וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הליסינג ממשיך בשלו

דניאל שמיל

1.5.2008 / 9:08

לא החזירו את האוטו: איך השפיעה הרפורמה על הליסינג? הפעילות בענף צמחה ב-8%-4%

ארבעה חודשים לאחר שהחלה הרפורמה בשווי השימוש, נראה כי שוק הליסינג לא נפגע אלא רק גדל.

במהלך 2007 נאבקו חברות הליסינג, חברות עם ציי רכב ונהגים הזכאים לרכב צמוד בכוונה להעלות את שווי השימוש לרכב צמוד. שווי השימוש ברכב נועד לשקף את טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי של עובד ברכב שהעמיד לרשותו המעביד, ולתמחר אותו בסכום כסף שעליו חל מס הכנסה. לכן העלאת השווי הופכת את ההחזקה של רכב צמוד לכדאית פחות.

במאבק שניטש, התגייסו כמה חברי כנסת לטובת חברות הליסינג ועובדי ההיי-טק. ח"כ סטס מיסז'ניקוב, יו"ר ועדת הכספים, חשש בשעתו כי "עובדים רבים יחזירו את הרכב למעביד. הם ירכשו כלי רכב משומשים וישנים. קיים חשש לתאונות דרכים וזיהום אוויר".

בסופו של דבר הוחלט על פשרה המשלבת העלאה מתונה בשווי השימוש, עם מס הכנסה שלילי. על פי ההחלטה, השכר נטו של עובדים שאינם מחזיקים ברכב צמוד יגדל בסכום של 190-352 שקל (לשכר של 10,000-20,000 שקל, בהתאמה) ואילו שכר של מחזיק ברכב מקבוצה 2 יקטן ב-192 שקל.

תהליך העלאת שווי השימוש שעליו הוחלט, והחל בינואר 2008, הוא הדרגתי ויסתיים בתוך ארבע שנים, ב-2011. לדוגמה, לעובד המחזיק במשפחתית כמו מאזדה 3 המשתייכת לקבוצת הרישוי 2, ייזקף ב-2008 שווי שימוש של 1,570 שקל וב-2,011 יגיע סכום זה ל-2,260 שקל. לזכותו של עובד המשתמש ברכב מקבוצה 4, כלומר, מכונית מנהלים או מיניוואן קומפקטי, ייזקף סכום של 2,640 שקל ב-2008, והסכום יטפס ל-3,780 שקל ב-2011. סכומים אלה יצטרפו למשכורתו של העובד בחישוב מס הכנסה.

למרות החששות שהובעו לפני החלת הרפורמה, עתה נראה כי זו לא האטה את הפעילות בענף הליסינג, ואף הגבירה אותה. אלעזר הרץ ון-שפיגל, מנהל תחום הליסינג בחברת הייעוץ 'פתרונות אפקטיביים' מקבוצת ESG, אמר: "השינוי היחיד הוא הפוך ממה שהיה אפשר להעריך. יש גידול בהיקף ההזמנות, שאנחנו מעריכים ב-4%-8% מהרבעון הראשון בשנה שעברה. אמנם היתה ירידה מסוימת, או דריכות, לפני ההחלטה על הרפורמה, אך מאז השוק פורח. יש משפט בגמרא - אין שמחה כהסרת הספקות. הוודאות שחזרה לענף גורמת להגדלת הביקוש".

מנהלים בחברות הליסינג מאששים טענה זו. ניר גלילי, מנכ"ל ניו קופל: "בינתיים אין השפעה. שווי השימוש יעלה בשיעור חד יותר ב-2010, אבל גם תהיה השפעה שולית, אם בכלל. אנחנו נמצאים בצמיחה. כיוון שהעננה הוסרה, משלימים פערים". לפני כשנתיים, בשיאו של המאבק, העריך גלילי ייקור שווי השימוש יביא לירידה של 20%-30% במספר כלי הרכב הצמודים בישראל.

בכיר בענף הליסינג הוסיף: "אנחנו מרגישים היום עודפי ביקוש גם מאפיקים שלא היו בשוק. הרפורמה לא שינתה דבר, רק העלתה את רמת המודעות לשירותי הליסינג. כיום, מנוע הצמיחה בענף הוא של חברות קטנות, עם צי רכב הקטן מ-25 יחידות. עוד סימן ליציבות בענף היא ההתייחסות של הבנקים. זה נחשב כאפיק השקעה יציב, ואין חששות לשינויים".

שמוליק קליין מנכ"ל חברת קלאוטו: "אין לנו אפשרות לספק את הביקוש. הבעיה זה חוסר במלאים אצל היבואנים, ולא חוסר דרישה. הענף בטוח ויציב והבנקאים מעלים את האשראי ורוצים להשקיע בו. בטווח הארוך, אנשים מתרגלים לרעיון ויתגמשו כדי להישאר בליסינג. ליסינג זה מלכודת דבש, אין דרך חזרה".

בניגוד לרוחות האופטימיות בענף, חברת הליסינג אלבר סיכמה את 2007 בירידה ברווח. הסיבה לכך אינה הרפורמה אלא הורדת מסי הקנייה ועדכון קבוצות המחיר (לפי סל המטבעות), שהשפיעה על מחירי המכוניות המשומשות שמוכרת החברה. לא ברור אם גם חברות נוספות ייפגעו מסיבות דומות, אולם זהו סייג חשוב - גידול בכמות העסקות אין פירושו בהכרח גידול ברמת הרווחיות.

גם בציי הרכב מציינים כי לא נפגעו מהרפורמה. נועם קום, מנהל תחום הרכב בחברת מטריקס ויו"ר פורום נוהגים היי-טק: "הפיצוי במס השולי מאזן את התוספת בשווי השימוש ואנחנו לא רואים מהפכים".

בקצה השני של שרשרת השיווק, אצל היבואנים, המכירות אף גדלו. "אנחנו נמצאים בעודף ביקוש ואני מוכר יותר מאשר בשנה שעברה", אמר אריאל פינטו, מנכ"ל מיצובישי בישראל.

בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים ומיוזמי הרפורמה טוען כי מוקדם לערוך ניתוחים וסיכומים. "אין שום משמעות לנתח רפורמה ארוכת טווח שהחלה רק לפני שלושה חודשים, בוודאי כאשר השכר נטו של כל העובדים במשק עלה - גם אלה שיש ברשותם רכב צמוד, וזאת לאור הפחתות שיעורי מס ההכנסה", אמר. "השינויים צפויים להתחיל בטווח ארוך. אין לצפות לשינויים משמעותיים עד להבשלה מלאה של הרפורמה ב-2011".

  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully