וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומפקטיות טורבו בעימות ישיר

20.7.2008 / 17:28

מי אמר שמנוע קטן לא יכול להיות חזק? פולקסווגן גולף TSI פוגשת את הפיג'ו 308 טורבו. משפחתיות על ויאגרה

למרות שעברו כמעט 20 שנים מאז, אני לעולם לא אשכח את המפגש הראשון והסנסציוני שהיה לי עם מכונית מוגדשת. המכונית המדוברת היתה רנו 5 טורבו, מעט חבוטה, בצבע אוף-וויט קרמי לא ממש מחמיא, אבל היא היתה פראית! לפני הנסיעה בה, לא הצלחתי להאמין לבן משפחתי שהקופסה הצרפתית הקטנה הזו מסוגלת לנסוע כמו לפחות חצי מהתיאורים הפלסטיים (כולל צלילים, רעשי מנועים ומשיכות הילוכים) שלו.

אבל אז קיבלתי בה סיבוב, כנוסע כמובן. וזה היה בערך כך: הילוך שלישי, סל"ד נמוך, הנהג מדביק דוושה ומחכים. המהירות עולה אט אט, מחכים עוד קצת ואז בום! המנוע מתחרפן, מד הסל"ד מזדקר לעבר הקו האדום כאילו בלע ויאגרה והרנו הזו עפה קדימה. לעזאזל, היא היתה מהירה. הרבה יותר מהירה מהצפוי ממכונית עם מנוע קטן כל כך.

מאז כאמור, עברו לא מעט שנים וכמובן שלא נמנה את כל התהפוכות שעבר עולם הרכב, אך בקצרה נסכם ונאמר שמגדש הטורבו עשה למכוניות, מה שהויאגרה עשתה לגברים (או בעצם לנשים?), או אם תרצו, מה שעשו הגלגלים למזוודה. הם הפכו את החיים למהנים ובעיקר לכמעט חסרי מאמץ עבור המנועים.

על הצד הטכני

גם מבלי להעביר אתכם קורס טכני מזורז אודות הפעולה של מגדש הטורבו או מגדש ה'על', נציין כי האביזר הזה מסוגל להעלות משמעותית את תפוקת מנועי הבעירה הפנימית. ולכן, בעקבות העלייה במודעות לאיכות הסביבה, אל יותר ויותר אולמות תצוגה החלו לטפטף מכוניות מוכרות אשר מצוידות במנועים קטני נפח מוגדשים. אלה כלל לא מתביישים להביט למנועים גדולים מהם בלבן של העניים בכל הקשור לביצועים ואף לעלות עליהם בכל הקשור לצריכת הדלק. שתיים מהמכוניות הבולטות ביותר הנן פיג'ו 308 ופולקסווגן גולף אותן אנו מעמתים כאן היום.

שתי מכוניות אלה מצליחות להציע כמעט את אותם נתונים. ה-308 החדשה חמושה במנוע 1.6 ליטר טורבו שנולד בזכות שיתוף פעולה בין ב.מ.וו ופיג'ו-סיטרואן. מנוע זה שנעזר בטכנולוגיה מתקדמת כמו הזרקה ישירה ותזמון שסתומים מלא במנוע (וולווטרוניק), מצליח להציע נתונים נאים של 140 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-24.5 קג"מ הזמין לאורך רצועה רחבה מאוד, כבר מ-1,400 סל"ד.

פולקסווגן לעומת זאת, הלכו מעט יותר רחוק עם מנוע הגולף. כמו הצרפתייה, גם הוא מציע 140 סוסים (ב-5,600 סל"ד) ו-22.4 קג"מ החל מ-1,500 סל"ד, אך נתונים אלה מגיעים מיחידת כוח קטנה יותר - 1,400 סמ"ק בסך הכל וזו צוידה בפעם הראשונה בייצור סדרתי, גם במגדש טורבו וגם במגדש 'על' (סופר צ'ארג'ר) יחדיו. שני המגדשים עובדים בסמיכות זה לזה – מגדש העל אחראי על התחום הנמוך, מסרק ועד 3,000 סל"ד ואילו מגדש הטורבו משתלט על העניינים מאותם 3,000 סיבובים ועד מנתק ההצתה. כך למעשה מצליח המנוע הקטן להשיג צריכת דלק טובה ולהקנות ביצועים הטובים במעט אפילו ממנועי 2.0 ליטר מקבילים.

עיצוב חיצוני

אחרי שפינינו מהשולחן את הנושא הטכני, אנו ניגשים אל המכוניות שעומדות זו לצד זו כדי למדוד דרך כפות הידיים, הישבן וחמשת החושים מי מהן עושה את העבודה טוב יותר. וההבדלים ניכרים מייד ונתחיל עם הופעתן החיצונית.

ה-308 של פיג'ו היא המכונית החדשה מבין השתיים ולכן גם נראית עדכנית יותר מבחינת המראה. כמובן שיהיו בניכם קוראים שיחבבו פחות את המראה התפוח ואת החזית החדשה והבולבוסית, אבל כך או כך, קשה להתווכח עם העובדה שכעת הצרפתייה הקומפקטית מציעה נוכחות בולטת יותר על הכביש.

הגולף לעומתה, סולידית הרבה יותר גם כתפישה וגם משום שזו כבר מבוגרת בשנים. היא חפה מעיצוב מצועצע, אין בה הברקות או חריגות ולכן היא גם קלה יותר לעיכול וכמובן יש מי שיאהב את המראה הנקי חסר היומרות. הגרמנייה הזו נראית כמו האנדרסטייטמנט במיטבו, בטח שבצבע זה ובטח לנוכח חישוקי ה-15 אינטש הקטנטנים אותם היא נעלה לימי המבחן.

תאי נוסעים

ההבדלים מוסיפים להעמיק כאשר מגיעים לבחינת תאי הנוסעים. ראשון להיבדק הוא העיצוב ובסעיף זה מובילה ה-308 ללא עוררין. תא הנוסעים שלה נראה ומרגיש כאילו הגיע ממכונית מפוארת בהרבה, בזכות העיצוב, הירידה לפרטים (טבעות הכרום מסביב לפתחי המזגן ולוח המחוונים) ותחושת המרחב. בזכות פיסולו של הדשבורד בשיפוע לפנים, תא הנוסעים מרגיש מרווח ואוורירי בהרבה מזה של הגולף, בייחוד אם ב-308 שלכם הותקן הגג הפנוראמי.

ה-308 גם עשירה יותר באבזור מפנק ושימושי כמו מחשב דרך, מערכת שמע MP3 עם הפעלה מההגה, בקרת שיוט ועוד גאדג'טים שהגולף מחסירה מרשימת האבזור. ב-308 שמחנו למצוא גם סדרה של תאי אחסון שימושיים (תא כפפות מקורר גם לבקבוק 1.5 ליטר), תא בין המושבים וכן תאים גדולים בכל הדלתות. אולם, לחובתה של הצרפתייה עומדת איכות בינונית בלבד בהרכבת חומרי הפנים לעומת הגולף.

כניסה אל הקבינה של הגולף לא הייתה מעוררת בנו כל תחושה שלילית, אילו לא הגענו אל זו מייד אחרי ישיבה ב-308. בהתאם לאופייה הגרמני, הגולף שומרת באדיקות על עקרונות חשובים כמו איכות חומרים גבוהה והרכבה איכותית עוד יותר. אולם, קשה עוד לאהוב את תא הנוסעים האפור וחסר החיים של הדור החמישי לגולף. גם זה עוצב בקפידה ואין ספק כי הושקעה בו מחשבה רבה, אך הוא לא מצליח לשחזר את הרושם שמותירה הצרפתייה הצעירה.

גם בסעיף השימושיות הגולף כבר ממש צריכה להתאמץ. תאי האכסון בה מעטים יחסית וגם קטנים בנפחם (אין אפילו כיסים בגב המושבים). כך גם בכל הקשור לתא המטען. זה מציע אמנם נוחות הטענה טובה יותר מב-308, אך נפחו מצומצם יותר, למרות השימוש בגלגל חליפי דק (בגודל מלא ב-308).

בכל הקשור לנוחות המושבים, מצאנו ניגוד מסוים. הגולף הייתה זו שהציעה את המושבים הנוחים והאוחזים יותר מלפנים, אך כאשר עוברים לאחור, ה-308 חושפת מושב מרווח ונוח יותר מזה של הגולף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

על הכביש

בפרק הדינמי, המאבק בין שתי המכוניות היה חריף אף יותר, אולם גם כאן ישנה הכרעה ברורה. את תקיפת אחד הכבישים החביבים עלינו עשינו קודם בגולף המתבגרת. עוד בחניה גילינו כי תנוחת הנהיגה בה טובה מאוד ואת מושב הנהג ניתן לכוון בקלות להשגת תנוחה זו. מלאכה שהייתה מעט פחות נוחה ב-308.

בבסיסה, הגולף נשענת על מתלים רכים למדי (שונים מהמפרט האירופי) אשר תורמים רבות לאיכות הספיגה ושיכוך המהמורות בכבישינו השבורים. אולם, את המחיר תמורת רכות זו משלמים בנהיגה ספורטיבית בכביש מפותל. המרכב מרגיש פחות מרוסן ועומסי הפניות גורמים לרכינה מורגשת במתלים. כל זה גורם לפגיעה מורגשת במהירות הפניה של הגולף ויחד עם צמיגים גבוהי דופן (195/65 R15) אפשר להבין מדוע היא נוטה להימרח בפניות.

אולם, לזכותה ניתן לומר כי היא מרגישה בטוחה וצפויה מאוד בנהיגה, בעיקר הודות לתחושה טובה יותר שעובדת מגלגל ההגה אל ידי הנהג.

בניגוד ל-307 הקודמת, ה-308 הצליחה להרשים מאוד בקטע המפותל. כבר בפניה הראשונה ניתן להרגיש בעבודה המשכנעת יותר של המתלים שלה. אלה קשיחים יותר וגם אם פוגמים קלות בנוחות הנסיעה בעיר או על קטעים משובשים, הם משפרים מאוד את תגובות השלדה ואת ההתנהגות באופן כללי.

הכיול המוצלח יותר של המתלים הולם מאוד גם את אחיזת הכביש הגבוהה יותר ב-308 לעומת הגולף, כך שבפוטנציאל, יכלה הפיג'ו להציע מהירות פניה גבוהה בהרבה מזו של הפולקסווגן. אולם, זה לא תמיד כך, שכן הגם שההגה של הגולף אינו מבריק בתחושות שהוא מעביר, הרי שזה של ה-308 אינו מעביר תחושות כלל והנהג לא פעם מנחש את מידת האחיזה מלפנים. גם משקלו אינו נעים והוא סובל מתחושה מלאכותית שמצריכה זמן לא מועט של הסתגלות, או לחילופין מעט מאוד ניסיון עם מכוניות בעלות הגה טוב.

מנועים, תיבות הילוכים וביצועים

למרות השוני הטכנולוגי בין שני המנועים, שניהם מתפקדים ללא דופי ומעבר לכך – שניהם מרשימים ביותר. שני מנועים אלה מפגינים יעילות מרשימה וניצול עד למקסימום של כל סמ"ק. יתרונם הגדול של מנועים אלה, היא החדשנות שהצליחה להעלים כמעט לגמרי את השהיית הטורבו ולמעשה, כל לחיצה על הדוושה מניבה פרץ של כוח, בכל מהירות וכמעט לכל אורך רצועת הסל"ד. לטעמנו, זה המנוע האידיאלי למכוניות אלה אשר נעשות כבדות מדור לדור, גם מהבחינה הבטיחותית.

אולם, לא הכל מושלם. מצד אחד, הגולף מגיעה למבחן כשהיא מצוידת באחת מתיבות ההילוכים הטובות ביותר שקיימות בהיצע (תיבת DSG כפולת מצמדים) עם שישה הילוכים ומנגד נמצאת ה-308 עם אחת מתיבות הילוכים המפוספסות שאנו מכירים. זו למעשה אותה תיבת ה-AL4 שלמדנו לשנוא במהלך השנים עם 4 הילוכים בלבד ואופי פעולה מהוסס ומרגיז. תיבה זו פוגמת מאוד ביכולת לנצל את עדר הסוסים שהמנוע מסוגל להפיק.

לכן, ציפינו כי במבחני ההאצות (מעמידה ל-100 קמ"ש ומבחן האצת ביניים המדמה עקיפה) ידה של הגולף תהיה עליונה ללא עוררין. אולם, למרות הכל ולמרות הנתונים השונים של היצרנים, שתי המכוניות נותרו אף אל אף בכל סוגי ההאצות.

עוד לא נאמרה המילה האחרונה

בסופם של ימי המבחן ואחרי מאות קילומטרים התקבצנו כדי להכריע ולבחור את המנצחת של מבחן זה. אולם בניגוד למבחנים בהם אנו נוהגים להתווכח במשך שעות, במבחן זה, התוצאה הייתה ברורה למדי וה-308 של פיג'ו היא זו שיצאה מקרב זה כשידה על העליונה.

היא נראית מצוין לטעמנו, תא הנוסעים שלה מפואר מאוד, מפנק ונעים לבלות בו שעות ארוכות, כך שבסיכומו של דבר, היא גם מהווה לטעמנו תמורה טובה יותר לכסף (147,000 שקל). למרות זאת, ה-308 אינה חפה מביקורת ועיקר חיציה מפנים אל תיבת ההילוכים שראוי שזו הייתה פסה מהעולם בעת החלפת הדגם מה-307 אל ה-308.

אולם, עם כל הכבוד ל-308, הגולף שאתם מכירים ורואים כאן אינה צעירה עוד וזה גם המקום לספר לכם שבעוד חודשיים אנו כבר מתוכננים לנהוג לראשונה בדור השישי של המכונית הפופולארית של פולקסווגן, כך שיתכן מאוד שפיג'ו ניצחו בקרב, אך לא במלחמה. למרות זאת, לגולף הנוכחית יתרונות רבים הקשורים כצפוי לאיכויות גימור, נוחות נסיעה, ביצועים וטכנולוגיה אשר אליהם מוצמד תג מחיר מעט יותר אטרקטיבי של 141 אלף שקל בלבד.


* המבחן נערך בשיתוף עם מגזין 'רכב'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully