וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכות עפ"י אגף התנועה

ירון אדרי

15.7.2008 / 13:13

אגף התנועה מתהדר בהקפדה על מתן דו"חות איכות. ירון אדרי מנסה להבין מדוע הנתונים סותרים זאת. ומה הקשר לאור ירוק?

אילו דו"חות תנועה הכי פופולאריים בישראל? עמותת 'אור ירוק' מפרסמת את נתוני דו"חות התנועה שניתנו ב-2007 לנהגי ישראל, מתוכם עולה כי חלה ירידה במספר מפגשי השוטר – נהג אשר מסתיימים במתן קנס או זימון לבית משפט. 1.1 מיליון דו"חות חילקה משטרת ישראל ב-2007, ירידה של 40 אחוזים ביחס לשנת 2004 אז ניתנו 1.8 מיליון דו"חות.

הסיבה לירידה הגדולה היא האסטרטגיה בה פועל אגף התנועה בשלוש השנים האחרונות, לפיה יש להתמקד איכות הדו"חות ולא בכמותם. כך, את עיקר המשקל מעניקים שוטרי התנועה ל-34 עבירות המוגדרות כגורמות לתאונה ובהן אי ציות לתמרור ולרמזור, נהיגה בשכרות, מהירות וכדומה. חשיבות משנית ניתנת ל-10 עבירות הזוכות לכינוי "בריונות" כדוגמת חסימת צומת או חניה במקום השמור לנכים ולאחר מכן עבירות המשפיעות על חומרת התאונה (אי חגירה ואי שימוש בקסדה) ושאר עבירות התנועה האחרות.

התפלגות העבירות למספרים מראה כי 19 אחוזים מהדו"חות ניתנו כנגד נהגים ורוכבים שבחרו שלא לעשות שימוש בחגורת בטיחות או קסדה. עם 14 אחוזים, הדו"ח השני הכי פופולארי ניתן כנגד נהגים ממהרים. אי ציות לתמרורים הניב 10 אחוזים מכלל הדו"חות. נהיגה בשכרות, נושא שעמד במרכז סדר היום לא אחת בשנה החולפת, הניב רק אחוז אחד מהדו"חות וכמוה עקיפה שלא כחוק.

איכות או נוחות?

בדיקה חוזרת של המספרים מעלה לא מעט שאלות על אופן התנהלות אגף התנועה, בעיקר לנוכח הצהרותיו. מדוע אם כן, מספר הדו"חות הרב ביותר ניתן כנגד העבירה השלישית בחשיבותה, בעוד שעבירות המוגדרות כגורמות לתאונות כמו אי ציות לתמרור וחציה צומת באדום מהוות רק עשירית.

בעניין זה יש לציין גם את עבירת המהירות אשר נחשבת כגורמת לתאונה בעוד שבפועל היא איננה כזאת ומתאימה יותר לתאור "משפיעה על חומרת התאונה". כאן המקום לציין כי באגף התנועה הוחלט לאחד בין שתי עבירות מהירות – מהירות גבוהה ביחס לחוק ומהירות גבוהה ביחס לתנאי הדרך – אשר בפועל אינן דומות כלל בהשפעתן ובחומרתן.

לאור הנתונים נראה כי עדיין, למרות האסטרטגיה שקבעה, כושלת המשטרה בתהליך הביצוע. אכיפת עבירות איכות אשר גורמות לתאונה באופן ישיר, איננה קלה ומחייבות היערכות שונה בשטח, בעיקר באזורים המוגדרים כבעייתים כגון אזורים עירוניים וכבישים מסוכנים. לעומתן, קל יותר לאכוף עבירות נוחות אשר אינן מצריכות כל היערכות מוקדמת, פרט אולי לקביעת מיקום הניידת לצורך אכיפת מהירות בכביש בין עירוני בטוח וישר.

אור ירוק למי?

למרות הסתירה שמציגה משטרת ישראל בנתוניה, נראה כי גם 'אור ירוק' מפספסת את מטרתה. בתגובה לנתונים אומר מנכ"ל העמותה שמואל אבואב כי "אחת הבעיות החמורות המזדקרות מן הדו"ח היא שטרם הוחל בשימוש מסיבי במכמונות מהירות ובאכיפה אלקטרונית אוטומטית". האם גם אתה נפלת קורבן לאשליית "המהירות הורגת" ומאמין באמת ובתמים כי כאן טמון שורש תאונות הדרכים?

עובדה זאת מפתיעה גם לנוכח וועדת הביקורת של 'אור ירוק' אשר במסקנותיה קובעת כי על אגף התנועה להשקיע יותר משאבים לאכיפת עבירות הגורמות במישרין לתאונות וכמו כן להגביר את נוכחותה בשעות החשיכה בהן מספר התאונות רב יותר. השוואה למספר התאונות היום לאלה של טרום אסטרטגיית האיכות, מראה כי אל מול ירידה של 40 אחוזים במספר הדו"חות, חלה ירידה של אחוזים בודדים במספר ההרוגים.

שימוש מסיבי במצלמות מהירות לא יביא לירידה במספר התאונות, אלא יעשה את ההיפך מכיוון שתפגע בזרימה הטבעית של התנועה. את עיקר האנרגיה והכסף יש לרכז כנגד עבירות אשר הוכחו כמסוכנות כגון סטייה מנתיב, חציית צומת באדום, חציית קו הפרדה רצוף, נהיגה בשכרות וכמותם. 'אור ירוק' צריכה להיות זאת שתוביל למהלכים חיוביים ולא תחזק מהלכים שתרומתם נמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully