וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו מטרה נוחה"

17.9.2008 / 20:40

ראיון בלעדי: יאיר דורי, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עונה למתקפה החריפה - "שינינו את תפישת הבטיחות בישראל"

מאז החליט משרד האוצר לפני שבועות מספר על קיצוץ 200 מיליון שקלים מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ספגה זו ביקורות צורמות התוקפות את אופי פעילותה, תקציביה ואף מהות קיומה העולה בספק. בראיון בלעדי שנותן לוואלה! רכב יאיר דורי, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא משיב לכל מתקפה ומסביר – "אנחנו מטרה נוחה וכל הטענות כנגד המשרד מופרכות".

נושא ניצול התקציבים עולה חדשות לבקרים לכותרות. מה תגובתך לביקורת על ניצול התקציב השנתי?

"ההצעה של משרד האוצר לקיצוץ בתקציב הרשות הלאומית יצאה בסוף יולי ותחילת אוגוסט, כהצעת מחליטים לממשלה. בדיונים אלה, הוצג נתון שגוי המעיד על ניצול נמוך של 77 אחוז בלבד מתקציב הרשות במזומן ולכן, משום שלא ניצלנו לטענתם את התקציב במלואו, יש לקצץ את המיותר. אולם, אני הצגתי בפניהם נתונים אחרים לגמרי המוכחים בדוחות רואה החשבון של הרשות הלאומית אשק עוקב ומפקח אחר כל שקל בפעילות הרשות. נתונים אלה הראו ניצול סופי של 99 אחוזים מהתקציב בסוף השנה שמהם, 82 אחוזים במזומן ועוד 17.9 אחוזים בהתחייבויות עתידיות".

מה זו התחייבות עתידית?

"התחייבות עתידית היא פעולה כלכלית שמאפשרת לנו להזמין עבודה מנותני שירות מקצועיים ולשלם עליה לאחר ביצועה. לפני ביצועה, נותן המשרד התחייבות לתשלום בסוף העבודה וזו יכולה להימשך חודשים רבים, גם מחוץ לשנת התקציב. דוגמה למשל הוא קמפיין חורף בו קונים שעות שידור בטלוויזיה לטווח רחוק יותר ומשלמים לאחר השידור או הפרסום בשלטי הדרכים. דוגמה נוספת היא צביעה של מעברי חציה בערים. זו עבודה שנמשכת זמן רב ואנו מעניקים התחייבות כספית בטרם החלה עבודה. מבחינתנו ומבחינת כל גורם כלכלי, התחייבות עתידית הנה כסף לכל דבר. כל משרדי הממשלה מנצלים את תקציבם במזומן ובאמצעות התחייבויות עתידיות ומבדיקה שלנו, מרבית משרדי הממשלה מנצלים אחוז גבוה מתקציבם בהתחייבויות, אך מדוע שם האוצר לא ממהר לקצץ וכן רואה זאת כניצול תקציב?

ברגע זה ממש, ניצול תקציב הרשות עומד על 55 אחוזים במזומן מהתקציב השנתי ועד סוף השנה נגיע לניצול של 89 אחוזי ניצול במזומן, כאשר יתר התקציב ואולי אף יותר ממנו מופנה להתחייבויות כספיות עתידיות. זו הוכחה של אי דיוק בפרסומים נוספים המדברים על ניצול נמוך יותר של תקציב הרשות. אלה נובעים מנתונים לא מדויקים שמסר דווקא משרד האוצר".

כלפי הרשות הופנו האשמות על כך שהיא מתפקדת כצינור בלבד להעברת כספים ולכן היא מיותרת

"היעוד של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על פי חוק הוא להיות הגורם המתכנן והמפקח של פעילות הבטיחות בישראל. בוודאי שאנחנו מעבירים תקציבים, כל משרד ממשלתי מעביר תקציבים ולכן זו הצהרה פופוליסטית. גם כשאנחנו מעבירים 100 מיליון שקל למשטרה, זה לא סתם העברת צ'ק, אלא כולנו יושבים על תוכנית פעולה מתוכננת, יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים תמורת הכסף ומה מקבלים וכל זה בהתאם לתוכנית השנתית של הרשות. אנחנו משלמים אחוז מסוים בתחילה ואחר כך, לאחר ביצוע המשימה, מועבר שאר התקציב. הכל מוכח, נרשם וגלוי.

משרד האוצר הוא הארנק של המדינה. הוא מעביר כספים למשרדים הרלוונטיים וגם אל הרשות הלאומית. כל משרד כזה משתמש בכסף שהתקבל כדי לפעול בהתאם לתכתיבים וזה כולל לשלם לנותני שירות וכדומה. גם אני, אני לוקח את הכסף שאני מקבל ומעביר את זה לאנשי מקצוע בהתאם לתוכניות לאומיות שהוגדרו מראש עם יעדים ובקרה. כל הכסף הזה משמש אך ורק לצורך שיפור הבטיחות בדרכים במגוון מישורים שנקבעו בתוכניות ארוכות טווח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

במידה והקיצוץ המתוכנן באמת יצא לפועל ויגרע 200 מיליון שקל מתקציבה השנתי של הרשות הלאומית, מה השינויים שיתחוללו בפעילות המשרד?

"הקיצוץ הזה ישנה מהותית את אופי הפעילות של הרשות הלאומית. אנחנו נצטרך לעבוד בשלושה מישורים עיקריים: הראשון, יאלץ את שינוי היעוד והפעילות של הרשות. במקום אגף פעיל שמתכנן, מבצע ומפקח פעילויות בבטיחות, נצטרך לעבור לתפקיד של אגף ייעוץ בבטיחות, כמו שהיה לפני 10 שנים; במישור השני, נאלץ לקצץ בתקנים; ובשלישי, נצטרך להודיע לכל יחידות המימון כמו משטרה, חילוץ והצלה והחינוך שאנו מפעילים, שאין אנו יכולים עוד לממן פעילויות חדשות ומורחבות, אלא לתת עצות בלבד. ויועצים במדינה הזו לא חסר.

זהו מעגל שייפרץ רק אם הבטיחות בדרכים תוכרז כיעד לאומי. אולם, גם אחרי שמובילי מדינה עשו זאת מעל לבמות, מחליטים אחרי זמן קצר כל כך לתת לנו מכה אנושה שכזו. בפועל, נראה שכל מה שהם רוצים זה להעניש את הרשות אבל המוענשים האמיתיים הם אזרחי המדינה".

מדבריך נשמע כאילו הרשות היא מטרה נוחה או גוף נרדף. מה הסיבה האמתית לדעתך לביקורת הרבה כנגדכם הן ממשרד האוצר והן מגורמי התקשורת?

"הרשות הלאומית היא מטרה נוחה ממספר סיבות, אחת מהן נובעת משמועות שהגיעו גם אלי ואלה קשורות למאבקים בין שני השרים הבכירים הרלוונטיים, כשבעצם אנחנו נמצאים באמצע. אבל גם ללא השמועות, משרד האוצר אומר בגלוי שהם לא רוצים בקיומה של הרשות ולא מאמינים בה. הממונה על השכר הקודם אלי כהן, אמר בפני כולם שהוא לא חושב שצריך את הרשות, אז מה הפלא שזו האווירה במשרד האוצר גם אחרי לכתו ושאין לנו רוח גבית משם לפעולה?

אני הצגתי לאוצר את המבנה הארגוני של הרשות, שצריך יחידת כספים עצמאית וגם אנשי מחקר, אולם הם החליטו לקרוא לאנשים אלה "פקידים ופקידות" ושום הסבר מצידנו לא עוזר. לכן ישנם שוב פרסומים מטופשים כאילו ברשות ישנו עודף מוגזם של פקידות ביחס לאנשי מקצוע. זו טענה משוללת מכל בסיס. בנוסף לכך הם מאשימים אותנו מצד אחד שהם "נתנו" לנו רשות ואנחנו לא מממשים את יכולותינו ולכן אין בנו צורך. ובאמת איך נוכל לממש אם הם מצהירים שלא צריך רשות, לא מאפשרים לנו לקיים מערכת כלכלית מלאה עם בקרה ומבטלים לנו פעילות?

זו מלחמה יומיומית עבורנו כי באוצר חושבים שלא צריכים אותנו והם מפיצים מידע שגוי שתומך בדעה זו, אז איך ניתן להוביל כך אסטרטגיה כשאנו נלחמים כל יום על מקומנו? גם לעיתונות נורא נוח לתקוף אותנו מבלי לבדוק לעומק. רבים בוחרים להסתמך על הודעה לקונית ומגמתית של משרד האוצר. אגב, במועצת הרשות צריך להיות נציג קבוע של משרד האוצר, אבל זה מעולם לא היה נוכח. אף רפרנט מהמשרד. אנחנו שולחים הזמנות, מכתבים בכל פעילות ומפיצים כל דו"ח והחלטה שמתקבלת וכו' אבל ממשרד האוצר איש לא טורח להגיע או להתייחס".

ישנה שמועה על כך שרבים מאנשי הרשות הנם מתפקדי מפלגת קדימה ושאלה נעדרו היום (רביעי) כדי ללכת להצבעת הפריימריז

"אני מוכן כבר היום להוציא את שעון הנוכחות ולהראות כמה אנשים עבדו היום מ-א עד ת'. מדובר בהצהרה צהובה ומרושעת".

האם מדינת ישראל השתנתה מאז הקמת הרשות החדשה?

"אני משוכנע ללא ספק שהשתנתה. אני מדבר עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים כולל משרד המשפטים, בתי המשפט, גופי הדרכת שופטים, משרד הרווחה בנושא פעילות למען הציבור, ביטוח לאומי בעידוד קשישים להיזהר יותר בדרכים וכולם מרגישים את השינוי מאז שהתחלנו לעבוד. אחרי הודעת הקיצוץ של משרד האוצר, ראשי רשויות שלחו עשרות מכתבים וסיפרו שהשנה יש מהפכה של ממש בערים. כל תאונה נחקרת ומסקנות מוגשות לראש הרשות כדי שזה יוכל בעזרתנו לקבל החלטות כיצד למנוע את התאונה הבאה באותו המקום.

גם ראש אגף התנועה יאשר את דברי. בין היתר גם הקמנו נקודות פינוי חדשות של פצועים במד"א. אנחנו לא עוד משחק בחצר פנימית של משרד ממשלתי. את הפעולות שלנו רואים בשטח. השפה של הבטיחות בישראל משתנה והמודעות עולה בעקבות הפעילות שלנו בבתי הספר, סרטוני הבטיחות בטלוויזיה, ההרצאות והגישה לציבור. אבל חשוב לזכור ששום דבר לא קורה ביום אחד ולא בשנה אחת. זה לוקח זמן כי אנחנו מדברים כאן על שינוי תרבות. תנו לנו צ'אנס, אנחנו בדרך הנכונה ובכוונתנו לשנות ולהשפיע, רק תנו לזה הזדמנות!".

לאחרונה עורערה מעמדה של הרשות בעקבות פרסומם של מספר מחקרים שנויים במחלוקת שהבולט בניהם היה זה שבו לקח חלק דויד שנער, המדען הראשי של הרשות, שבו הוצע לנהגים עייפים לפצח גרעינים בזמן נהיגה. מחקר שהעלה עוד יותר את החשיבה של אולי הכסף באמת מתבזבז לריק

"כן, זה באמת היה מחקר בעייתי. זה לא היה המחקר שלנו, הוא לא מומן על ידנו ולנו אין קשר אליו. זהו מחקר של עמותת 'אור ירוק' ולצערי, אחד החוקרים שהשתתפו במחקר קנוי ומוזמן זה היה דויד שנער. אולם חשוב לזכור שהוא עשה זאת לא מטעם הרשות וטרם היותו המדען הראשי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. 'אור ירוק' בעצם עשו מניפולציה כששמו את השם שלו במחקר בן מספר שנים ובחרו לפרסם אותו עכשיו. עמדתנו ברשות הלאומית היא שנוהגים כראוי עם 100 אחוז קשב, לא גרעינים ולא בטיח".

הרשות הלאומית אינה גוף פוליטי, אך נמצאת בסבך מאבקים פוליטיים חריפים. האם היא יכולה להמשיך להתקיים ולפעול לנוכח תדירות החלפות שרי התחבורה?

"הרשות הלאומית לא מאוישת על ידי אנשים פוליטיים. כולם כאן אנשי מקצוע, כל אחד בתחומו והיעד שלנו זה להציל חיים וכל עוד אני יושב בכסא זה, זה מה שהרשות תעשה. התפקיד שלי זה לנתב את הפעילות כדי שהפעולה שלנו לא תתערב בפוליטיקה. אני מקווה שהשר הבא יבין שאנחנו מנגנון איכותי למלחמה בקטל בדרכים. אני מאוד חושש אם זה לא יתורגם כך והרשות עוד תצומצם כדי שתהפוך ללא רלוונטית".

לנוכח כל הכותרות האחרונות וחוסר העידוד מהגופים המדיניים, עד היכן מגיע הגבול האישי והמקצועי שלך?

"כל זמן שאראה ברשות כתורמת למאבק בתאונות הדרכים אני מוכן למתוח את כישורי ולתפקד כמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully