וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרחק נגיעה

7.10.2008 / 11:19

פורד חושפת מערכת בטיחות אקטיבית מבוססת רדאר שתמנע מכם להתנגש במכוניות ותפחית שטחי ראייה מתים

במהלך השנים האחרונות, חושפות כל החברות אמצעי בטיחות אקטיביים מבוססי חיישני קרבה. כולנו מכירים את הפשוט שבפשוטים שבהם הנקרא – חיישן נסיעה לאחור.

ב.מ.וו ומרצדס הציגו כל אחת על פי תורתה ממשק טכנולוגי עם יכולת ראייה היקפית ולאחרונה, פיתוחים אלו נכנסים לשימוש גם במכוניות משפחתיות מהמיינסטרים.

פורד תשווק במהלך השנתיים הקרובות שלוש מערכות שונות בייעודן, אך כולן נשענות על בסיס טכנולוגי זהה המשלב רדאר, מערכת אלקטרונית נטענת וחיווי אור-קולי. הכול למען הבטיחות. המערכת הראשונה, שתכנס כבר בחודשים הקרובים לשימוש במכוניות משפחתיות ובשאר דגמי החברה, נקראת - Collision Warning with Brake Support. מערכת זו מקנה לנהג שני עזרים חשובים כנגד התנועה הסביבתית.

יציאה לנסיעה על כביש מהיר מחייבת ריאקציה זריזה לכל המתרחש, לעתים הסחות דעת זורקות את הנהג מאיפוס, איכות התגובה מתארכת והנהג מוצא עצמו בסיטואציה מאוחרת מאוד. המערכת אמורה לזהות טווח קרבה מוגזם לתנועה שממול ובמידה והמכונית נמצאת בנתיב התנגשות בלתי-נמנע, מפעילה הקרנה ויזואלית על גבי השמשה הקדמית, בשילוב התרעה קולית בכדי להעיר ולהאיר את עיניו של הנהג למתרחש.


בו בעת, חלק אחר של המערכת נכנס לפעולה אך כאן שימושו הרבה יותר מגוון ואף יעיל יותר בתחומי העיר דווקא. כפי שציינו, זמן תגובה הוא החשוב מכל. יכולת הבלימה ועוצמתה, תלויה כמעט תמיד ביכולת לחזות מראש את הנקרא בדרכנו ובשל כך, פורד הכניסה לשימוש חיישן המפעיל בנוסף לרגלו של הנהג, כוח בלימה נוסף על מנת למקסם את עוצמת העצירה ולבלום את המכונית במרחק הקצר ביותר.

חשיפה מוקדמת

שתי המערכות הנותרות, ייכנסו לכלי-הרכב של היצרן רק במהלך שנת 2009. אלו נועדו למזער את שטחי הראייה המתים (blind-spots), ולעזור במקומות צפופים ובתנועה דחוסה. אחת המערכות - Adaptive Cruise Control שמה, כבר הוכנסה לשימוש מוגבל, תחת מותג היוקרה של פורד-לינקולן.

דגם ה-MKS היוקרתי, היה מעין שפן ניסיונות עבור כך והביא לתוצאות טובות ואף אולי יזכה את פורד בכמה פרסים בתחומי הבטיחות. למעשה, מדובר על חיישן זהה המשולב במערכת הבלימה שהוזכרה, כך שהכניסה לשוק המכוניות השכיחות יותר, מגובה בתוצאות מושגות.

פעולתו מקבילה למערכת בקרת השיוט ומתערבת (אקטיבית) במהירות הנסיעה והבלימה, עם יכולת לנתח את המהירות הממוצעת של העדר הזורם והתאמתו למהירות המכונית. כאמור- לא חדש כפיתוח, אך כן בסגמנט הבינוני.


המערכת השלישית וכנראה השונה מכולן, כונתה על ידי פורד –BLISTM או בפרטנות - Blind Spot Information System. ייחודה מתבסס על שימוש בחיישנים המותקנים על קורות הפגושים אך שלא כמו פיתוחים אחרים, טווח הראייה שלה אינו מוגבל רק לחלק אחד או למהירות חנייה או נסיעה עירונית.

עם יכולת ראייה של יותר מ-20 מטרים, היא חוסכת לא מעט בהלה מהתגנבות של מכוניות במקומות חנייה צפופים או עוברי אורח. גם במקרה זה, משתמשת המערכת בחיווי כפול המשלב אודיו בתא הנוסעים והתרעה ויזואלית, על גבי מראת הצד בדמות נקודת אור אדומה ובולטת. כמו כן, המערכת יודעת לזהות בזמן נהיגה, כניסה של מכונית לטווח ראייה מת של הנהג ולהתריעו על מיקומה.

מספר סקרי דעת קהל בארה"ב, חשפו לאחרונה את סדר העדיפויות של רוכשי המכוניות המשפחתיות. בטיחות כמובן הייתה בראש, אך כולם רוצים לראות מערכות אקטיביות ומתקשרות עם הדרך, כחלק בלתי נפרד מהחבילה הכללית.

הדאגה הרווחות כרגע היא בנוגע לרמת המעורבות של מערכות אלו המחליפות לעתים את דעתו של הנהג. אין ספק שמדובר בפיתוחים יעילים וחשובים, אך הגבול מתחיל לעורר לא מעט דאגה בקרב אלו שחוששים מהשתלטות טכנולוגית רחבה מידי.

  • עוד באותו נושא:
  • פורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully