וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרם של פעימות

24.9.2008 / 17:24

חיבור בין קבוצת סטודנטים מ-MIT ונערי תיכון ממגמת המדעים, הולידה את הקארט החשמלי הראשון. חינוך למופת עם ערך מוסף

מסתבר שאצלנו המוחות בורחים, ובארצות אחרות, פשוט עוזרים לפתח ולעודד אותם. מה הפלא אם כן שאחרי שעות מרובות, ימים ולילות עם תמיכה אדירה ומסובסדת על ידי ספונסרים, הצליחה קבוצה הנקראת Ad-Hoc"", להעמיד למבחן מכונית המבוססת על שלדת קארטינג שהושתל בה מנוע חשמלי.

האמצעים אמנם לא היו ברוכים במיוחד ולכן נגזר עליהם להשתמש בחומרים זולים. במקום סוללות יון-ליתיום, הוכנסו שלוש בטריות 79AH כבדות משקל (25 קילו האחת) כשכוחן הכללי ניפק 36 וולט. המנוע החשמלי (DC) נלקח מחברת D&D מוטורס נטול כל שדה מגנטי, אך עם כוילים מוליכים להם שדה מגנטי נצבר המדמה פעולת תיבת הילוכים אלקטרונית.

את השליטה על הקארט עושה מערכת ממוחשבת. במקום להכיל את כל המערך המסורבל והקונבנציונאלי שהיה נחלת העבר (צינורות, משאבות הידראוליות, מוט היגוי), הצוות הכניס לשימוש חיישן Drive by wire לחסכון במקום ובמשקל. בכדי למדוד את כל האינפורמציה מתא המכונית, שולבו חיישנים טלמטרים הסורקים את פעולותיו של הקארט בזמן אמיתי ושולחים את כל המידע המתקבל אל מחשב נייד של הבוחנים.

אבל ניצול אנרגיה מצריך היום משהו שעוד לא נראה. דלות המזומנים דחקה את הצוות המפתח קרוב לקיר. לנוכח כך ועבור היכולת הטכנית של הקארט, הושמה בו טכנולוגיית שימור אנרגיה המתועלת דרך כוח הבלימה. במילים אחרות, כל בלימה משחררת פרץ אנרגיה עוצמתי אקראי בכוחו. במקום לאבד אותו, הקארט אוגר אותו (בדיוק כפי שמקובל כיום במכוניות היברידיות) ומנצל אותו בעת הצורך. למשל, כשנדרשת דחיפת כוח פתאומית, או זינוק מהמקום. מעבר לכך, קצרה היריעה מלפרט את הפרטים הטכניים של הלוח החשמלי, והחיישנים הרבים, אך חשיבותם פחותה כשבוחנים את התוצאה הסופית.

את הנתונים בקו הגמר יש לקחת בפרופורציה ראויה. וודאי שבסוג של הערצה קטנה בשל ההישג היפה תחת ידיהם של צעירי ארה"ב. 500 שעות עבודה, 6,000 דולרים (דרך ספונסרים), ומסכת מבחנים הגשימו לצעירים חלום מוטורי עם בשורה.

את 160 הק"ג הכללים של הקארט (לא כולל נהג), דוחפים עשרה כ"ס, ומהירותו המירבית היא כ-60 קמ"ש. קארט מירוצים שתי פעימות למשל, מגיע למהירות מקסימלית של 140 קמ"ש.

בינתיים, דואגים המפתחים לאמוד את כוחו של הקארט (והטכנולוגיה) במבחנים רבים. אמנם, מערכת מסוג זו כבר נכנסה לשימוש בכמה יצרניות אם כי בחלק קטן מהם. אבל לנוכח ההצלחה של פרוייקט מסוג זה, תחת הגבלות טכניות וכלכליות, העתיד החשמלי כנראה הרבה יותר סמוך ממה שנדמה לנו.

  • עוד באותו נושא:
  • קארטינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully