וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 שנות חוכמה

ירון אדרי

8.7.2008 / 13:05

המכונית העירונית של מרצדס וסוואץ' חוגגת 10 שנים במהלכן נמכרו 900 אלף יחידות מסביב לעולם. מה צופן בחובו העתיד?

החדשה החמה ביותר של עולם הרכב בעשור האחרון של האלף הקודם היתה הסמארט, מכונית מיקרו דו מושבית פרי שיתוף פעולה בין מרצדס ליצרנית השעונים סוואץ'. תחת השם 'סיטי קופה' החל הפיתוח והחשיפה הגדולה היתה בתערוכת פרנקפורט של 1997. ב-2 ליולי 1998 ירדה הסמארט הראשונה מפס הייצור במפעל האמבאך שבצרפת בשם 'פורטו' (Fortwo) – עבור שניים.

מהר מאוד הפכה הסמארט, בעיקר בשל הייחודיות שלה והייחוס המשפחתי, לפריט אופנה יותר מאשר מכונית. בעשר שנותיה, נמכרו מעל ל-900 אלף יחידות ב-37 מדינות ברחבי העולם, כש-150 אלף הן מהדור השני שהושק באפריל 2007. השנה החל השיווק בארה"ב ובשנה הבאה יחל בסין, מה שכנראה יביא להכפלת המספרים בפחות מ-10 שנים.

ב-2003 ניסתה סמארט להרחיב את קו המוצרים עם הרודסטר והרודסטר קופה. שנה מאוחר יותר הושק גם הפורפור שכנגזר משמו מתאים לארבעה נוסעים. הנסיון לא צלח וכל אחד מהדגמים יוצר במשך שנתיים בלבד וסמארט הוחלט להעניק את מלוא תשומת הלב לפורטו.

חכמה גם בנקיון

כיום נחשבת ה'פורטו' לאחת המכוניות הנקיות בעולם. לגרסת הבנזין שלושה צילינדרים ונפח של ליטר אחד המפיקים 61 או 71 כ"ס. גרסת הטורבו למנוע זה מפיקה 84 כ"ס ומי שרוצה קצת יותר יכול לרכוש את גרסתה של סדנת השיפורים בראבוס שם ההספק עומד על 98 כ"ס. אלא שגאוותה של סמארט היא דווקא במנוע דיזל שם עומד ההספק על 45 כ"ס צנועים, אך עם צריכת דלק של 30.3 ק"מ לליטר ופליטת CO2 של 88 גק"מ היא נחשבת למכונית הנקייה בעולם.

ואם כבר נגענו בתחום זה, ב-2010 מתכננת סמארט להשיק גם את הגרסה החשמלית שתשנה אף יותר את כללי המשחק. מזה מספר חודשים שעורכת החברה ניסוי בעיר לונדון במהלכו נמסרו 100 מכוניות בעלות מנוע חשמלי ללקוחות פרטיים. כך, עם תנאי אמת, מקווים בסמארט ליצור את החשמלית העירונית האולטימטיבית. טוב, בעיות חנייה כמעט ואין לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully