וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקצצים לכם בבטיחות בדרכים

13.8.2008 / 9:43

תקציב המדינה לשנת 2009 כלול קיצוץ של 200 מיליון שקל מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. חלם זה כאן

אמש הניח משרד האוצר על שולחן הממשלה את ההצעה לתקציב המדינה לשנת 2009 וכמו כל שנה, גם הפעם זה מעורר סערה. כחלק מהגזירות והקיצוצים החדשים, שר האוצר רוני בר און החליט לקצץ כמעט 40 אחוזים (200 מיליון שקל) מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות ברכים שעומד על 550 מיליון שקל לשנה (בלבד).

לטענת משרד האוצר, מדובר בקיצוץ בתקציב השוטף של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולא בתקציבי הפיתוח תשתיות. כמו כן, על ידי משרד האוצר נטען כי במהלך שנת 2007, ניצלה הרשות רק 70 אחוזים מתקציבה שהוקצה לה בעקבות אימוצו של דו"ח שינין שקבע את הפרמטרים לפעולתה התקינה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

ברשות הלאומית לא נשארו חייבים ולהלן תגובתם לדרישות הקיצוץ של משרד האוצר. לדברי הרשות, טוען משרד האוצר כי "עיקר התועלת המתקבלת מהשקעה בבטיחות בדרכים מקורה בפיתוח תשתיות תחבורתיות בטיחותיות יותר ושיפור הבטיחות בכלי הרכב".

טענה זו נדחית בכל תוקף על ידי הרשות שכן לדבריהם, בשנת 2005 אומץ במלואו דו"ח שינין שקבע כי יש צורך ברפורמה רב תחומית בבטיחות בדרכים במדינת ישראל והפעילות למניעת תאונות צריכה לכלול את כל הגורמים: אכיפה, חקיקה, חינוך, הסברה, הקמת מרכז מידע לאומי, תמיכה ברשויות המקומיות והשקעה בתשתית.

כמו כן, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציגה נתונים שונים לגמרו אודות ניצול התקציב לשנת 2007. בעוד משרד האוצר טוען לניצול של 70 אחוזים כאמור, ברשות מדווחים על ניצול של 99.9 אחוזים מ-550 המיליונים שהועמדו לרשותם.

גם אור ירוק נרתמים למאבק בקיציץ התקציבי. מעמותה זו נמסר כי אין שום סיכוי שהרשות תצליח להתקיים, קל וחומר ליישם את דו"ח שיינין, שהוא הסיכוי הטוב ביותר שיש למדינת ישראל להוריד את מספר ההרוגים המבהיל בכבישים, בתקציב מקוצץ.

אם יאושר הקיצוץ, אלה המלצות דו"ח שיינין העלולות להיפגע: יתקיימו לכל היותר מחצית מ-4 מיליון מפגשי שוטר נהג, שהומלצו בדו"ח שוהיו אמורים לאתר בעוד מועד אלפי נהגים עבריינים, שיכורים או פסולי רישיון, ולהציל את קורבנותיהם העתידיים. לא יועלה מספר ניידות המשטרה ל-450 ניידות במשמרת, ויוותרו רק 250 הניידות הפועלות כיום, שלפי כל קנה מידה מקצועי אינן מספיקות. לא יותקנו מצלמות האכיפה הקבועות (פרוייקט א'3) על פני 1,000 הקילומטרים המסוכנים ביותר של כבישי ישראל; לא יירכש ציוד חיוני לחדרי טראומה; לא תיושם הרפורמה בהכשרת הנהג; לא יועלה מספר שופטי התעבורה, האמורים לקצר את זמן ההמתנה למשפט, ועוד.

"מעבר ל-430 ההרוגים ואלפי הפצועים, תאונות הדרכים עולות למדינה יותר מ-12 מיליארד שקל", סיכם אבואב. "אפילו מבחינה פיננסית, המדינה עושה עסק כדאי על-ידי מימון הרשות. הצעת הקיצוץ היא לא הגיונית ופסולה מעיקרה".

הגזרה התקציבית החדשה שעלולה להגיע גם לדלתה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עלולה להגיע לכל אחד מאיתנו. הקיצוץ הגדול עלול למנוע את יישום המלצות דו" שינין, לפגוע בקידום הבטיחות בדרכים בקרב הרשויות המקומיות וכן לעצור את הקמתו של מרכז המידע הלאומי לבטיחות בדרכים. מהלכים ותוצאות אשר יקחו אותנו שנים רבות אחורנית בכל הקשור לתפיסת הבטיחות בישראל ולכך אסור להסכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully