וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המציאות של קבוצות הרישוי

דניאל שמיל

16.6.2008 / 9:28

הדגמים החדשים של מיצובישי ופיג'ו יתקשו להתחרות בשוק הליסינג. בכיר בענף: "רשות המסים קובעת לנו את מחיר המכונית"

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מחירי הרכב בישראל הוא קבוצות הרישוי (שווי השימוש), המשמשות לצורכי מיסוי של כלי רכב צמודים. ההשפעה כה חזקה, עד שכיום שורר מעין פיקוח מחירים בגלל קבוצות השימוש - כך טוען בכיר בענף. "רשות המסים קובעת לנו את מחיר המכונית", הוא אומר. לדבריו, מי שאינו מתמחר בהתאם לקבוצות השימוש נשאר "מחוץ למשחק" - "לכן כל היבואנים מתכנסים סביב אותו מחיר".

עם זאת, ייתכן שהמצב מתחיל להשתנות. מחיריהם של כמה דגמים שיעלו בקרוב על הכבישים חורגים מקבוצות השימוש שבהן נמצאו עד כה. המשפחתית הקומפקטית מיצובישי, הלאנסר, למשל, תשווק מהיום בדגם חדש שמחירו 120-130 אלף שקל. במחיר זה, לאנסר לא תהיה חלק מקבוצת הרישוי 2, שגבולה העליון 111 אלף שקל. משמעות הדבר היא שהמכונית לא תהיה נוכחת בפלח השוק הנמכר ביותר בישראל - הפופולרי במיוחד בציי הרכב. עם זאת, אריאל פינטו, מנכ"ל מיצובישי בישראל, אינו נשמע מודאג. "אני מוכר ללקוח הפרטי את הלאנסר החדשה, והלאנסר הקודמת עדיין נמכרת לציי רכב", הוא אומר.

נוסף על כך, בפיג'ו החליפו את 307 הפופולארית ב-308 היקרה יותר, שתיכלל גם היא ככל הנראה בקבוצה 3. בהונדה בחרו להוציא את אקורד מקבוצת הרישוי 4, שבה נמכרות רוב מכוניות המנהלים לציי הרכב. בכיר אחר בענף מוסיף: "הקבוצות מגנות על הצרכן כשהשקל חלש, אבל כשהוא חזק, כמו היום, היבואנים שומרים על המחיר, והצרכנים נפגעים".

סופן של קבוצות הרישוי

מכיוון שמכונית צמודה ממקום העבודה נחשבת הטבה, העובד צריך לשלם עליה מס. המכוניות הנמכרות בישראל חולקו לצורכי מיסוי לקבוצות רישוי לפי מחיריהן. עם זאת, החלוקה אינה עתידה להאריך ימים. רשות המסים מתכוונת לבטל את הקבוצות עד 2010, ובועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות, אומר: "יכול להיות שנעשה את זה אפילו לפני כן".

השיטה החדשה לחישוב שווי השימוש תהיה ליניארית - לפי שיעור קבוע ממחיר הרכב. סופר אומר: "ועדת הכספים יכולה לזרז את ההליכים, אבל אני לא בטוח מתי זה יקרה". המעבר לחישוב ליניארי צפוי להעלות מעט את המס, אך הוא ישפיע רק על עסקות שייחתמו אחרי השינוי. כמו כן, ייתכן שבשל הטבות שתנהיג ועדת המיסוי הירוק, השינוי לא ישפיע על הנהגים באופן משמעותי.

"הקבוצות הונהגו לפני 12 שנה", אומר סופר. "רצינו הרבה יותר קבוצות, אבל היבואנים, שלא רצו לחשוף את המחירונים שלהם, התנגדו. כיום השיטה בשלה למיסוי ליניארי. הקבוצות מעוותות את השוק, כי המס לא היה בערך ריאלי לפני עשר שנים - שאם לא כן ציי הרכב לא היו מגיעים לנתח שוק כזה".

"כשיבוטלו קבוצות הרישוי, תהיה תחרות פתוחה בין היבואנים", אומר בכיר בענף. "יהיו גם סגמנטים שיתחזקו, למשל מכוניות קטנות. יוכלו להיווצר תת-סגמנטים, כמו משפחתיות יקרות ואיכותיות".

פינטו ממיצובישי אומר כי ביטול הקבוצות "ייתן לנו יותר חופש בתמחור. כיום אין לי אפילו אפשרות לקחת פרמיה על אביזרי בטיחות חשובים". הוא הוסיף כי המצב הקיים "מקשה עלינו מול היצרנים. הם יוצאים מהנחה שיש לך חופש פעולה במחיר הסופי. אני מאמין שלרוב היבואנים בישראל יש בעיה סביב הנושא הזה במשא ומתן עם היצרן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully