וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כיצד לקנות קסדה

ערן טננבאום

15.7.2008 / 11:06

אם אתם לא מוכנים לסמוך רק על העצות של מי שגובה מכם את הכסף בסוף, אולי כדאי שתמשיכו לקרוא

לא חסרות קסדות בשוק. אם קניתם את הקטנוע או האופנוע הראשון שלכם, ולא עשיתם דוקטורט בתחום, תמצאו את עצמכם מול שפע רב ומחירים שנבדלים בכמעט 5,000 שקל בין היקר לזול ביותר. במעמד הקניה, כשאתם תלויים במידע אותו בוחר המוכר לספק לכם, אתם עשויים בסופו של דבר למצוא את עצמכם חמושים במידע שייטיב עם מאזן העמלות שלו, ולא בהכרח עם הצרכים שלכם.

אז חשבנו שכדאי שנספר לכם גם דברים, שאולי הוא לא היה רוצה שתדעו. זהו מידע חשוב שישרת אתכם ברכישת הקסדה הבאה שלכם, ואולי גם יגלה לכם דבר או שניים על הקסדה שכבר יש לכם.

ממה זה עשוי?

בגדול, אנחנו מבדילים בין שני בסיסים עיקריים: פלסטי, ופיבר. חשוב להבין כי זהו הבסיס של מעטפת הקסדה בלבד, ואל בסיסים אלו מתווספים חומרים רבים. לקסן, קבלר, קארבון, פוליקרבונט, וחומרים טרמו-פלסטיים, הם רק חלק מהתרכובות שמוצאות את עצמן בתערובת הסופית שאתם שמים על הראש.

זן הקסדות המבוסס על הבסיס הפלסטי נחשב לזול ופשוט יותר (מחיר הקסדות היקרות שבזן זה יכול להגיע גם לסביבות ה-2,000 שקלים). הן נחשבות לזולות יותר מהסיבה הפשוטה שהן מיוצרות בתהליך אוטומטי לחלוטין על ידי מכונות, בהזרקת חומר לתבניות. בסיס הפיבר הנו יקר יותר, משום שבחלק גדול של המקרים הוא דורש הנחה ידנית של יריעות המעטפת, ובנוסף לכך, החומר עצמו יקר יותר.

דבר נוסף שחשוב לזכור הוא, שלמרות שאנו מתייחסים אל הקסדות שאינן עשויות פיבר כאל 'קסדות פלסטיק', אין מדובר בפלסטיק ממנו עשוי סכום חד פעמי. מדובר בחומרים מורכבים שקשיחותם ועמידותם נבחנת בתנאים מחמירים מאוד.

עניינים עם מכון התקנים

כל קסדה אשר יוצאת לחנויות חייבת להיות מאושרת על ידי מכון תקנים ובכדי לקבל את האישור, היא עוברת סדרה של מבחני עמידות. אלו בוחנים את החומרים בתנאי עומס, מכות ולחצים מסוגים שונים. במבחנים הללו נבדקים פרמטרים רבים, כשבינהם גם יכולת עמידות הגוף האנושי. הרי אין טעם לעשות קסדה שתצליח להגן על הראש בספיגת מכה חזקה כל כך, שממילא תגרום לשבירת המפרקת.

לכל ארץ או מדינה יש את התקן האזורי שלה. כך למשל, ארה"ב משתמשת בתקן D.O.T, הולנד בתקן NF וכו'. ישראל אימצה את קוד התקנים האירופאי אשר נקרא ELE וכל הקסדות הנמכרות בארץ, עברו את מבחני התקן, וכולן יספקו לראשכם הגנה נאותה. מה שכן, אם קניתם את הקסדה שלכם במבצע חסר תקדים בתחנה המרכזית הישנה תחת הכותרת: "קנה שלוש קלטות וקבל חגורת עור או קסדת כביש מהודרת במתנה", יש מצב שיהיה כדאי לבדוק שמכון התקנים אישר את אותה קסדה באופן ספציפי.

ישנם מכוני תקנים פרטיים, כמו מכון 'Snell', אשר בודק קסדות בתקנים אף מחמירים משל מכוני התקנים הממשלתיים, אך תקנים אלו אינם מחייבים, וממילא מגיעים בנוסף לתקנים הרגלים. הבחינות המדוברות, בודקות את היבט הבטיחות בלבד. הן אינן נותנות חשיבות מרובה (אם בכלל) לפרמטרים כמו אוורור, רעש, נוחות, אווירודינמיות, גימור, צבע וכדומה.

למה יש לי בקסדה קלקר?

הקסדה בנויה במספר שכבות: מעטפת, חומר הספיגה הפנימי, הריפוד הפנימי, ולבסוף כריות הלחיים והראש.

המעטפת - שומרת על שלמות הראש. היא קשיחה ומונעת חדירה של עצמים לתוך חלל הקסדה. כמו כן היא מפזרת את עצמת המכה על פני שטח רחב וגדול ככל האפשר, בכדי להקל את עבודת חומר הספיגה הפנימי.

חומר הספיגה - אמנם נראה כמו קלקר, אבל לרוב עשוי מתרכובות כגון 'פוליסטירן מורחב' או אחרות בעלות מאפיינים דומים. הוא זה שסופג את עצמת המכה, ומרכך אותה בדרכה אל הגולגולת.

הריפוד הפנימי - יחד עם רצועת ההידוק, שומרים את הקסדה על הראש במקומה הנכון. קסדה שאינה מתואמת לראש הרוכב מספקת הגנה פחותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

איך מתאימים?

הקסדות מגיעות במידות שונות, כשהמידה מתארת את היקף הראש באזור המצח. אין פה מדע מדויק, אצל כל יצרן אתם יכולים להיות מידה אחרת. כשאתם מודדים, קודם כל שימו לב ללחץ במצח. הקסדה חייבת להיות הדוקה, אבל לא מעיקה. אחרי כן, שימו לב לכריות הלחיים. הן אמורות להיות הדוקות מאוד ללחיים, בכדי לתת תמיכה מקסימאלית.

הלחיים והמצח הם נקודות התמיכה של הראש בחלקה הקדמי והבעייתי של הקסדה, שכן רוב שטח זה אינו מקבל תמיכה (הרי הפנים חשופות), בניגוד לחלקו האחורי של הראש. הקסדות מתוכננות לפי אב-טיפוס. כך שבהחלט יתכן כי תתקלו בדגם מסוים שיגרום לכם להרגיש לא נוח, ולא משנה איזו מידה תנסו. אל תתפשרו פה! אם זה לא מתאים, אל תקנו. יש מספיק מבחר.

מבחינת הסגרים, יש מספר סוגים, אך נפצל אותם לשתי קבוצות. סגירת 'קליפס', וסגירה עם שתי טבעות - מה שנקרא 'דאבל די' (ולא להתבלבל עם מידות של חזיות, אני צריך אתכם מרוכזים פה). סגירת הטבעות הכפולות עדיפה. נקודה. הסיבה לכך פשוטה; היא אינה כוללת שום קפיץ או חלק גמיש אחר, שקשה לצפות את ההתנהגות שלו בשעת תאונה.

ריפודים, פתחי אוורור, אווירודינמיות, גימור, רעש, משקף

כל המרכיבים האלו, משנים את המחיר הסופי במאות ואף אלפי שקלים. אין עליהם פיקוח כמו על האלמנטים הבטיחותיים, אבל יצרנים משקיעים בהם המון, בכדי להפוך את המוצר שלהם לטוב, יפה ונוח יותר לשימוש. תכלס, אחרי שכבר קבענו כי כל הקסדות מספקות הגנה נאותה, אלו להם הפרמטרים המרכזיים אשר מבדילים אותן אחת מהשנייה.

פה אין ברירה וממש תצטרכו להשתמש בהגיון בריא ובשיקול דעתכם. תביטו בקסדה ותבדקו את יכולת הזרמת האוויר של פתחי האוורור, מיקומם, איכות הריפוד וכו'. אם אתם מתסכלים על 'פתח אוורור', ולא נראה שהוא מוביל לשום מקום, ואחרי שניסיתם לנשוף לתוכו הייתה לכם תחושה כאילו ניסתם לנפח קיר - יש מצב שזה לא ממש 'פתח אוורור' אלא אלמנט ויזואלי בלבד.קחו בחשבון כי ריבוי בפתחי אוורור עשוי לבוא על חשבון השקט, במיוחד בקסדות זולות.

סוג כריות הלחיים וסוג הבד של הריפוד הפנימי משתנים מדגם לדגם, ומשפיעים על הגימור ועל המחיר. זו גם הסיבה שקסדות צבעוניות עולות יותר מאשר קסדות חלקות. המשקפים הנמכרים חייבים להיות עמידים בפני שריטות. אם תתעקשו לשרוט את המשקף בכוח, או להפיל את הקסדה, כמובן שזה ישאיר סימן. המשקפים עוברים עיבוד אופטי (בטח שאלתם את עצמכם איך זה שהמשקף מעוגל כל כך ובכל זאת לא מעוות את הראייה), וגם כאן, יש עלויות שונות למשקפים שונים.

לא פחות חשוב - לשאול על זמינותם ועלותם של חלקים מתבלים כמו משקפים, כריות וכו'.

מה לקנות, מתי להחליף, וניפוץ המיתוס

מחיר הקסדה בדרך כלל משקף את טיבה, מכל הבחינות המוזכרות לעיל. תשתדלו תמיד לרכוש את הקסדה היקרה ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם, והכי חשוב - שתשב לכם טוב על הראש. קסדות שאינן עונות על דרישת הנוחות, ימשכו תשומת לב רבה מדי במהלך הרכיבה ויקשו עליכם להתרכז בנעשה סביבכם.

חשוב מאוד להתאים את הקסדה לצרכים שלכם. תקשיבו טוב - אין טעם לקנות את הקסדה היקרה ביותר אם אתם רוכבים על קטנוע בתוך העיר. זה אמנם לא מזיק, אבל שלא ימכרו לכם שטויות נוסח - "...קונים קסדה לפי חשיבות הראש עליה היא צריכה להגן, ולא לפי שווי הכלי עליו רוכבים...". זו אמנם יופי של מנטרה, אבל היא עובדת לטובתך רק אם אתה המוכר. זה לא שאני נגד, אם אין לכם בעיות כלכליות - לכו על זה. אבל זיכרו - בקסדות היקרות אתם משלמים כסף רב על אלמנטים שלא בהכרח נחוצים לכם. אין טעם לשלם עוד 1,000 שקל על מבנה אווירודינמי מושלם שפותח למרוצי גרנד-פרי, כשאתם עולים בבוקר על קטנוע 125 סמ"ק.

לסיכום נספר כי מומלץ להחליף קסדה פעם ב-5 שנות שימוש. השימוש בקסדה יוצר בלאי; שמנוניות השיער, רטיבות בזמן רכיבה בגשם, זיעה וכו'. אלה פוגמים בחלקים שונים בקסדה ומקצרים את חייה. כמו כן, חשוב להחליף קסדה לאחר תאונה או במקרה שהיא קיבלה מכה. חוץ מזה, סעו בזהירות ותתחדשו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully