וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעבור את החורף על שניים בשלום

ערן טננבאום

3.11.2008 / 10:39

במיוחד עבור העונה הגשומה החלטנו להביא לכם הרוכבים על שניים, מקבץ טיפים שיעזרו לכם לעבור אותה בשלום

עונת החורף, היא לא ממש מהחביבות על רוכבי האופנועים. הכל הופך להיות מסובך יותר ובטיחותי פחות. בכל זאת, ליקטנו עבורכם מספר טיפים ורעיונות בכדי לעשות את הרכיבה בחודשים הבאים למוצלחת ובטוחה יותר.

רוכב

הגדילו מרחקים. שמרו מרחק מהרכב שלפניכם, והשתמשו באורות הבלם (כלומר לחצו בעדינות על המנוף בכדי שהנורה תדלק גם אם אתם לא מתכננים להאט), בכדי להרחיק רכבים שנצמדים אליכם מאחור. כשהם יראו את אורות הבלימה ויחשבו שאתם נעצרים, הם יתרחקו מכם. גם אם אתם ממש אוהבים שנצמדים לכם לתחת, הכביש זה לא המקום.

ודאו שאתם מכירים את מגבלות האופנוע ואת מגבלותיכם כרוכבים על הכביש הרטוב. מצאו סביבה מבודדת (מגרש חניה ריק, למשל) ובדקו מתי הגלגלים יאבדו אחיזה תחת עומסי בלימה, הטיה וכו'. עשו זאת בצורה מבוקרת, והיו קשובים מאוד לאופנוע. ליפול בסיטואציה כזו זה ממש מיותר.

התקופה הקרובה, היא מצוינת לכל מי שברזומה שלו עדיין לא מופיע קורס רכיבה מסוג כל שהוא - לשנות את הסטאטוס. בכל הקורסים הבסיסיים תקבלו את התכנים הבסיסיים ביותר, שחשיבותם אדירה תמיד, אבל על הכביש הרטוב מתעצמת אפילו יותר. קורס כזה בהחלט עשוי להציל לכם את החיים. מי שאלו האחרונים חשובים לו, שישקול בחיוב.

רכבו חלק. זה טיפ מעולה באופן כללי, אבל חשוב במיוחד על כביש רטוב. מינימום זעזועים לאופנוע יספקו לכם יותר אחיזה. הקפידו להתמקם בנתיב בצורה כזו שיראו אתכם הכי טוב, והיזהרו מאוד במעבר בין מכוניות, בעיקר כי זה בדרך כלל אומר שאתם נוסעים על הקו המקווקו, שמספק פחות אחיזה.

ביגוד וציוד

יש שני דברים בעיתיים בחורף - הקור, והגשם. שניהם מפריעים מאוד לתפעול הכלי. דאגו להתלבש בצורה הולמת, ערוכים נגד כל אחד מהשניים. פתרונות שמתאימים בצבא (חרמונית), או כשאתם עובדים ברפת (מגפיי גומי), עשויים לסרבל את היכולת שלכם לתפעל את הכלי. תשקיעו בציוד רכיבה יעודי, או תלמדו לתפעל את הכלי עם הציוד שאינו ייעודי, כך שלא באמת יפריע לשליטה שלכם בכלי.

הכינו את הקסדה שלכם לרכיבה בחורף. תרגעו, אתם לא צריכים להתקין עליה 'וישרים', לתפור כיסים מיוחדים ל'שקיות חימום צבאיות' או משהו כזה, רק לעשות טיפול מונע למשקף. המשקף 'נדפק' משני הכיוונים - גשם, רסס ולכלוך מבחוץ, ומבפנים - אדים. כל סוגי הווקס יהיו טובים לציפוי המשקף מצידו החיצוני, כך שנסיעה מספיק מהירה 'תנקה' לכם אותו מגשם באופן אוטומטי, ולחלקו הפנימי יש תרסיסים מונעי אדים. חשוב שהוא יהיה נקי ונטול שריטות, לפני שמתחילים 'להכין' אותו.

עור, לא מתאים לרכיבה בגשם. לא במעיל, ולא בכפפות. אם הייתם 'טום ג'ונס' או חלק מצוות השחקים של ה'מטריקס', היינו מוסיפים לרשימה גם מכנסיים, אבל אני מניח שלרובכם אין מכנסי עור. למרות זאת, מעילי עור מספקים את ההגנה הטובה ביותר לרכיבה על הכביש, ולכן נמליץ פשוט ללבוש על המעיל את חליפת הניילון. ישנם גם את מעילי הקורדורה, אשר רובם לפחות מספקים הגנה בפני הגשם, אבל גם עליהם נמליץ לכם לשים חליפת ניילון. למה? שאלה טובה. השכבה המבודדת ממים, אינה השכבה החיצונית בדרך כלל, והקורדורה עצמה סופגת מים כאילו אין מחר. אבל יש מחר. וזה ישאיר אתכם עם מעיל ששוקל 7 טון (כי הוא לא מתייבש מהר כמו שהוא נרטב), שגם ישאר לח וקר כשתצטרכו ללבוש אותו שוב בבוקר שאחרי.

בכל מה שקשור לנעלים, הנושא שרוי במחלוקת. אמנם יש נעליים אשר מספקות עמידות בפני מים, אבל אלו שעושות את זה כמו שצריך, יעלו כמו מגף רכיבה, או יותר. אם יש לכם זוג כזה, ואת רוכבים על קטנוע, אולי זה מספיק טוב. רוכבי אופנוע, שהרגליים שלהם חשופות מעצם היותן לצידי הכלי ולא על מדרס (כמו בקטנוע), יזדקקו לפתרון מעט מוצלח יותר. ערדליים זה אחלה, מגפי רכיבה עמידים בגשם - יותר טוב. בכל מקרה, נמליץ לשמור זוג נעליים נוסף במשרד, ותמיד כדאי להסתובב עם גרביים ספייר.

כביש ודרך

סוגי האספלט נחלקים לכמה סוגים: דפוקים, ממש דפוקים, ודפוקים-ברמה-שהיו-צריכים-לשים-את-הקבלן-שסלל-אותם-באי-קטן-במקום-שהוא-יכול-לתכנן-רק-מסלולי-סינגל-לאיילות-שעברו-קורס-קיפוץ-למתקדמים. באופן דומה, רמת האחיזה שהכבישים מספקים, כמו גם רמת הרסס שעולה מהם, משתנה (הרסס הוא הלכלוך והמים אשר גלגלי המכוניות שלפניכם או לצידכם מרימים מהאספלט). על כבישים בהם רמת הרסס ממש גבוהה, שמרו מרחקים גדולים מבדרך כלל, הרסס, בניגוד לגשם, מתנקה מהשקף ממש בקושי, וזה גם מעיד על טיב האספלט והאחיזה שלו. אגב, רכבים עם גלגלים גדולים ירימו לאוויר יותר רסס. השמרו ממשאיות.

האספלט מספק אחיזה הרבה פחות מוצלחת מאשר בקיץ, כי גם כשהוא לא רטוב או מלוכלך - הוא קר. במקביל, גם לצמיגים לוקח הרבה יותר זמן להתחמם. אפילו אם נדמה לכם שהאחיזה מצוינת כי הכביש יבש, היא פחות טובה ממה שזכרתם מאותו הכביש בדיוק עליו רכבתם בקיץ. אתם לא צריכים לקנות חוט מאריך ולחמם את הצמיגים עם פן לפני שאתם יוצאים לדרך. רק להיזהר.

תזכרו שעל הדרך יש מגוון רחב של משתמשים אחרים. רוכבים אחרים, נהגים אחרים, הולכים רגל וכו. לכולם בחורף יש פחות סבלנות. קחו למשל את הבחור שלובש 100 שכבות, כי בחיפושית שלו משנת 75 אין חימום וכשהוא עסוק בלנסות להגביר את הרדיו עם הכפפות של התנור מהמטבח, הוא לא ממש שם לב אליכם. גם האמא שמנסה לשמור על הבת שלה יבשה בדרך חזרה מהגן, והולכת איתה עם מטריה שמסתירה לה את רוב שדה הראיה, ובכלל תוך כדי, היא גם מנסה לשמור על הבת שלה, שנראית כמו מומיה מרוב צעיפים ששמו עליה - לא ממש שמה לב אליכם. שמרו מרחק משניהם. מכולם תכלס.

התייחסו לכל שלולית בחשד, גם אם היא נראית תמימה כמו פיקניק של 'דובוני איכפת-לי', ותוקעת בכם מבט שרק גורי כלבים יודעים לעשות כשהם בוהים בכם בזמן שאתם אוכלים משהו. במקביל, תתרחקו ממעברי חציה וסימונים אחרים על הכביש כאילו הייתם אבי ביטר בכניסה למועדון ערב שירה בציבור של שרה'לה שרון, בערב מזנון חופשי של חסות ונבטים.

השתדלו לזכור כי גם כשכבר יורד אצלנו גשם, אז קצת כמו סקס אצל בני 16, הוא נגמר באותו האופן המפתיע שבו הוא התחיל. העריכו את שהותכם לפני שאתם יוצאים, או עצרו בצד אם נתפסתם לא מוכנים. עדיף לחכות כמה דקות במידת האפשר, מאשר להירטב סתם, אפילו אם אתם לבושים כראוי.

אם הגעתם ראשונים לצומת, תסתכלו במראה עד שיעמד מאחוריכם רכב נוסף. היו מוכנים בהילוך לנזק קדימה במידת הצורך, אם פתאום תגלו שהוא מחליק 'עליכם', כי לא עמד נכון את חלקות הכביש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הדו-גלגלי שלכם

קודם כל, תדאגו שיהיה תקין. במיוחד מערכות הבלימה, החשמל והצמיגים. התייעצו עם המכונאי שלכם לגבי לחץ האוויר בצמיגים בטמפרטורות נמוכות, והקפידו כי הצמיגים אינם בסוף חייהם. היות והטמפרטורות נמוכות יותר, יתכן ויהיה צורך לנפח מעט יותר אוויר מבדרך כלל, שכן הצמיגים אינם מגיעים באופן עצמאי לטמפרטורת העבודה הרצויה שלהם.

המים והלכלוך מקצרים את חיי השרשרת, המנופים, וכל הצירים שחשופים אליהם באופן ישיר. הקפידו לשמן עם התרסיסים המתאימים לעיתים תכופות מבדרך כלל. בכלים ישנים יתכן ויהיה צורך בטיפול מונע כזה או אחר למערכת החשמל. אם אתם לא סגורים לגבי התחום המכאני התייעצו במכונאי שלכם.

כאשר האופנוע אינו מוטה, כלומר ישר לגמרי, האחיזה טובה יותר. נסו ככל האפשר לבצע בלימות כאשר האופנוע מאונך. במצב זה, נעילה של הגלגל האחורי לא תסתיים בקטסטרופה, ולבעלי הנסיון יהיה קל יותר לזהות נעילה של הגלגל הקדמי, ולשחרר את הבלם בזמן.

סיכום

לסיום, אחרי שנזכיר לכם כי כל הטיפים המוזכרים לעיל הינם בגדר המלצה בלבד, נשאיר אתכם עם הטיפ האולטימטיבי. היות וכל המחקרים הוכיחו כי ברוב התאונות בהן איבד הרוכב שליטה על האופנוע התאונה הגיעה כמעט מיד אחרי איבוד השליטה, נמליץ לכם בחום שברגע בו אתם מרגישים שאתם מאבדים שליטה - פשוט תפסיקו עם זה מיד! זה לא בטיחותי...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully