הוראות היצרן. ניתן לשער שתחזוקה לא נכונה והזנחה לאורך השנים גרמו לשיעור גבוה יותר של בעיות טכניות. בשנים האחרונות חל מהפך ברמת האמינות של המכוניות האירופאיות, ומהפך זה ניכר באופן ברור במכוניות מהדור החדש. נוסף על כך, הארכנו את תקופת אחריות היצרן לשלוש שנים מתוך אמונה באמינותם הגבוהה של הדגמים".

אז מה, לא לקנות אירופיות?

מאת: יואב קווה

אז מה חדש בקביעה שמכוניות יפניות מתוצרת טויוטה, סובארו, מיצובישי, הונדה ומאזדה אמינות יותר ממכוניות אירופאיות של סיטרואן, רנו, פיג'ו, אופל ופולקסווגן? הרי רוב הישראלים יודעים לדקלם שהיפניות אמינות יותר.

מה שחדש הוא מקור הנתונים. כבר לא מדובר בשמועות שמפיץ השכן מלמטה, אלא בנתונים של אוטוסרב, חברה רצינית שעיסוקה הוא ביטוח מכוניות משומשות נגד תקלות. זהו הביזנס שלה, ואם הנתונים שלה יהיו שגויים, הבסיס הכלכלי יישמט תחת רגליה.

מדוע המכוניות האירופיות מתקלקלות יותר? רוב התקלות הן תקלות אלקטרוניקה וחשמל. יצרני הרכב האירופים מזדרזים להוציא את המכוניות לשוק עם כל החידושים והשכלולים. לעתים הם מזדרזים מדי, כלומר אינם עורכים בדיקות רציניות ואינם בוחנים את המכוניות במזג אוויר ים תיכוני לוהט. חלק ניכר מהתקלות קשורות בתיבת ההילוכים האוטומטית - בישראל מדובר באביזר חובה, אבל באירופה הוא אינו נפוץ ואינו מקבל את מלוא תשומת הלב של היצרן.

יצרני הרכב היפנים שמרנים יותר בהכנסת שכלולים למכוניות. ההבדל הוא בתרבות הארגונית. גם אם מנהלי השיווק של היצרן היפני נעמדים על הראש ומתחננים לעוד קצת חידושי אלקטרוניקה לטובת הלקוחות, יהיו אלה המהנדסים היפנים שיגידו את המלה האחרונה ויחליטו אם השכלולים בשלים מספיק וראויים להשתלב בדגם החדש.

אצל היצרנים באירופה זה כבר מזמן לא כך. אנשי השיווק מכתיבים את הטון, ועמם אנשי הכספים. אלה רוצים לזרז את פיתוח המכוניות החדשות, ואלה רוצים לחסוך בעלויות. התוצאה היא שהיצרנים האירופאים סוחטים עד תום את ספקי המשנה של הרכיבים. רוב הרכיבים בכל מכונית אינם מיוצרים על ידי יצרן הרכב עצמו, אלא על ידי ספקי משנה; אלה עובדים בלחץ עצום מבחינת רווחיות, והתוצאה היא פגיעה באיכות הרכיבים.

אז מה, לא לקנות מכונית אירופאית? לא בהכרח. מכונית רצוי לבחור לפי נטיית הלב ולא לפי רמת האמינות. אני מכיר לא מעט אנשים שמאוהבים בלנדרובר דיסקברי שלהם אף שהם מבלים אתו במוסך לפחות פעם בחודשיים. וחוץ מזה, האירופאים משתפרים כל הזמן. הבציר האחרון של פיג'ו 307 הרבה יותר אמין מההראשון, וסיטרואן C4 נחשבת בקרב מנהלי חברות ליסינג מכונית הרבה יותר אמינה מקודמתה, סיטרואן קסארה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully