וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנסוע פחות, לחסוך יותר

דניאל שמיל

4.6.2008 / 12:01

נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק, מתריע כי הוצאות הדלק מגיעות ל-44% מההוצאה לכלי רכב וקורא להפחתה בנסועה

"צריך לחנך את העובדים לנסוע פחות", אומר נועם קום, מנהל צי הרכב של חברת מטריקס ויו"ר פורום "נוהגים היי-טק". "אנחנו משתדלים להמליץ על תדלוק בימים האחרונים של החודש לפני עליית המחיר, ועורכים הגרלת פרסים בין אלה שנוהגים כך".

לדברי קום, עלויות הדלק מגיעות כבר עכשיו ל-44% מסך ההוצאה על כל מכונית. "לא רחוק היום שזה יהיה חצי ממחיר השכירות החודשית", הוא אומר. "זה מסתכם במיליוני שקלים בחודש לכל חברה. אנחנו צריכים גם לחשוב על המכוניות שאנחנו נותנים לעובדים. יכול להיות שאם יבקשו ממני מכוניות פחות חסכוניות, כמו שברולט מאליבו או יונדאי טוסון, אני אחשוב פעמיים אם להיכנס לעסקה".

קום מוסיף כי אם עליית המחירים תימשך, צפויה פריחה מחודשת של מכוניות עם גיר ידני. "אנחנו צריכים לבחון כמה דלק כל מכונית צורכת, וכנראה שנפנה ליבואנים ונבקש להחזיר את האופציה של גיר ידני", הוא אומר.

קום אולי מעדיף מכוניות חסכוניות בדלק, אולם בינתיים המכירות של מכוניות פחות חסכוניות אינן סובלות מהמגמה: במאי השנה נמסרו 410 מכוניות מדגם יונדאי טוסון, כמחציתן מדגם טקסס, המתאים לציי רכב. UMI מסרה 268 מכוניות שברולט מאליבו במאי, מכונית מנהלים עם מנוע בנפח 3.5 ליטר, הגדול משמעותית ממכוניות מקבילות.

כדי להתמודד עם עליית מחירי הדלק, החל איציק סוויסה, מנהל צי הרכב של חברת ההיי-טק אקסליבריס, להגביל את הנסועה של עובדיו. "אנחנו עושים מחר ישיבה בעניין", הוא מספר. "גם כיום קיימת הגבלה, אבל היא לא מספיק נאכפת. הרווחים של חברות ההיי-טק הם בדולרים שערכם יורד, בזמן שמחיר הדלק ממשיך לעלות".

בנוגע לבחירת המכוניות אומר סוויסה כי הוא קונה דגמים לפי דרישת העובדים: "המכונית הכי גדולה שיש לנו היא עם מנוע 2,000 סמ"ק - גם מטעמי חיסכון בדלק וגם מתוך צניעות".

פעולות המחאה בדרך

חברות הליסינג עצמן עדיין לא מושפעות מהמשבר, אבל גם הן מתכוננות לקראת שינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות. "באופן ישיר זה לא משפיע על נפח העסקים ואנחנו לא רואים שינוי מיידי", אומר אילן ברונשטיין, מנהל המגזר העסקי בחברת הליסינג הרץ. "בטווח הבינוני, כנראה שמספר הקילומטרים בעסקות יירד, אך עסקות כאלה הן טובות לכל הצדדים. זה יאפשר לחברות שליטה על הקילומטראז', ואנחנו נקבל אחרי שלוש שנים מכונית עם פחות קילומטרים, שקל יותר למכור אותה".

לעומתו, בכיר בענף הליסינג אמר כי אינו צופה שינוי גם בטווח הבינוני. "אנשים רגילים לנסוע, ויש נסיעות שהם חייבים לעשות. זה לא צפוי להשתנות".

בענף ההסעות וההובלה מתמודדים גם עם העלייה במחירי הסולר. העלייה במחירי הדלק מתרחשת במקביל להטלת מס בלו על הסולר, שמחירו כיום עולה על מחיר הבנזין. הנהגים המקצועיים, שאינם יכולים לצמצם את היקף הנסועה, נאלצים להיאבק על הורדת המחיר מול הממשלה. מועצת המובילים והמסיעים הקימה מטה מאבק לצורך העניין, הכולל נהגי משא, מסיעי נוסעים ונהגי מוניות, כדי לגבש צעדים בנידון.

"אם הביאו אותנו למצב שבו נקים מטה משותף למאבק, כנראה שהמצב חמור", אומר אברהם פריד, יו"ר איגוד נהגי המוניות. "בקצב הזה נגיע למצב שבו המוניות לא ייסעו, או שיהיה שוק שחור לדלק. אנו דורשים לפגוש את שר האוצר, כדי שיוריד את הבלו על סולר. כשהשוו את מחיר הבלו על הסולר לבלו על הבנזין, לא הביאו בחשבון את משבר האנרגיה. אנשים באים אלי ואין לי פתרונות בשבילם. אנחנו לא יכולים להמשיך כך".

הכדאיות הגוברת של הבנזין לעומת הסולר מגבירה את המכירות של מוניות המתודלקות בבנזין, כמו סובארו B3 וטויוטה קורולה. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, מאיים בתגובה במחאה חריפה: "אנחנו במצב של מוות קליני כמעט. אי אפשר לקבל את ההתייקרויות האלה. הלקוחות שלי מתלוננים שבגלל הדולר הנמוך הם לא יכולים לעמוד במחירי הובלה, ואני לא יכול לעמוד במחירים של הסולר".

לדברי בן הרוש, ביום חמישי צפוי להתכנס פורום של נהגים מקצועיים כדי לתכנן את פעילות המחאה. "שר התחבורה לא יכול להתעלם מענף שלם", הוא קובל. "אנחנו דורשים להוריד את הבלו ולהטיל פיקוח על מחירי הדלק. אין מנוס ממחאה ואולי גם משביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully