וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודי מקבלת בראש

ירון אדרי

29.6.2008 / 13:02

מנועי ה-V6 של אודי מקבלים ראש חדש עם תזמון משתנה לשסתומים. ויש גם גרסת ספורצ'ארג'ר חדשה

האם אודי נוטשת את טכנולוגיית הטורבו? מזה מספר עשורים שנמצאת אודי בין החברות המובילות בפיתוח מנועי טורבו. יחידות הכוח המוגדשות הפכו לשם דבר בקונצרן פולקסווגן אליו היא משתייכת גם בתחום הבנזין וגם בתחום הדיזל. כעת, לוטשת אודי עיניים לצד השני של "אמצעי הנשימה המלאכותיים".

לאחר סדרה ארוכה של ניסויים, בחרו באודי שלא לצייד את גרסת ה-TFSI של מנוע ה-V6 בנפח 3.0 ליטר במגדש טורבו, אלא במגדש 'על' (סופרצ'ארג'ר). הסיבה – שיטה זאת, יחד עם טכנולוגית הזרקת דלק ישירה, נמצאה יעילה וחסכונית יותר מאשר האלטרנטיבה שכללה זוג מגדשי טורבו. בתצורה זאת, מפיק המנוע 290 כ"ס ב-5,000 סל"ד ומומנט של 42.8 קג"מ הזמין כולו בין 2,500 ל-4,850 סל"ד.

מגדש 'על' הוא למעשה מדחס (קומפרסור) הדוחס כמות גדולה יותר של אוויר אל תא המנוע וכך, יחד עם כמות מתאימה של דלק, מעלה את הספקו. שני הרוטורים שדואגים לדחיסה, מקבלים את כוחם מהמנוע עצמו ומסתובבים (במקרה של מנוע זה) במהירות מרבית של 23 אלף סל"ד בלחץ גדישה של 0.8 באר. בכדי לייעל עוד יותר את המנוע, עובר האוויר דרך אינטרקולר הדואג לקיררו בכדי להעלות את אחוז החמצן. עוד מקבל המנוע תזמון משתנה לשסתומי היניקה ולדברי אודי, עומדת צריכת הדלק על כ-10 ליטרים של בנזין לכל 100 ק"מ בממוצע.

תחילת ייצור המנוע צפויה להיות מאוחר יותר השנה, וסביר להניח כי זה יעשה דרכו ל-A6, A8 ורכבי הפנאי והספורט של החברה ויתכן אף ל-A4. בהתאם למדיניות היבואן לישראל, מנוע זה יצטרף להיצע הדגמים אצלנו מייד לאחר השקתו העולמית.

זה הכל בראש

ולא כאן מסתיימים החידושים של אודי. במקביל למנוע ה-V6 החדש, מציגה אודי חידושים בשני מנועים נוספים באותה תצורה. מנועי ה-2.8 וה-3.2 ליטר - המשרתים את ה-A4, A5, A6 ו-A8 - מקבלים מערכת תזמון משתנה לשסתומים המכונה Audi Valvelift System או בקיצור AVS. כמו בכל טכנולוגיה חדשה, גם כאן מדברים באודי על שיפור בנתוני צריכת הדלק.

אופן פעולת המערכת די פשוט בבסיסו ובנוי על שני זיזי תיזמון לכל שסתום. בסל"ד נמוך, פתיחת השסתום מצומצמת כך שנכנסת כמות קטנה יחסית של אוויר אל תא הבעירה ואיתו כמות קטנה של דלק. בסל"ד גבוה, פתיחת השסתומים תאפשר כניסת אוויר גדולה יותר וכמובן כמות מתאימה של דלק.

המעבר בין הזיזים תלוי בדרישות המנוע ויכול להיעשות בין 700 ל-4,000 סל"ד. ההחלפה נעשית באמצעות פין אלקטרומגנטי, שבעת פקודה מחשבית נכנס למגרעת ספירלית על גל הזיזים עצמו. כך, נע גל הזיזים על צירו ומאפשר את השינוי בתזמון השסתומים. בשורה התחתונה, חוסכת אודי עוד 7 אחוזים בצריכת הדלק הממוצעת. ב-A8 למשל, תעמוד צריכת הדלק של מנוע ה-2.8 (210 כ"ס) על 12 ק"מ לליטר.

כמה צורכת באמת ה-2.0 TDI?

זוכרים את 11 המכוניות שהוציאה אודי לתחרות מבאזל לוינה ובחזרה? ובכן, כפי שסיפרנו לכם בשבוע שעבר, על המתחרים היה לעבור 1,650 ק"מ על מיכל סולר אחד ובו 65 ליטרים. באודי מספרים היום כי כל המתחרים עמדו במשימה כשלכולם עוד כמה ליטרים במיכל.

אורך המסע עמד על כ-22 שעות כשהמהירות הממוצעת בין הנהגים נעה בין 74 ל-81 קמ"ש. צריכת הדלק של הקבוצה המנצחת עמדה על 29.1 ק"מ לכל ליטר סולר, ואחריה ארבע קבוצות שעשו לכל ליטר 100 מטר פחות. ללא ספק תוצאה מכובדת, בעיקר כשאודי עצמה מצהירה על צריכת דלק ממוצעת של 19.6 ק"מ לליטר. פליטת ה-CO2 ירדה אף היא מ-134 ל-91 גק"מ. צריכת הדלק הבזבזנית ביותר במהלך המסע עמדה על 27.4 ק"מ לליטר. אגב, בכדי לא להישאר בדרך, כל הקבוצות בחרו שלא להשתמש במזגן.

שאלת היום: איזו טכנולוגית הגדשה לדעתכם עדיפה?

  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully