וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג צעיר הוא פרא אדם?

ירון אדרי

24.4.2008 / 12:13

חוקר בריטי סבור כי מצא את הסיבה למעורבות יתר של צעירים בתאונות – בתוכנו עדיין חי אדם קדמון שרוצה לצאת החוצה

לנהגים צעירים סיכויים גבוהים יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים, כך למדנו עם השנים והסיבות לכן מגוונות. יש שיאמרו שזהו חוסר הניסיון ואחרים יאשימו את הפזיזות המאפיינת את הגיל הזה. אולם מחקר בריטי חדש שופך אור חדש על הסוגיה. את המחקר ערך פרופסור ג'פרי ביטי מאוניברסיטת מנצ'סטר עבור חברת הביטוח הבריטית esure, והוא גורס כי הסיבות נעוצות בגורם מהפכני אחר: בגנים של אותם צעירים מסתתר איש מערות קדמוני – אבי אבות אבותינו. האמנם?

במחקרו, 'הבדלי מגדר בסיכוני נהיגה כהשפעה על פרמיית הסיכון בעלות הביטוח', הולך ביטי הרחק אל העבר. "99 אחוזים מאבולוצית המוח התרחשה בתקופה שעוד היינו ציידים, לכן גם במוחו של האדם המודרני במאה ה-21 ישנן עדיין אותן תכונות קדמוניות המסבירות את ההבדל בין המגדרים בכל הנוגע ללקיחת סיכונים בנהיגה". במילים אחרות, טוען ביטי כי עדיין לא התפתחנו הרבה מאז חיו אבותינו במערות וצדו מכל הבא ליד והכוונה כמובן היא לגברים באוכלוסיה.

היציאה לצייד לוותה בלקיחת סיכונים רבים וזה מה שמסביר על פי המחקר את התנהגותם של הצעירים. כמו האב הקדמון, גם תהליך הנהיגה הוא סוג של צייד והסיכונים הנלקחים במהלכו מעלים את הסיכויים להיות מעורבים בתאונה. הנשים לעומת זאת, לא נאלצו לצאת את פתח המערה ועל כן גם היום הן פחות מסתכנות.

המחקר מנסה לתת מענה גם למחקרים אחרים שפורסמו במהלך השנים בכל הנוגע להבדלים בין המינים. בכל העולם גברים מעורבים יותר בתאונות דרכים, ללא כל קשר למספרם היחסי באוכלוסייה. כמו כן, לא רק אחרי ההגה עושים הגברים בעיות והתאונות ממשיכות גם כהולכי רגל, בבית או בעבודה. בכך גם שולל ביטי את העובדה כי כישורי נהיגה או יצר התחרותיות משפיע על הנתונים, אלא גורם עמוק יותר באישיות.

עוד נותן ביטי מענה לאגרסיביות הגברית. בעוד שנשים יכולות להבין פעולות שנעשות נגדן, הגברים מפרשים זאת כמשהו אישי ומייד מתייצבים להגן על הכבוד. נשים, גם אם תחלטנה לפעול, לא יבחרו בדרך הישירה אלא יעשו זאת בדרך עקיפה וחכמה (ונקמנית?). הצייד שבנו הוא גם זה הגורם לנו לעבור יותר על חוקי התנועה.

במהלך ההתבגרות, עובר גם המוח שינויים הגורמים לשחיקה בגן של הצייד. אולם, תוחלת חייו של האדם הקדמון הייתה קצרה מאוד, כך שגם גיל 40 לעיתים נחשב למופלג, מכאן שניתן לשער שאותו הולך על שתיים 'פיספס' את השלב השקול יותר בתודעה ולכן מעט מאוד התפתחות ארעה בשלב חיים זה. זה מה שמסביר בשורה התחתונה את העובדה כי לצעירים סיכויים גבוהים יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים מאשר לאנשים בוגרים ומנוסים. אז בפעם הבאה שאתם בוחרים להעיר לנהג צעיר שעקף אתכם בפראות, תקוו שהוא לא מחזיק ברכב נבוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully