וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מSMSים עצמנו למוות

19.9.2008 / 17:54

מחקר נוסף מאשר: שליחת הודעות טקסט בעת נהיגה משבשת את הריכוז פי כמה מהשפעת סמים או אלכוהול. מסרונים בכיוון השאול

לפני קצת יותר מעשר שנים, נכנסה המהפכה הסלולרית לקצב גבוה מאוד. עד אז, אף אחד לא חשב בכלל שהודעות טקסט יהפכו את בני האדם לייצור כה מנוכר למרות ה"קירבה" הגלובלית הטמונה בטכנולוגיה זו. המגפה הניידת הביאה לכך שלבני האדם יש היום יותר מכמה מכשירים בעת ובעונה אחת, כשאחוז לא מינורי גם עונד חגורה עם מחסניות ביפר ומכשירי קשר להם רמת קרינה המסוגלת להוציא מכלל שימוש כמה איברים חיוניים.

הפלישה המהירה לתחומי התעבורה כבר יצרה כללים חדשים, עם חוקים שקודמו במהירות (ראויה אגב) תוך כמה שנים. לאחרונה, האכיפה מכילה גם את נושא שליחת הודעות הטקסט. במידה והזדמן לכם לחוות נהיגה כשמלפנים רכב אחוז תזזית שנהגו אכן נראה מסומם או תחת השפעת חומר כלשהו, יש סיכוי (גבוה מסתבר) שהוא מתעסק עם הנייד, שזו מעין אבולוציה אחר הנבירה באקולייזר של הרדיו דיסק.

חברה בריטית ממוסד התעבורה הממשלתי, ערכה מחקר בו נמדדו כמה השפעות מסיחות הדעת והפיקוס מאחורי ההגה. טווח גילאי הנחקרים נמדד בעיקר בפלג הצעיר והסורר, 17-24, והם הושבו בסימולטור נהיגה מתקדם הבורר את המושפעים ביותר מהמרוכזים מעט. הנהגים הודרכו לא לשנות שום דבר מהמנהג הקבוע שלהם ולציית לעבירות המייחסות את אותו הלך מחשבתי כפי שמקובל על פיהם ביום יום. יכולת הריכוז בשל שליחת הודעות תוך כדי נהיגה הביאה לנפילה של כ-35 אחוזים ביכולת התגובה.

מה זה כולל? את יכולת הראייה, יכולת הבלימה, ומעל הכול את השליטה בהגה שנפלה בכ-91 (!) אחוזים. לשם השוואה אגב, נהיגה תחת השפעת אלכוהול הכוללת את כל מרכיבי הנהיגה מייצרת נתון נמוך בהרבה העומד על כ-12 אחוז בלבד, בעוד שימוש בסמים קלים מוריד את הריכוז רק ב-21 אחוזים.

מספרים זה נתון טכני, אבל בפועל, מה שתפס את עיני החוקרים זה ההתנהגות במושב הנהג. בעוד המסוממים או השיכורים לא מתעסקים בשום דבר אחר חוץ מהנהיגה (בתחומי המחקר בלבד), המסמסים למיניהם איבדו שליטה מוחלטת במכונית משום שאת כל הריכוז, הפנו אל צג הטקסט בניסיון לקרוא את הכתוב, תוך הפניית הראש לכל הכיוונים חוץ מהדרך ומציאת תשובה הולמת אשר גרמה להם לפיזור בינתי.

המשטרה אשר אוכפת עבירות טקסטואליות, לא ממש מצליחה לייצר את האפקט ההרתעתי בינתיים. רוב האנשים כך על פי המחקר, לא מחזיקים את המכשיר הנייד בזווית גלויה לעין, בד"כ ליד הירך או באיזשהי פוזיציה רכונה. כך שהמשטרה הבריטית מתקשה לאתר ולוודא שאכן מתרחשת עבירה באותו הרגע. 3,000 צעירים בריטים בגילאי 18-24, הודו שהם מסמסים בלי הרף בנהיגה. בארץ המצב קצת שונה. המשטרה פחות סובלנית ואפילו אם נתפסת מביט בנייד, מהר מאוד תמצא עצמך בצד הדרך מסנגר על עצמך. את הסמיילי תשמור לשופט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully