וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם עייפים, מפצחים גרעינים?!

ירון אדרי

20.8.2008 / 13:43

מחקר שערכה אור ירוק מגלה שפעולות מוטוריות וקוגנטיביות בזמן נהיגה מונעות הרדמות. אבל האם זה הפיתרון האמיתי?

"התעייפת? פצח גרעינים". זאת הכותרת בהודעה העדכנית ששיחררה עמותת אור ירוק לעיתונות. המטרה כמובן, לנסות ולהתמודד עם תופעת העייפות אותה הם מכנים "הרוצח השקט". את ההודעה מבססת 'אור ירוק' על מחקר שבוצע בישראל, אשר מצא כי פעולות מסויימות יכולות למנוע את ההירדמות. בסקר שנערך בארה"ב בו השתתפו 4,000 נהגים, 37 אחוזים מהם סיפרו כי נרדמו בעבר במהלך הנהיגה.

על פי המחקר, מוצעות מספר פעולות בעזרתן ניתן להתגבר על העייפות. כך למשל, פעולות קוגנטיביות (כמו מתן תשובות לשאלון), מטלות מוטוריות משניות (פיצוח גרעינים) או שתיית משקאות אנרגיה, יכולים לעזור להתגבר על העייפות הפיזית והמנטאלית. פתרונות מסוג זה כמובן אינם מקובלים עלינו, היות ולעייפות ישנו פתרון אחד בלבד – שינה. כך גם מוסר מנכ"ל העמותה שמואל אבואב שלדבריו "כשעייפים – לא נוהגים, או שעוצרים בצד למנוחה".

את בעיית העייפות ניתן לפתור במספר דרכים, אך אף אחת מהן לא צריכה להיעשות תוך כדי נהיגה. כך למשל, ניתן לצפות מראש את הזמן בו אנו אמורים לנהוג ולדאוג למנוחה בטרם הישיבה במכונית. דרכים נוספות הכוללות מזון (משקאות אנרגיה, קפה, שוקולד, פירות וכו'), נותנות מענה אולם לפרק זמן מוגבל. ואם במהלך הנסיעה מרגישים עייפות פתאומית, עצירה במקום בטוח כמו תחנת דלק למשל (רק לא בשולי הכביש) ושינה אפילו לזמן מוגבל, יכולה "להטעין" את המצברים. ובכל מקרה, ההמלצה הגורפת היא לא לנהוג כאשר עייפים.

שאלת היום: האם נרדמתם בעבר בזמן נהיגה?

  • עוד באותו נושא:
  • אור ירוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully