וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריח של ה'חדש' מסוכן

ירון אדרי

31.7.2008 / 13:57

כולנו רוצים להתהדר במכונית חדשה, אך השאלה באיזה מחיר. מחקר אמריקני גילה כי הנזק הוא בבריאות ולא בכיס

מה לא אמרו כבר על מכוניות בכל הקשור לבריאותינו, ולשם שינוי לא נזכיר תאונות דרכים או זיהום אוויר. לפני מספר חודשים סיפרנו לכם על מחקר שמעלה חשדות כי מכוניות היברידיות וחשמליות מסרטנות, והנה כעת צץ לו מחקר נוסף שתוקף פעם נוספת את המכוניות החדשות, אך מכיוון אחר.

מכירים את הריח החדש הזה, שעולה באפכם עם כניסתכם למכונית חדשה? אותו ריח בדיוק, הוא למעשה תופעת לוואי לכל אותם חומרים ודבקים המשמשים לבניית תא הנוסעים. ארגון ה-'Ecology Center' האמריקני בדק ומצא כי אותו ניחוח, שאף זכה ל"עץ ריח" משלו, מכיל חומרים כימיים רעילים אשר עלולים לשבש את בריאותינו. בין החומרים ניתן למנות ברום, כלור, עופרת, מתכות כבדות ועוד. אלה נישאים באוויר ונכנסים לריאות דרך מערכת הנשימה ומשם למערכת הדם ולשאר הגוף. חומרים אלה עלולים לגרום לאלרגיות, הרעלת כבד וסרטן. פגיעים ביותר הם ילדים, ואפילו עוברים.

את בדיקת הרעלים ערך הארגון ל-200 המכוניות הפופולאריות ביותר בארה"ב. בדיקה דומה נערכה בשנה שעברה, אז נמצאו ניסאן ורסה, שברולט אביאו וקיה ריאו כהכי מסוכנות. מנגד, שברולט קובאלט, וולוו V50 וקרייזלר PT קרוזר נכללו ברשימת הטובות. ומה השנה? בסך הכל נרשם שיפור, אך לא מספק לטענתם. כמות החומרים הרעילים הגבוהה ביותר נמצאה במיצובישי אקליפס ספיידר, סוזוקי רנו ופולקסווגן חיפושית, שלושתן לא משווקות בישראל. רלוונטיות אלינו, ולפי סדר, הן ב.מ.וו 128i, מאזדה 6, מרצדס E קלאס ואודי TT. מעניין לראות כי דווקא יצרניות הפרימיום הגרמניות נמצאות ברשימה זאת. הרשימה הירוקה החלקית כוללת את אקורה RDX, סמארט, ב.מ.וו M5, הונדה אקורד וטויוטה קאמרי.
כמסקנה, לא יוצא הארגון נגד יצרניות הרכב אלא כנגד התקנים האמריקנים אשר לטענתו לא עודכנו כבר 30 שנה.

כעת, מחקר זה מעמיד אותנו בדילמות גדולות עוד יותר. מכוניות מזהמות את הסביבה; מכוניות שאינן מזהמות מסרטנות; ושתיהן הורסות את הבריאות אם הן חדשות. אם כן, מה עושים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully