וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתחרר הפקק לנתיב המהיר

אבי בר-אלי

19.3.2008 / 9:49

פשרה בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב: המדינה ושפיר סיכמו לוחות זמנים חדשים לבניית מערכת האגרה

פשרה בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב: נציגי המדינה וזכיינית הפרויקט, קבוצת שפיר, חתמו בימים האחרונים על נוסח פשרה שנועד לפתור את הקשיים אליהם נקלע הפרויקט - כך נודע ל-TheMarker. מדובר בפרישה מחודשת של לוחות הזמנים לבנייתה של מערכת האגרה האוטומטית בנתיב, באופן שיאפשר הזרמת מימון ראשוני לשפיר מהגופים הפיננסיים המלווים את הפרויקט.

כפי שנחשף לפני כחודשיים, הופר הסכם המימון בפרויקט לאחר ששפיר לא הצליחה לאשר את מערכת האגרה הדינמית עד אמצע ינואר, כמתחייב בהסכם. סימנס הגרמנית, השותפה במיזם, אמורה היתה להציב מערכת אלקטרונית שתאמוד באופן שוטף את נפח התנועה בנתיב ואת המהירות הממוצעת, ובאופן אוטומטי תשנה את האגרה שתגבה בכניסה לנתיב, כך שככל שהנתיב עמוס יותר האגרה תהיה גבוהה יותר. לשם כך, נדרש פיתוח אלגוריתם שנותן מענה לעשרות מצבים שונים בתנועה בכביש, כך שתתאפשר הפעלת המערכת ללא מגע יד אדם. פיתוח האלגוריתם ואישורו בידי המדינה הוצב כתנאי להעמדת אשראי מצד קונסורציום המממנים של הפרויקט בהובלת בנק לאומי, ובמימון ראשי (75%) של חברת הביטוח מגדל.

במקביל לביצוע העבודות בשטח, החלה המדינה בהצגת תרחישים נוספים האמורים להיכלל במערכת גביית האגרה, עליהם לא הצליחה סימנס לתת מענה. מאז גילוי הבעיה, החליטה הרשות הממונה לפרויקט, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור, למנות את פרופסור דורון בלשה מהטכניון ליועץ המקצועי לפרויקט. ההסדר המחודש יאפשר את חתימת המדינה על אבן הדרך הראשונה בפרויקט, על אף שעדיין לא הוצגה המערכת בשלמותה. לאחר אישור המלווים הפיננסיים יועבר מימון ראשוני לשפיר, שלפי הערכות השקיעה בפרויקט הון עצמי בסך 60-70 מיליון שקל. שפיר לא התחייבה שלא לתבוע את המדינה בגין העיכוב באישור.

הנתיב המהיר הוא פרויקט B.O.T בהיקף של 480 מיליון שקל להסבת הנתיב השמאלי בכביש ירושלים תל אביב, בקטע שבין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות (12 ק"מ) לנתיב אגרה, וסלילת נתיב ימני לתנועה השוטפת. כחלק מהפרויקט יוקם חניון חנה וסע ללא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, משם יפעיל הזכיין מערכת הסעות מיוחדת ללא תשלום לקריה בתל אביב ולבורסה ברמת גן. הפרויקט נועד להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי הערים. לפי הערכות המדינה, נפח התנועה בנתיב יהיה 1,600-2,000 כלי רכב בשעה. קבוצת שפיר נתיב מהיר, שכללה את חברת שפיר הנדסה, חברת נהור (החברה הבת של דן) ואת סימנס, זכתה באוגוסט 2006 במכרז הנתיב המהיר, לאחר שהציעה לשלם למדינה תמלוגים בהיקף 182 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully