וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשתנה הנעלם

ירון אדרי, אוסטריה

3.11.2008 / 16:59

נסענו עד אוסטריה הקרה בכדי לנסות בתנאי אמת את מערכת ההנעה הכפולה של ב.מ.וו. אז מה הוא הפלוס האמיתי של ה-xDrive?

במלחמה כמו במלחמה, כל האמצעים כשרים. אבל להבדיל מאמצעים שליליים ודם, במלחמת היוקרה הגרמנית מעורבים בעיקר דברים חיוביים התורמים גם לבטיחותו של אדם; אל מסלול הניסוי והנהיגה של חברת 'Test&Traning' באוסטריה, הגענו כאורחי ב.מ.וו בכדי לאמוד מקרוב את מערכת ההנעה הכפולה שלה, ה-xDrive. לרשותנו, עמדו מכוניות הפנאי X3, X5 ו-X6 וכן סדרות 3 ו-5 בעלות ההנעה הכפולה לכביש. והכל הלך חלק.

להנות מכל העולמות

יש משהו בדבריו של פריץ, מדריך הנהיגה. "הנעה קדמית איננה יעילה", הוא אומר, "היא גם אחראית על הנעת הרכב וגם על הפנייתו". הנעה אחורית כבר טובה יותר "כי זאת הבחירה של ב.מ.וו", אלה שגם לה חסרונות. ובכן, מה עושים? משלבים את הטוב שבשני העולמות, ולדעת ב.מ.וו את זה עושה מערכת ה-xDrive פרי פיתוחה טוב יותר מהמתחרות.

מערכת ההנעה הכפולה של ב.מ.וו, יחד עם שלל המערכות האלקטרוניות הנוספות, נועדה בראש ובראשונה לשפר את בטיחות הנסיעה וזאת מבלי לפגום ואלי אף לתרום להנאה מהנהיגה, שתי תכונות אותן נאבקת החברה לשמר לאורך של שנותיה. ובכן, איך עושה זאת ה-xDrive? מבלי להיכנס אל עומקה של המערכת המורכבת, נספר לכם את עיקרי מטרתה.

איבודי אחיזה בציר הקדמי (תת היגוי) או האחורי (היגוי יתר), משנים את רדיוס הפנייה של המכונית ומכאן שלרוב הן משנות את רמת הבטיחות לרעה. במצב שכזה, משנה המערכת את חלוקת הכוח בין הציר האחורי לקדמי, ובכך עוזרת להתגבר על ההחלקה. במקרה של תת היגוי למשל, יועבר עד 100 אחוז מכוח המנוע המזין את הגלגלים באותו רגע נתון אל הציר האחורי, או אל הציר הקדמי במקרה של היגוי יתר.

העברת הכוח בין הצירים לבדה אינה מספיקה, בעיקר אם רוצים לשלב בטיחות וביצועים, וכאן נכנסת פונקציה נוספת לפעולה אשר הינה אחת מנגזרות מערכת בקרת היציבות. מערכת הבלימה מאיטה באופן אוטומטי את הגלגל הנמצא במצב של איבוד אחיזה, וכך תורמת ל"יישור" המכונית ומבט חטוף באיורים יסביר זאת טוב יותר. ומה ההבדל בין ה-xDrive לבקרת היציבות, שהרי נדמה כי שתיהן עושות את אותו הדבר? בקרת יציבות נכנסת לפעולה לאחר שכבר אבדה האחיזה, בעוד שה-xDrive עושה זאת מייד עם תחילתה.

ובפועל?

מגוון התירגולים שהוכנו לנו במסלול ומחוצה לו, נועדו להראות לנו את יכולותיה של המערכת במספר מצבים המדמים איבודי אחיזה והחלקה. אך בכדי להבין את משמעות ההנעה כפולה, חשוב קודם לציין עובדה בסיסית שלרוב נוטים לטעות בה. הנעת ארבעת הגלגלים אינה משפיעה על רמת האחיזה עצמה (Grip) כפי שנהוג לחשוב, שכן לזה אחראים הצמיגים ורכיבי השלדה. ההבדל נעוץ ברמת המשיכה (Traction), כלומר האפשרות להמשיך ולנוע קדימה באופן יחסי למרות איבוד האחיזה. ואחרי ששמנו דברים על דיוקם, נמשיך.

בכל אחד ממצבי התרגול, ניכר כי ה-xDrive אכן תורמת להמשך התנועה תוך עזרה ביישור המכונית לכיוון הנסיעה. כניסתה לפעולה אוטומטית מייד עם זיהוי המצב, אף מקשה לעיתים לחוש בפעולתה. אלא שלא הכל ורוד ובתנאים קיצוניים, אם כי כאלה שבהחלט עלולים להפתיע נהג ממוצע בנהיגה שגרתית, גם לה ולבקרת היציבות יש קו אדום וכל שנותר הוא להמתין עם תפילה בלב לעצירת המכונית.

והתנהגות? למרות ההבטחות, נכונו לגלות כי בתחום זה מסרסת המערכת את ההתנהגות הדינמית המוכרת של ב.מ.וו. מעבר תדיר של כח בין הצירים, לא תורם להנאה מרובה מהנהיגה. פתרון חלקי מאפשר ביטול בקרת המשיכה, שעוזר להפיק יותר מכוח המנוע המועבר לאחור, אולם אין בכך די. שונה מעט הוא ה-X6 הנעזר במערכת בקרת הביצועים הדינמית, אשר במקום לבלום את הגלגל המחליק בציר האחורי, מעבירה את הכוח העודף לבן זוגו.

יתרונות גדולים יותר למערכת, מצאנו דווקא במקומות בהן אין אספלט מתחת לצמיגים. בשטח, עוזרת ה-xDrive להתמודד טוב יותר עם מצבים שונים, ובינהם מצבי הצלבה שחייבו בעבר נעילות דיפרנציאלים וכדומה. כמו כן, בעת נסיעה במעלה או במורד, כאשר מקדמי חיכוך שונים משפיעים על כל גלגל, מצליחה המערכת יחד עם בקרות המשיכה והנסיעה במורד, לשמור על קו נסיעה ישר ובטוח. בעניין זה יש לציין כי לא דובר על שטחי עבירות מהסוג הקשוח.

למי ולמה?

אז למי אם כן נועדה המערכת? בכל הקשור לבטיחות, למערכת ה-xDrive חשיבות גבוהה עבור הנהג הממוצע הפועל על ידי אינסטינקטים, שהרי לרוב היא מתקנת טעויות נהיגה מייד עם קרותן ומשמשת כעוד "שכבת הגנה" לפני בקרת היציבות. בנוסף, מתאימה המערכת בעיקר למדינות בהן החורף קשה הרבה יותר מזה שיש לנו כאן בישראל.

ומה על הנאה מנהיגה? במהלך שהותנו חזרו ונישנו באוזנינו ההצהרות כי הדור החדש בהנעה הכפולה של ב.מ.וו שומר על רמה גבוהה של הנאה מנהיגה. אולם, בסופו של יום, ניתן לומר שבפרק הצר של סעיף זה אין לטעמנו תחליף להנעה אחורית טובה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully