וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזהמים היום יותר מבעבר

קוביליאני

28.5.2008 / 11:59

ארגון הבטיחות העולמי FIA מפרסם תוצאות מדאיגות במחקרו: מרבית המכוניות החדשות מזהמות יותר מקודמותיהן

ירוק הוא הטרנד החדש בעולם הרכב ואין כל ספק בכך. כמעט כל יצרניות הרכב עמלות קשה ומשקיעות משאבים אדירים כדי להפחית את פליטת המזהמים של כלי הרכב מתוצרתה, ובעיקר את פליטת ה-CO2 שנחשב לגורם העיקרי בהתחממות כדור הארץ. אולם, במחקר חדש שפרסם ארגון הבטיחות העולמי FIA, עולה תמונה שונה לגמרי ואף עגומה. מרבית כלי הרכבה החדשים ש"נולדו" לתוך הגל הידידותי לסיבה, מזהמים לא פחות ואף יותר מקודמיהם. האם הירוק באמת ידידותי לסביבה? כלל לא בטוח.

המחקר של ה-FIA ערך מבחני פליטה לכל סוגי הגזים במהלך נסיעה עירונית ובדק 700 דגמי כלי רכב מ-14 קטגוריות והשווה אותם אל קודמיהם ששווקו לפני כ-5 שנים. את תוצאות המבחנים דרגו ב-FIA בציונים של עד 100 נקודות. ההנחה הרווחת היא שכלי הרכב החדשים יהיו ידידותיים יותר לסביבה בכך שיפלטו פחות מזהמים וכך גם מצהירות כל יצרניות הרכב. אולם המציאות שונה מאוד. שלושה מותגים בלטו מאוד בשינוי לרעה שחל בהם ואלו הם הונדה, דייהטסו ורנו.

כך למשל, רנו סניק הצליח להשיג רק 61 נקודות מתוך 100, 5 נקודות פחות מאשר הצליח הסניק בשנת 2003 ו-2004, למרות שרנו מפרסמים כי ברכב חלו שיפורים רבים מבחינת הפחתת המזהמים. FIA מפרסמים כי התמונה דומה גם במקרה של הקליאו, אשר נעשתה כבדה בהרבה מקודמתה, מה שמנע את שיפור פליטת המזהמים שלה.

שניה היא האקורד אשר נבחנה בגרסת הסטיישן שלה (טורר 2.2i cdi). זו הצליחה להשיג ציון של 68 נקודות, לעומת 71 נקודות באקורד סטיישן הקודמת. גם דייהטסו הציגה ירידה בדגם הקורה שלא שווק בישראל מ-61 ל-57 נקודות במכונית החדשה.

לעומת מכוניות אלה הפועלות על בנזין, מכוניות הדיזל הפגינו דווקא שיפור משמעותי ביחס לעבר והן לרוב ידידותיות יותר לסביבה בכל הקשור לפליטת המזהמים. המשתפרים הבולטים בקבוצת הדיזלים היו הפיז'ו 307 90 HDI עם עליה מ-49 נקודות לכדי 75, האופל זפירה 1.7CDTi עם עליה מדהימה מ-29 נקודות לכדי 62, ההונדה FR-V שהצליח לשפר את מיקומו מ-47 נקודות לכדי 65 מתוך 100 אפשריות ואחריו היה הפולקסווגן טוראן שעלה מ-48 נקודות ל-62.

בהמשך לכך, המכונית הידידותית ביותר לסביבה (שאינה היברידית) מבחינת פליטת המזהמים היא המאזדה 6. זו הצליחה להשיג ציון של 80 נקודות, עליה של 6 נקודות לעומת שנת 2003. אחריה ניצבת המרצדס C קלאס 220CDi עם עליה של 10 נקודות לציון של 7. ב.מ.וו סדרה 3 שהשיגה גם כן 75 נקודות (עליה של 4 נקודות). לעומתן, המכונית הפחות ידידותית לסביבה הייתה המאזדה 2 שהשיגה ציון נמוך של 57 נקודות בלבד בדגם ה-1.5 ליטר בנזין.

בסיכומו של המבדק, מודיע ה-FIA כי למרות שנרשם שיפור במספר כלי רכב, לתעשיה זו יש עוד מרחק רב לפניה בטרם נתחיל לראות ירידה בפליטת המזהמים. הארגון קורא ליצרניות הרכב להרחיב את השימוש במסנני חלקיקים ובעיקר לשקוד חזק יותר על מניעת "השמנת" כלי הרכב, שכן זהו הגורם העיקרי שמשפיע על עבודת המנועים ועל פליטת המזהמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully