וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האמריקניות מעמיק

נמרוד הלפרן

27.6.2008 / 10:11

מניית יצרנית הרכב הגדולה בעולם ג’נרל מטורוס, צנחה לשפל של כמעט 50 שנה והאם קרייזלר בדרך לפשיטת רגל?

"השמועה לא נכונה", אמר דובר קרייזלר, דייב אלסוף, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אין שום בסיס לשמועה", הוסיף. דובר מטעם קרן סרברוס אף הוא מסר בתגובה כי אין בסיס לשמועות בשוק אודות בקשה לפשיטת רגל.

באחרונה עלו תהיות לגבי מידת הצלחתה העסקית של רכישת קרייזלר על ידי סרברוס. הקרן רכשה בקיץ שעבר מיצרנית הרכב הגרמנית דיימלר נתח של 80.1% בקרייזלר, בעסקה בשווי 7.4 מיליארד דולר - ונטלה על עצמה חובות בסך 18 מיליארד דולר, לפי הערכות. מוקדם יותר השבוע ניצלה קרייזלר קו אשראי בסך 2 מיליארד דולר שהעמידו לרשותה סרברוס ודיימלר.

חברת דירוג האשראי פיץ' הורידה אתמול את דירוג האשראי של קרייזלר ושל ענקית הרכב ג'נרל מוטורס, בעקבות האטה במכירות מגזר הרכב האמריקאי. בשבוע שעבר הודיעה חברת דירוג אשראי אחרת, סטנדרד אנד פור'ס (S&P) כי נשקלת אפשרות להורדת דירוג האשראי של יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב - קרייזלר, GM ופורד.

קרייזלר, אשר רשמה בשנה שעברה הפסד של 1.6 מיליארד דולר, סיימה את 2007 עם 9 מיליארד דולר במזומן בקופתה. מכירות החברה בארה"ב נפלו מתחילת השנה ב-23% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

מספר כלי הרכב שנמכרו בשנה שעברה על ידי כל יצרניות המכוניות בארה"ב הסתכם ב-16.1 מיליון - ירידה של 2.5% לעומת השנה הקודמת והמספר הנמוך ביותר מאז שנת 98', לפי נתוני חברת אוטודאטה. אנליסטים צופים ירידה במכירות השנה לפחות מ-15 מיליון יחידות - הרמה הנמוכה ביותר זה 15 שנה - בעקבות נסיקת מחירי הדלק לשיא והעדפתם הגוברת של הצרכנים לכלי רכב חסכוניים במונחי צריכת דלק.

קרן סרברוס, שהוקמה על ידי סטיבן פיינברג ב-92', ידועה בתשואות הגבוהות שלה, בעסקות הממולחות שרקמה וביכולתה לנצל פריחה בשווקים. לחברה תיק השקעות מגוון מאוד, והיא מתמחה ברכישת חברות מתקשות, בארגונן מחדש, בשיפור תוצאותיהן ובמכירתן.

עם זאת, באחרונה גברו ההערכות כי כמה מהשקעותיה של הקרן עלולות להתברר ככושלות. בחודש שעבר דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג כי GMAC - הזרוע הפיננסית לשעבר של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס, בה רכשה סרברוס נתח של 51% ב-2006 תמורת 14 מיליארד דולר - עומדת בפני פשיטת רגל, לאחר שרשמה הפסדים בסך 5.3 מיליארד דולר בשישה הרבעונים האחרונים.

בשנה החולפת נאלצה סרברוס להיפרד מכמה השקעות לא מוצלחות במחירי הפסד, על מנת לצמצם את הפסדיה. חברת משכנתאות הסאבפריים, Aegis, שהיתה בשליטת סרברוס, הודיעה בקיץ שעבר על פשיטת רגל.

באוקטובר מכרה סרברוס בהפסד את יצרנית חומר האיטום לכלי רכב, GDX, לחברת ההשקעה הפרטית וינצ'רץ' קפיטל. לפני למעלה משנה מכרה סרברוס ב-124 מיליון דולר את נכסי גלובל הום פרודקטס - חברה שנוצרה משלוש חברות כלים לבית שרכשה סרברוס ב-310 מיליון דולר ב-2004 - לאחר שגלובל הגישה בקשה לפשיטת רגל.

עסקות אחרות כלל לא הושלמו. סרברוס חזרה בה מהצעת רכש עבור חברת השכרת הציוד יונייטד רנטלס, תמורת 4 מיליארד דולר. גם הצעת רכש עבור חטיבת משכנתאות הסאבפריים של H&R בלוק, בסך מיליארד דולר, לא התממשה - על רקע קריסת שוק המשכנתאות.

GM צונחת

מניית ג'נרל מוטורס, יצרנית המכוניות הגדולה בעולם, נופלת בקרוב ל-12% במסחר בוול סטריט - הנפילה היומית החדה ביותר מאז מארס 2005. זאת, לאחר שבנק ההשקעות גולדמן סאקס חתך את המלצתו למניה מ"נייטרלי" ל"מכירה" על רקע הרעה נוספת בתחזית המכירות לענקית הרכב.

מניית GM, אשר איבדה כ-70% משווייה בשנה החולפת, צפויה להיסגר היום ברמתה הנמוכה ביותר זה 46 שנים לפחות, לפי נתוני שירות Compustat של חברת סטנדרד אנד פור'ס. גולדמן סאקס גם חתך את מחיר היעד למניית GM מ-19 דולר ל-11 דולר.

נסיקת מחירי הבנזין, שחיקה בבטחון הצרכנים והקשחת תנאי האשראי צפויים לפגוע ברווחי מגזר הרכב, העריך גולדמן סאקס, והוסיף כי גם ענקית הרכב עשויה להיאלץ לגייס הון ולצמצם את תשלומי הדיווידנד למשקיעים על רקע התדרדרות תזרים המזומנים של החברה.

"אנו מעריכים כי קצב שריפת המזומנים של עסקי הרכב של GM השנה ובשנה הבאה צפויים לחייב את החברה לגייס הון, מהלך שלדעתנו עלול לגרור דילול נוסף בהחזקות בעלי המניות או לקיצוץ הדיווידנד שמשלמת החברה", העריכו אנליסטים של גודלמן סאקס.

מכירותיה של GM בארה"ב נחתכו בקרוב לשליש בחודש מאי לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת, והשלימו בכך נפילה של 16% מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, על רקע נטייה גוברת בקרב הצרכנים בארה"ב להעדיף רכישת מכוניות קטנות יחסית על פני דגמים זוללי דלק.

GM הודיעה בתחילת החודש כי תשקול להפסיק לייצר את רכב השטח האימתני האמר, על רקע נסיקת מחירי הבנזין אשר פגעה קשות במכירות של רכבים זוללי דלק. כמו כן, הודיעה החברה כי תסגור ארבעה מפעלים בצפון אמריקה לייצור רכבי שטח וטנדרים, ותגדיל את היקף הייצור של מכוניות קטנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully