וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסקה סגורה

הדר תדמור

26.3.2008 / 15:02

סוף לסיפור: טאטא מוטור ההודית רכשה את יגואר ולנד רובר מפורד תמורת כ-2.3 מיליארד דולר

פורד רכשה את יגואר בשנת 89' ואת לנד רובר בשנת 2000. היצרנית האמריקאית החליטה בשנה שעברה למכור את שתי המכוניות כחלק מתוכנית ארגון מחדש והבראה כלכלית. פורד סובלת בשנים האחרונות מירידה ברווחיה בשל עלייה בתחרות מצד יצרניות המכוניות הזרות ועלייה בעלויות הפנסיה וביטוחי הבריאות.

יצרנית המכוניות האמריקאית - שדיווחה בשנה שעברה על הפסד שיא של 12.7 מיליארד דולר - נמצאת בעיצומה של תוכנית הארגון מחדש שלה המכונה - הדרך קדימה (Way Forward). מטרת התוכנית היא להשיב על כנה את התחרותיות של החברה ולהחזיר את פעילות הליבה שלה בצפון אמריקה לרווחיות עד 2009.

שני המותגים אותם מתכוונת פורד למכור ספגו גם הם לאחרונה ירידה במכירותיהן בעקבות הירידה בביקוש מצד ארה"ב ואירופה. מכירות המכוניות של יגואר נפלו ב-33% בארה"ב ואירופה במהלך החודשיים הראשונים של שנת 2008. מכירות לנד רובר רשמו ירידה של 13% בארה"ב וירידה של 7.7% באירופה במהלך אותה התקופה.

פורד החלה במארס 2007 במכירת מותגים שבידיה - כשמכרה את מותג אסטון מרטין לקבוצת משקיעים. החברה שכרה ביוני 2007 את שירותיהם של הבנקים גולדמן סאקס, מורגן סטנלי ו-HSBC להוביל את מכירת יגואר ולנד רובר - שני מותגי היוקרה הבריטיים. בנפרד הודיעה אז פורד כי היא מעוניינת למכור מותג יוקרה רביעי שבידה - וולוו.

בין הקבוצות שגילו ענין ברכישת יגואר ולנד רובר נמצאה קרן סרברוס, מבעלי המניות של . לסרברוס ניסיון רב בבעלות על יצרניות מכוניות. היא רכשה בחודש מאי 2007 80% מחטיבת קרייזלר האמריקאית של יצרנית הרכב דיימלר-קרייזלר תמורת 7.4 מיליארד דולר. בנוסף, מחזיקה סרברוס גם ב-51% ממניות זרוע המימון לשעבר של ג'נרל מוטורס - GMAC. לדברי מקור המקורב לחברה, הקרן עשויה לרכוש את לנד רובר ויגואר, או אחת מהן. סרברוס סירבה להגיב.

האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה - העומד בראש יצרנית המכוניות הרוסית GAZ - התעניין גם הוא ברכישת מותגי היוקרה של פורד בבריטניה.

עם זאת, בתחילת שנת 2008 הודיעה פורד כי המועמדת המובילה לרכישת יגואר ולנד רובר היא טאטא מוטור - יצרנית המשאיות והאוטובוסים הגדולה בהודו. טאטא מוטור היתה מעוניינת ברכישת יגואר ולנד רובר כי לטענתה היא תסייע לחברה לבסס את מעמדה כחברה גלובלית, ותצמצם את תלותה בשוק ההודי.

פורד וטאטא החלו במגעים אינטנסיווים להשגת הסכם בין שני הצדדים על הרכישה. אותם מגעים נמשכו כמעט ארבעה חודשים. טאטא מוטור הודיעה במהלך הדיונים כי היא מתכוננת לרכישה מלאה של יגואר ולנד רובר ולא לרכישת נתח השליטה כפי שתכננה בעבר. בעיתונות פורסם אז כי פורד החליטה שלא להחזיק בנתח מיעוט ממניותיהן של שני המותגים, מכיוון שהיא משוכנעת שעתידם מובטח בידיעה של טאטא.

השנה היתה עד כה אחת השנים הטובות של טאטא מוטור מבחינת עין הציבור. מלבד לפרסומים החוזרים ונשנים בעיתונות על היותה של טאטא מוטור מועמדת מובילה לרכישת המכוניות הבריטיות, טאטא השיקה בינואר את המכונית הזולה ביותר בעולם - הטאטא ננו - שמחירה כ-2,500 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully