וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם של זעם

מחקר חדש מגלה כי נשים וגברים מעדיפים מכוניות עם חזות עצבנית ואופי דומיננטי

מה רואים שני המינים? זוהי השאלה לה חיפשו תשובה החוקרים בחברת EFS האוסטרית, בבואם לחקור את הלך מחשבתם של 40 הנחקרים אותם כלאו בחדר המבחן. הקבוצה חולקה באופן שיוויוני בין המינים כשמצד אחד 20 גברים ומעברו השני – מספר זהה של נשים.

הרקע לניסוי מגיע מתפישה המלמדת כי מוחם של בני האדם מקנה לכל אובייקט פירוש ויזואלי ואנושי. כך זה עם עננים, עצים, כורסאות, כלי עבודה ואפילו אוכל. המונח הפסיכולוגי לכך נקרא פראדוליה והוא מוכר בפרט ממבחני רורשאך האסוציאטיבים.

הקרבה למכוניות כמובן ברורה. עיצובן הבלתי אחיד ואופן השימוש השגרתי בהן, מאפשר לכל אחד פענוח של רגשותיו האישיים, כשגם במידה והבחירה נופלת מתוך שיקולים הרבה יותר כללים, פרקטים, שאינם אינדבדואלים – תמיד יימצא משהו הקשור ישירות לאוחז בהגה. אבל, משום שיצרניות מתחבטות לילות כימים בכל הנוגע למראה המכונית, לא פעם אנו נתקלים בחריגות גרוטסקיות שלא פוגעות לטעמו של הקהל הרחב.

המחקר מנסה להתמודד עם הסוגייה הזו בצורה מאוד ישירה, עם שאלונים העוסקים בתכונות אנושיות המוקרנות על סוגים מסויימים של כלי-רכב. יחד עם כך, משום שאוכלוסית העולם אינה בעלת אמצעים לברור בין מכוניות-על המתברכות כמעט תמיד במראה קרבי ואגרסיבי, המחקר התמקד דווקא בכ-38 דגמי סדאן משפחתיים בין השנים 2004-2006.

המשתתפים ענו על שאלון המתבסס על סולם הדרגתי של תכונות בוגרות וילדותיות. בין הברירות הנסקרות היו אפשרויות כגון סקס, אמוציות, גישה, אופי ועוד. אלו נמדדו על ידי שיטה הנקראת -geometric morphometrics המשתמשת בדירוג התכונות על ידי סקאלה הנעה בין "ילדותי" ל-"בוגר" על פי התכונות שצויינו.

לאחר שסיימו לענות על השאלון, נתבקשו לציין באם תוך כדי המבחן "הרגישו" כי למכונית פרצוף מאפיין של אדם או חיה או שכלל לא חזו בשום התגלות שכזו. חלקם אף ציינו שבעת בהייה בדגם ספציפי המקרין משהו מעולם החי, ציירו על גבי התמונה את מה שמוחם שידר החוצה (אף, פה, לסת וכו). לבסוף, כשהגיע רגע ההכרעה המשמעותי, נאלצו המשתתפים לסקור באופן אחיד את בחירתם תוך הסבר קצר על פשר החחלטה.

מתוך 40 המשתתפים, כולם, ללא יוצאים מהכלל, בחרו במכוניות עם חרטום כעוס, פגושים נמוכים וגריל עתיר מידות. כמו כן, סקירה חזותית גילתה שלכל כלי-הרכב שנבחרו מראה מחודד עם חיטובים שרירים המשולבים באלומות החזית ובחלקה האחורי. במילים אחרות- עוצמה, סקס, גבריות, מעמד, היוו את הקונצנזוס. מאידך, תכונות כגון עצב, גועל או מוחצנות, היו מוקד לוויכוחים אינסופיים בין הנחקרים.

על פני השטח

המכונית שזכתה להכי הרבה אהדה על ידי שני המינים, הייתה סדרה-5 של ב.מ.וו. מבט חולף על מידותיה והמראה השרירי והאלגנטי, לא משאיר יותר מידי מקום לפרשנות. מצד שני, כולם קונים טויוטה פריוס, כולם רוצים להיראות ידידותיים, כולם רוצים להיות אופנתיים וירוקים וכולם מוכנים להישבע שהכול יחד מהווה שיקול אחד. אז איפה האמת? כרגיל, בחדר חשוך, על כורסא עגולה תחת מנורת לילה עייפה בחדרו של הפסיכולוג. זה בסדר, אפשר לשתף את האשה הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully