וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: פיאג'ו XEvo400

ערן טננבאום

7.9.2008 / 11:35

אחרי שני עוללים בנפחי 125 ו-250, נולד למשפחת ה-XEVO אח בכור עם 400 סמ"ק וטוויסט עבור בעלי רישיון A1

בוחנים: ערן טננבאום
קובי ליאני

ה-XEvo400 הוא נצר למשפחה מוכרת, כשאת שני אחיו הקטנים כבר ניתן לראות מתרוצצים על כבישי הארץ במהלך השנה האחרונה. אז איזו בשורה מביא איתו האח הגדול? - החלטנו לבדוק. בתור התחלה, כבר במבט ראשון קולטת גם העין הלא מיומנת, שיש פה מין 'טוויסט'. הוא קצת גבוה מדי בשביל להיות קטנוע מנהלים כורסתי קלאסי, ולכן מה שנשאר לנו לעשות, זה רק לגלות באיזה טוויסט מדובר.

טוויסטר

דגם ה-400 - בניגוד לנהוג בהגדלות נפח של כלים קטנים יותר - אינו תוצאה של השתלת מנוע מוגדל נפח בשלדה קיימת. במקרה של ה-EXvo400 דנן, מדובר בשלדה חדשה ובמכלולים שעברו שינויים על מנת להתמודד טוב יותר עם 32.5 הסוסים שמייצר המנוע ב-7,250 סל"ד. הכלי מקורר נוזל ומצויד במנוע בעל בוכנה אחת המקבלת דלק באופן מוזרק ממערכת ממוחשבת שמטפלת גם בניהול המנוע ובהצתה.

המשקל עומד על 198 ק"ג, שהם אולי לא נשמעים כמו לא ממש מעט, אבל לקטנועים בנפח זה, כמו לאבי ביטר אחרי דיאטה, זה סביר. בסיס הגלגלים עומד על 1,540 מ"מ, והאורך הכללי על 2,184 מ"מ. המתלה הקדמי בקוטר 35 מ"מ עם מהלך של 94 מ"מ, ומאחור יש שני בולמים עם 4 מצבי עומס קפיץ, שנעים על מהלך של 90 מ"מ.

כשמתישבים על ה-XEvo מבינים את ה'טוויסט' ואת השוני שמזהים במראה שלו. זו לא כורסאת מנהלים. הוא בהחלט כן נוח, אבל הישיבה עליו זקופה יחסית, לא משנה איפה בחרתם למקם את כפות הגליים. אלו האחרונות יכולות להישלח לפנים, אבל גם אז המושב מכתיב גב ישר וחזה הממוקם קרוב יחסית לכידון. הרושם הראשי שמשאיר המראה בכל הקשור לגובה הכלי, מקבל אישור ודאי מיד עם מגע הטוסיק במושב. מרווח הגחון בהחלט נדיב, וגובה המושב נישא ל-790 מ"מ מאוד לא מבוטלים.

על המפתח וסביב ידיות הרוכב, תמצאו מספר כפתורים קצת לא שגרתיים. כשתלחצו עליהם תגלו שהראשון פותח את תא האחסון שתחת המושב (או לפחות משחרר אותו מהנעילה), והשני - את הבגז'. כן,כן, בדיוק כמו שזה נשמע. בחלקו האחורי של הקטנוע, יש תא, או יותר נכון - פתח נוסף לתא הגדול שתחת המושב. למרות חלל האחסון הגדול, שתי קסדות מלאות לא ממש יכנסו שם בצורה קלה, אבל קסדה, מעיל, וקצת ציוד נוסף יכנסו שם ללא בעיה.

בדיוק אז, לאחר שהתחת תפס את מקומו, עת מתכננים להכניס את המפתח אל מיקומו בחופה הקדמית, מתגלה אחד המחדלים המוזרים של הכלי. אני לא ממש יודע לאיזה גמדים תוכנן הכלי, אבל גם רוכב בעל קומה ממוצעת יגלה שהוא מחויב לעשות תרגילי גמישות לפני שהוא עולה על ה-XEvo400 על מנת להצליח להביא את הראש למצב בו הוא יכול להישיר מבט עם החריץ המיועד למפתח. אותו פתח נכסף ממוקם נמוך, ושקוע מדי בחופה הקדמית, וטכס הכנסת המפתח אליו, פשוט מגוחך.

מתגלגלים במרומים

אחרי שירדתם מהכלי על מנת להכניס את המפתח לסוויץ, או ששחררתם את הצוואר התפוס מהנסיון לעשות את זה בלי לרדת ממנו, אפשר להתחיל לנסוע. בגדול - כיף. המנוע אמנם עושה קצת רעש של גנרטור צבאי שנשכח בשטח ותודלק בשילוב לא מוצלח של ספירט לבן, יין פטישים ולוף, אבל ביצים - יש לו. השילוב הראשוני מעט יגע, אבל החל מ-30 קמ"ש בערך הוא מקבל בעיטה שדוחפת אותו חזק קדימה, עמוק אל מחוזות המהירות הבלתי חוקית.

המנוע מרגיש 'חי' בכל מהירות, ובשילוב עם תנוחת הישיבה הקרבית משהו, הרכיבה על ה-XEvo היא קודם כל - חוויה. גם במהירות של 100 קמ"ש, אם מתחשק לכם עוד כוח, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לסובב קצת יותר את המצערת. המנוע מסוגל למשוך את הכלי בלי יותר מדי מאמץ גם ל-160 קמ"ש על השעון, אבל האמת היא, ששאר המכלולים מפסיקים לספק שלוות נפש עוד הרבה קודם. למרות הכוח שלו, בלוטת ההגיון-פחד-רצון-לחיות, תאלץ אתכם להפסיק לדרבן את הסוסים שלו, הרבה לפני שבאמת יגמר להם הכוח.

כל זמן ששומרים על מהירות שיוט סבירה של כ-120 קמ"ש, החיים באוכף נעימים. המתלים עובדים יפה ויכולת הסינון של ה-xevo מצוינת. המתלה הקדמי עובד מצוין, למרות הרכות היחסית שלו, וכמוהו גם האחורי. במהירויות גבוהות יותר מהמוזכר לעיל, מתקשים המתלים לעקוב אחרי התוואי המשתנה במהירות, והכלי מרגיש 'מרחף', אבל במובן הלא מוצלח של המילה.

גם כשמבקשים ממנו לשמור על יציבות ולספק שקט נפשי, כשהוא בכל מצב השונה ממאונך, הוא קצת מתקשה. אותה יכולת סינון נעימה שעבדה טוב בקווים ישרים, קצת נעלמת כשהכלי מוטה על צידו. מי שינסה לדחוף את הכלי קצת מעבר לגבולות ה'סביר', עשוי לגלות כי אלו מגיעים מהר משציפה, וללא התראה מוקדמת.

את מי מאשימים?

האמת היא, שבמקרה של ה-XEvo400 אני בוחר להאשים את הצמיגים. מאחור תמצאו אחד במידה 140/70-14, ומלפנים אחד נוסף, במידה 120/70-14. האחיזה שהשניים מספקים היא סבירה בלבד. כל זמן שלא מעמיסים עליהם, הם עובדים לא רע, אבל תחת העומסים שנדרשים מהם בבלימות חזקות, וזוויות הטיה שאינן סטנדרטיות, הם פשוט מרימים ידיים מהר מדי ומתייאשים.

מערכת הבלימה שומרת גם כן על ציונים ממוצעים בלבד. על מנת לקבל יכולת תאוטה טובה, יש צורך ביותר משתי אצבעות על מנוף הבלם הקדמי, ולקטנוע בנפח 400 סמ"ק זה קצת יותר מדי. גם מלפנים וגם מאחור, כשתלחצו על המנופים חזק מדי, והצמיגים יגיעו למיצוי סבלנותם בכל הקשור לתקשורת רציפה עם האספלט, הם יחלו לקטר. קצת כמו פולניה שנכנסו לה הביתה עם נעליים מלאות בבוץ, זה יבוא לידי ביטוי באוושות חרישיות בהתחלה, וצעקות קולניות יותר לפני ההכרזה סופית של: שוברים-את-הכלים-ולא-משחקים.

בשביל להיות רגועים עם תפעול נכון של הבלמים, מומלץ מאוד לתרגל בלימות מסודרות בסביבה בטוחה, לפני שיוצאים לכביש.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

בסוף המאזן

סה"כ, כששופטים את ה-XEvo400, מגלים שלמרות שיש לו מספר מגבלות, הוא לגמרי לא רע. הוא מצויד במנוע מעולה, אשר מהווה את החוליה החזקה ביותר בשרשרת, עת שאר המכלולים נופלים ממנו בטיבם. הוא אמנם מסוגל למשוך את הכלי למהירויות גבוהות ללא קושי, אבל אף אחת מהמערכות האחרות לא באמת תצליח לתפקד כמו שצריך כשהוא יגיע אליהן. כל זמן שלוקחים את זה בחשבון, הכלי נעים וכייפי לרכיבה. אם יש לכם רשיון בדרגת 1A ובא לכם אחד, תכינו 38,990 שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully