וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבותו של הגומי השחור

בר חיון

26.5.2008 / 11:50

לפני הפנצ'ר: לצמיגים חשיבות גדולה מאוד לבטיחות הנסיעה. ואם זה לא משכנע, הם גם תורמים לשיפור צריכת הדלק

היצע הצמיגים בשוק הוא עצום, ומלבד ההבדלים במחירים הצרכן הפשוט לא יבחין בין מותג אחד לאחר: לדידו כולם שחורים ומתגלגלים. אולם רוב המומחים עמם שוחחנו הסכימו כי רמת הסיכון עולה כשרוכשים צמיג משומש או צמיג חדש שמאוכסן כבר כמה שנים טובות במחסן. אלדד גרינפלד, מדריך בכיר בטריגו, המרכז לנהיגה אסטרטגית, טוען כי אורך חיים של צמיג בתנאי אחסון אופטימליים הוא ארבע שנים. "אבל זה גם תלוי בגורמים נוספים, כמו אופי נהיגה פרוע יותר או רמת חשיפה גבוהה לשמש", הוא מוסיף. "בתנאים אלה, כדאי להחליף את הצמיג גם לפני תום ארבע שנים".

און יעקובסון, עורך מגזין 'הגה' והבעלים של בית הספר לנהיגה DriveArt, מסכים ומוסיף כי בשוק מסתובבים גם הרבה צמיגים משומשים הנמכרים לצרכנים, שעלולים להוות סכנת חיים. מבחן צמיגים שערך 'הגה' בדצמבר 2007 הראה כי צמיגים בני שנתיים כבר מתחילים לאבד מתכונותיהם ולפגוע במאפייני ההתנהגות של המכונית. לכן, לטענתו, צמיגים ישנים בני ארבע וחמש שנים יהוו מפגע של ממש.

דודי יניב, ממלא מקום ראש ענף הצמיגים באיגוד המוסכים, טוען כי לצרכן הישראלי חשוב בעיקר המחיר: "במגזר הערבי, למשל, יש בעיה רצינית של צמיגים משומשים. בטירה ובטייבה מתקינים צמיגים משומשים שהם מסוכנים מאוד, וכל כפר סבא קונה שם".

אבל לא רק בטירה ובטייבה מוכרים צמיגים משומשים. יצאנו לבדוק מה מציעים הצמיגאים, אצלנו מעבר לפינה. נסענו עם רכב שזקוק להחלפת צמיגים לכמה צמיגיות באזור רמת גן-בני ברק, ועל אף שלא מצאנו צמיגים חדשים שגילם היה יותר משנה, גילינו לא מעט צמיגים משומשים למכירה שגילם עלה לעתים על ארבע שנים, וחלקם נראו די מרופטים עם חלקים חסרים בסולייה. באחת הצמיגיות, שאת אחד מכתליה עיטר השלט "אין אחריות על צמיגים משומשים", הואילו להסביר לנו שהצמיגים המשומשים שנמכרים אצלם מגיעים ממכוניות לפירוק שעברו תאונות "טוטאל-לוס". עוד הוסבר לנו כי צמיג משומש המוצע למכירה עובר טיפול הכולל ניקוי, הוצאת אבנים ומסמרים, סתימת חורים וצביעת הצמיג. כשביררנו על טיב הצמיגים המשומשים, נשאלנו מתי מבחן הרישוי הבא, מחשש שניכשל בו.

מחירו של צמיג משומש הוא כ-150 שקל, ואין שום מניעה חוקית למכור אותו. כך נוצר שוק של צמיגים זולים ולעתים קרובות גם מסוכנים, שנמכרים ללא פיקוח. צמיגים חדשים של מותגים מוכרים לעומת זאת, יעלו 700-270 שקל. אמנם המחיר גבוה יותר, אך מדובר בהשקעה ראויה שיכולה להציל חיים. בנוסף חשוב לדעת שההבדלים בין הצמיגיות יכולים להגיע לעשרות אחוזים, ולכן כדאי לערוך סקר שוק לפני הרכישה.

קנו מותגים מוכרים

בכל שנה עולים לכותרות תחקירים עם ממצא חדש של משרד התחבורה לגבי מותג עלום שם כזה או אחר, בדרך כלל סיני, שנפסל לשיווק בישראל. כיום, כל הצמיגים המיובאים והמשווקים בישראל חייבים לעמוד בנהלי משרד התחבורה, המסתמך על התקן האמריקני והאירופי. בנוסף, בהזמנת משרד התחבורה, מכון התקנים והטכניון, מתבצעות בדיקות מדגמיות בצמיגים, ובמידה שתוצאותיהן מעידות על כשל בצמיג משרד התחבורה אוסר על יבוא המוצר, ומבצע איסוף מחדש במקרה שכבר הספיק להימכר. עם זאת, גורמים בענף הצמיגים טוענים כי בסין מזייפים גם תעודות ותווי תקן, ולעתים אי אפשר לסמוך אפילו על תאריך הייצור שמוטבע על הצמיג. חשוב גם להבין שהבדיקות של משרד התחבורה בוחנות את עמידות הצמיג בתנאי מאמץ (מהירות ומשקל), אך לא משקללות את רמת הבלימה ורמת האחיזה של הצמיגים, להן חשיבות קריטית בבחינת הבטיחות שלו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אחד התנאים ליבוא צמיגים הוא המצאת הצהרת יצרן מקורית מאושרת בחתימת נוטריון על עמידה בתקנים הנדרשים, איכות וטריות הצמיגים וכן תעודה מקורית ממעבדה מוסמכת אירופית על תקינות הצמיג, שאמיתותה נבדקת על ידי מכון התקנים מול המעבדה האירופית שנתנה את התעודה המקורית. כל יבואן צמיגים נדרש לפתוח 'תיק מוצר' מול המעבדה המוסמכת בישראל, שבו מתבצעת בדיקת אמיתות המסמכים לפני היבוא. לאחר היבוא, נבדק כל משלוח על ידי המעבדה המוסמכת לצורך אימות התאמת המשלוח ל'תיק המוצר'. הבדיקות שמבצע משרד התחבורה באמצעות מעבדת TUV גרמניה היא בהתאם לתקינה האירופית או האמריקנית".

יש מומחים שטוענים כי נהלי משרד התחבורה אינם מחמירים מספיק, וכי עדיין משווקים בישראל מותגים סיניים שאינם בטיחותיים דיים. ד"ר איתמר שרון, מומחה לצמיגים, ממליץ לבדוק את סימוני ה-UTQG, המחויבים לפי החוק האמריקני. "הסימונים אינם נדרשים בישראל", אומר ד"ר שרון. "אבל ברוב הצמיגים ניתן למצוא אותם משום שיצרניהם מקווים למכור את תוצרתם גם בארה"ב".

הסימונים הם Treadwear, המסמן את רמת השחיקה של הצמיג - ככל שהמספר גבוה יותר, הצמיג יישחק לאט יותר; Traction, הבודק מהי אחיזת הכביש שמספק הצמיג - AA הוא הציון הטוב ביותר, A נחשב לטוב והציונים B ו-C מעידים על אחיזה טובה פחות, אך עומדת בדרישות החוק האמריקני; סימון ה-Temperature בוחן את התחממות הצמיג במבחן הרצה. A הוא הטוב ביותר, ו-C טוב פחות.

גם יבואני המותגים הגדולים, דוגמת מישלן וגודייר, ששים להוסיף שמן למדורת הצמיגים, אך אין הוכחות המעידות על המותגים הסיניים באופן גורף. רועי אינזלברג, מנהל השיווק של קבוצת אוטולוקס המייבאת, בין היתר, מותגים סיניים, טוען כי הצמיגים הסיניים הם בקדמת הטכנולוגיה: "מוניטין של יצרן מעידים במידה על איכות הצמיג, אך מוניטין נבנה עם הזמן וגם המותגים הסיניים יוכיחו את עצמם. כיום, בפועל, יש צמיגים איכותיים מאוד ללא שמות ידועים, ומחירם הנמוך לא מעיד על טיבם. מרכיב המחיר נגזר בעיקר מחומרי גלם וטכנולוגיה ולא בשל עלות נמוכה של כוח אדם או איכות בנייה נמוכה".

הממצאים בשטח מראים כי כל הצמיגאים הציעו לנו מותגים סיניים, אך בד בבד המליצו בפועל על מותגים אחרים. באחת הצמיגיות, מתוך דאגה לשלומנו, שני הצמיגאים המליצו לנו, במחווה צינית משהו, לקנות את הצמיגים הסיניים רק אם בכוונתנו למכור את האוטו. בסניף של רשת אוטו-דיפו הציעו לנו בין השאר מותג סיני בשם Westlake, ובפירוש המליצו לנו לא לבחור בו. מותג Westlake הוא המותג שמשרד התחבורה הורה על ביצוע Recall (איסוף המוצר) של אחד הדגמים שלו ביולי שעבר, ואסר את שיווקו בישראל בשל פגמים חמורים שנמצאו בו. בשאר הדגמים של מותג זה לא נמצאו ליקויים והם ממשיכים להימכר כרגיל.

המדריך לקניית צמיגים ולתחזוקתם

■ כדאי להחליף צמיג כאשר ניכרים בו סימני בלאי ויובש, כמו חריצים רדודים, בועות ונפיחות בצדי הצמיג. לעתים אף חסרות חתיכות שלמות מהסולייה. הדעה הרווחת היא שאורך החיים של צמיג הוא ארבע שנים מיום ייצורו. מהנדס הצמיגים יוסף אלעני מקבוצת אוטולוקס טוען, לעומת זאת, כי גיל הצמיג אינו חשוב, וסימני הבלאי הם שיעידו על תפקודו.

■ משרד התחבורה אוסר על יבוא צמיגים אם עברו יותר מעשרה חודשים מאז ייצורם. אולם צמיג יכול להיות מאוחסן זמן רב עד שיימכר. ארבע ספרות בולטות מסמנות את תאריך הייצור של הצמיג. שתי הספרות הראשונות מסמנות את השבוע בשנה, והשתיים הנותרות את השנה שבה יוצר. כדאי להקפיד שגילו של הצמיג לא יעלה על שנה.

■ צמיגים משומשים הם חתול בשק. לא כדאי לחסוך כסף כשמדובר במוצר שאינכם יודעים מה עבר עליו.

■ כאשר מחליפים צמיגים, מומלץ להחליף את כל הארבעה יחד כדי שרמת השחיקה שלהם תהיה שווה. אם מחליפים רק שניים, יש להחליף את אלה שנמצאים על אותו ציר (קדמיים או אחוריים), כדי שרמת השחיקה תהיה שווה. אם הצמיגים הקדמיים הם המוחלפים, יש להעביר את הצמיגים האחוריים לפנים, ואת הצמיגים החדשים לשים מאחור. הסיבה לכך היא שאובדן אחיזה מלפנים קל בהרבה לשליטה, ואובדן אחיזה מאחור יכול להיות מסוכן מאוד.

■ הצמיג חייב להתאים לדרישות יצרן המכונית, המופיעות גם ברישיון הרכב. השאלה הגדולה היא איזה צמיג כדאי לרכוש. כאמור, אין מחקר מקיף המגנה את המותגים הפחות ידועים. אך אם אתם רוצים ללכת על בטוח, כדאי לקנות צמיגים של מותג מוכר - גודייר, מישלן, פירלי, ברידג'סטון, דנלופ ואחרים.

■ מומלץ לבדוק לחץ אוויר בצמיג בכל שבועיים עד חודש כדי למנוע שחיקה, לאפשר אחיזת כביש טובה יותר ולהקטין את צריכת הדלק. מומלץ למלא אוויר בצמיג כשהוא קר, כדי לקבל אמדן מייצג של לחץ האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully