שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

נהגים: אין אמון ברשויות החוק

ירון אדרי

25.3.2008 / 10:26

הנהגים בישראל איבדו את אמונם במערכות האכיפה, כך עולה מסקר שערך 'המרכז ללימודים אקדמיים'

סקר שערך 'המרכז ללימודים אקדמיים' בשיתוף מכון 'כלים שיווקיים', לא מחמיא לפעילות ההרתעה של משטרת ישראל ומערכת המשפט בכל הקשור לעבירות תנועה. 59.2 אחוזים מבין 490 הנשאלים - נהגים בעלי ותק של 3 שנים ויותר - סבורים כי פעולותיה של המשטרה כלל אינן מרתיעות מעבירה על החוק. מנגד, רק 10.2 אחוזים סבורים כי הפעילות אכן מרתיעה. בהמשך לאותה שאלה סבורים 16.3 אחוזים כי גם בתי המשפט לא מרתיעים ו-14.3 אחוזים השיבו כי בתי המשפט והמשטרה גם מעולם לא הרתיעו.

לאור תוצאות הסקר, נשאלת השאלה כיצד משפיע הדבר עלינו כנהגים. בכל הקשור להקפדה על חגירת הנוסעים, בעיקר מאחור, מהסקר עולה כי אין הנהגים מחכים לזרועות החוק. 71.6 אחוזים מקפידים כי נוסעי הרכב יהיו חגורים כל הזמן, 18.2 אחוזים מקפידים רק לפעמים ו-10.2 אחוזים לא מקפידים שנוסעי הרכב יהיו חגורים. ומה לגבי ילדים? 65.3 אחוזים השיבו כי אין מצב שהילדים לא יהיו חגורים, 18.4 אחוזים השיבו כי הם משתדלים לחגור אותם, 12.2 אחוזים אינם מקפידים כשמדובר בנסיעות קצרות ו-4.1 אחוזים מסתמכים על מצב רוחו של הילד.

בהמשך התייחס השאלון גם לנושא נהיגה ואלכוהול. 65.3 אחוזים השיבו כי הם דואגים לנהג תורן כאשר ערב הבילוי כולל שתייה ו-22.5 אחוזים כלל לא חושבים על כך. 12.2 אחוזים סבורים כי בירה אחת אינה מחייבת נהג תורן. ומה לגבי הנהיגה בחזרה מהבילוי? 42.9 אחוזים מקפידים לשמור על מהירות הנסיעה המותרת, 49.9 אחוזים מקפידים לעשות זאת רק לפעמים, 4.1 אחוזים הודו כי מהירות נסיעתם עולה על המותר בחוק ומספר זהה של נשאלים השיבו כי נוכחות המשטרה משפיעה על מהירות נסיעתם.

השאלה האחרונה בסקר התייחסה לשנת הליווי לנהגים חדשים. 91.8 אחוזים השיבו כי כהורים הם מקפידים על ליווי בשנת החובה, 4.1 אחוזים מקפידים רק לעיתים ו-4.1 אחוזים ענו כי יש להם עיסוקים אחרים.

אם ננסה לקרוא בין המספרים, נגלה כי רובם הגדול של הנשאלים מקפיד על נהיגה במסגרת החוק למרות אי האמון שלהם ברשויות. האם ניתן להסיק מכך כי פעילות חינוכית אפקטיבית יותר ממבצעי אכיפה רחבי היקף? כפי שכבר כתבנו בעבר, אנו בהחלט מאמינים שכן, אך מתוצאות הסקר אנו מוטרדים יותר מהעובדה שהציבור איבד את אמונו במערכת החוק.

32 תגובות

top-form-right-icon

בשליחת התגובה אני מסכים לתנאי השימוש

  • ב

    בנימין סעדון

    21:58 01.04.08

  • ש

    שקט

    14:50 01.04.08

    לא יכול להיות שאין סידור עבודה לנידת אור
    ירוק עומדים במקומות שיש עבירות .עוסקים ההסעות קניות ועוד דברים
  • ז

    זהר

    16:10 27.03.08

    אני לשעבר איש משטרה מתנדב תנועה 
    ואני מסכים איתך ב100%
    צריך לעקוף את החוק ואז תהיה למשטרה השפעה חיובית יותר על האזרח.
    מה שקורה היום בכבישים זה פורענות שיוצרת 
    כאוס ואנרכיה לשמה.
  • ש

    שוחט אלי

    08:48 27.03.08

  • ע

    עו"ד-ת"א

    09:00 26.03.08

    ראו כמה תיקים נשלחים להשלמת ראיות או פשוט מבוטלים בפסילה ותבינו שמערכת המשפט מעוררת בעית אמון כלפי המשטרה.
  • b

    baba

    00:36 26.03.08

  • ל

    ליאור נהג מאז 1980

    23:13 25.03.08

    העבירות הנאכפות הינן לצורך מילוי הכיס הציבורי מה שאפשר למצוא מתחת לפנס לא מחפשים בחושך !!!
    עוצרים על אי איתות ימינה בכניסה לנתיב השתלבות, יוצרים פקקים ולא מונעים פקקים
    אני מאזשנת  1993 ללא עבירות !
    במקום להכוין את התנועה בצמתים ולמנוע כניסה לצומת לא פנוי הם עוצרים על שטויות והרבה בעזרת המתנדבים שנוהגים כ עבד כי ימלוך !
    בושה המשטרה נועדה לעזור לאזרח ולא להפריע לו
  • A

    AREYE

    22:20 25.03.08

    יותר תקציבים היו מסייעים למשטרה טובה יותר מהשירות הירוד שכיום.
  • י

    יחס שווה

    21:57 25.03.08

  • י

    ירון

    21:53 25.03.08

    אין כאן שום אכיפה ע"מ למנוע תאונות. שוטר מסתתר כדי לתפוס מישהו במקום נידח שעוצר מטר אחרי קו עצירה. זו בדיחה.
    כמו שמישהו אמר זה עסק לכל דבר, כמו משבצת שנחתת עליה במשחק מונופול ועכשיותשלם קנס.
  • ש

    שמעון

    20:43 25.03.08

    יש להשקיע את מירב המשאבים בשיפור התשתית ולא רק באכיפה , אין צורך לחפש את המטבע תחת הפנס(ולרשום דו"ח על אי עמידה בקו עצירה משום שהתמרור מוסתר-מוטב לכרות את העץ שמסתיר את התמרור...)
  • ו

    והשאר במקומות בעייתי

    20:09 25.03.08

    לפרק את משטרת הבושה ולחסוך בזיהום אוויר
  • א

    א

    19:53 25.03.08

    נכון שזה הכי אופנתי עכשיו להילחם בנהיגה בשיכרות אבל איכשהו, מניסיוני האישי בירה או 2 לא באמת משפיעות על יכולת הנהיגה שלך. ולא, זה לא "רק נדמה לי"...
  • ס

    סמי

    19:13 25.03.08

    בכל מדינה בעולם בה יצא לי לדבר עם שוטר, הוא פנה אליי באדיבות והתעקש לעזור. כאן בארץ, במספר פעמים בהם ניגשתי אל שוטרים, רובם ענו בצורה מזלזלת של "מה אתה רוצה?!". בכדי לקבל כבוד, צריך 'קודם כל לתת כבוד ואת זה השוטרים בישראל לא משכילים להבין. הם מתנהגים בצורה ברברית ומזלזלת, אך זה לא מפתיע כי אם הם לא היו שוטרים הם היו עבריינים. שוטר בארה"ב, תמיד יפנה לאדם שמולו בשם מיסטר או סיר, גם אם הוא בסכנה. עם שוטרים בארה"ב, ובמדינות רבות בעולם, לא מתעסקים כי הם בראש ובראשונה שליחי ציבור ויז לעזור להם בתפקידם גם אם עשיתם משהו רע. לשרת ולהגן זאת הסיסמא. ואצלנו? כמה פעמים שמעתם שוטר אומר "אני לא עובד אצלך!"?
  • א

    אליהו

    19:12 25.03.08

    ניסיתם פעם להסביר משהו פשוט לשוטר?לא תצליחו ואל תתאמצו...
  • ב

    בוחן תנועה

    17:03 25.03.08

    מדי כמה שנים מוחלף ראש אגף תנועה שדואג בתקופתו להכניס שינויים כדי להשאיר חותם ודיעה חיובית לגביו ...... וגם קידום ..
    כך למשל ניתנה הנחיה שלא לבדוק תעודות ביטוח במחסומים והתוצאה שהרבה נהגים לא מבטחים את ריכבם ועשויים להסתבך בתביעת ענק במקרה תאונה .
    ישנה הנחיה שלא לאכוף קבוצה שלמה של עבירות למרות שעדיין מדובר בעבירה ועדיין יש תקנה .
    מה קיבלנו ?
    שוטר שהפך להיות חותמת גומי שאינו מרתיע ומאחר ולא מאפשרים לו לאכוף החוק האזרח נפגע פעמיים ,גם אין אימון והרתעה וגם אזרחים נתבעים בסכומי עתק ויכולים להפסיד את ביתם וכל רכושם בגלל תאונה אחת שטותית .
    ישונה החוק לאלתר ויורחבו סמכויות השוטר כדי להשיב ההרתעה והורדת החוליגנים והמסכנים מהכביש .
  • מ

    מזל שאין מע"מ

    16:44 25.03.08

  • נ

    נשפט לאחרונה

    16:22 25.03.08

    את הרישיון חזרה צריך כל עבריין תנועה תלוי באיזה מקרה כמובן צריך להגיע לשיפוט מהיר ללא קבלת אפשרות עזרה מצד עו"ד ואז יהייה אמון במערכת המשפט וגם זה יצור הרתעה על הנהגים
  • ד

    דודו

    16:15 25.03.08

    חוץ  מ7 שאני מצדיק אותו אני מבקש מכל המגיבים ללכת לספריה ולהחזיר את הסרט שהם חיים בו!!!
  • ע

    עדי

    15:49 25.03.08

    לשוטרים בישראל אין את היכולת לעשות מה ששוטרים בארצות הברית יכולים לעשות.
    בגלל המחלקה לחקירת שוטרים (מח''ש) השוטים מפחדים לפעול כמו שהם צריכים לפעול (גם בתנועה וגם בסיור) מכיוון שהם עלולים לאבד את העבודה שלהם או להכנס לכלא.
  • 6

    6.5 שניות

    15:47 25.03.08

    הרתעה בלבד לא יכולה למנוע תאונות, צריך להוציא לכביש נהגים יותר אחראים אמינים ומקצועים.
    במקום לעשות רפורמה בלימוד הנהיגה והתאוריה, ממשיכים לשחרר לכביש נהגים לא מתאימים, ושולחים את משטרת התנועה "לצוד" אותם.
  • ג

    גדי לוי

    15:39 25.03.08

    ראו מקרה ויל ביינום ונוספים בהם אין הרתעה ושדר רציני לציבור הרחב.
  • ט

    טל

    15:19 25.03.08

    בעבירות תנועה רגילות לא שולחים בכלל ניידת,רק כשיש נפגעים טורחים לשלוח ניידת...משטרה דלה ולא רצינית.
  • י

    יובל

    14:55 25.03.08

    אוכפים רק אלפית האחוז של העבירות. למה?
    חסר תקציב? קשקוש\טמטום. 
    הרי אם תהיה אכיפה זה יכניס הון תועפות למדינה מהקנסות. יוכלו להכפיל את המשכורות של השוטרים. כולם ירצו להתגייס.
    שמישהו כבר יתחיל בתהליך במדינת החלם הזאת.
  • u

    udi

    14:49 25.03.08

    כמות עבריני התנועה לא קשורה בכלל לכמות או לאימון או ליכולות של השוטרים אלא רק בחינוך (ישנם מדינות שכמעט ואין בהם שוטרי תנועה)ודוגמא צריך לקבל מהמחוקקים
  • a

    ani

    14:39 25.03.08

    משטרת התנועה זה גוף מגוחך שלרוב לא עושה את מה שצריך אלה סתם תופש אנשים על שטויות. אדם שנוסע 120 בכביש ריק לא מסכן אף אחד (בכביש מתאים למהירות כזאת) אבל ניידת בשימחה תתפוש אותו והשוטר יהיה מאושר לתת לו דוח. ובזמן שהוא נותן דוח עובר מישהו שיכור לידו במהירות 100.
    עוד הוכחה לזה שמהירות לא הורגת...
  • י

    יקי

    14:36 25.03.08

  • נ

    נעמה

    14:35 25.03.08

    עליהם קשה לשלוט אחרי כמה בירות גם אם המשטרה הייתה יעילה באמת.בעיית חינוך חריפה שנמשכת זמן
  • י

    יוסי

    14:32 25.03.08

    מעטים מאמינים שמערכת המשפט בישראל מרתיעה. כאשר שופטי ישראל מנותקים  ממה שקורה בארץ. מטילים עונשים מצחיקים על עבריינים ופושעיםץ למה שתהיה הרתעה!!
  • א

    אורי

    14:25 25.03.08

    המשטרה עוסקת במתן דוחות בלבד.
    עדיין לא ראיתי שוטר אוכף את החוק במקום שקשה לעשות זאת או גורמים עבריניים מעורבים.
לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

התרעות פיקוד העורף

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully