וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: צעירים נוהגים כמו הוריהם

דניאל שמיל

19.8.2008 / 16:01

הבנים מושפעים מסגנון נהיגה תוקפני של האבות בלבד; הבנות מושפעות מסגנון נהיגה חרד של שני ההורים

מחקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן מוכיח כי נהגים צעירים נוטים לנהוג בכביש בדומה להוריהם. המחקר, שבוצע על ידי ד"ר גילה מילר מביה"ס לעבודה סוציאלית שבאוניברסיטה, בחן 130 נהגים צעירים ואת הוריהם.

סגנונות הנהיגה חולקו לארבע קטגוריות - מסוכן, חרד, תוקפני וזהיר. התוצאה היא שיש קשר המוגדר "מובהק וישיר" בין סגנונות הנהיגה של הורים לאלה של ילדיהם. צעירים, שהוריהם נוהגים בסגנון נהיגה תוקפני וחרד, נוטים גם הם לסגנון נהיגה תוקפני וחרד. עוד נמצא, כי קיים הבדל בין המינים בנהיגת צעירים מסיבות הורמונליות. בקרב גברים, רמות הטסטוסטרון עולות פי 20 בגיל ההתבגרות, בהשוואה לעלייה מתונה בלבד של ההורמון בקרב מתבגרות. נטייה גבוהה יותר לאגרסיביות מבוטאת על ידי מתבגרים באלימות פיזית, עבירות מסוגים שונים וגם בנהיגה אגרסיבית.

הבדל נוסף בין המינים שעולה מהמחקר: הבנים מושפעים מסגנון נהיגה תוקפני של האבות בלבד, כך שסגנון נהיגתם תוקפני יותר ככל שסגנון הנהיגה של האב תוקפני יותר. ואילו הבנות מושפעות משני ההורים. כלומר, סגנון נהיגה חרד של הבנות נמצא במתאם חיובי ומובהק עם סגנון נהיגה חרד של האמהות וגם של האבות, כי אם כי ברמה נמוכה יותר. ד"ר גילה מילר, מסבירה כי הדרך לנטוע בצעירים סגנון נהיגה בטוחה היא בהענקת "מובחנות עצמית". "בליווי הנהג הצעיר חשוב לתת הנחיות והערות בצורה רגועה" אומרת מילר "כדאי להעניק תחושה של מסוגלות עצמית, שנהג צעיר מסוגל לנהוג טוב בתנאים שונים".

בעקבות המחקר, החליטו בעמותת "אור ירוק" אשר העניקה לו מילגה, לשנות את היחס שלה לחינוך נהגים צעירים. בעמותה תתחיל לפנות גם להורים בבקשה שיתנו דוגמה אישית חיובית. שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה, אמר כי "ההורים חייבים לקחת בחשבון שכאשר הם נוהגים עם הילדים במכונית, הם משמשים להם דוגמה. יש לנהוג בדרך לא אגרסיבית, לא רק מתוך התחשבות בנהגים האחרים שעל הכביש - אלא מתוך ראיה לטווח ארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully