וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מגיע להן לקרוס

9.11.2008 / 13:35

יללות הגסיסה של יצרניות הרכב מארה"ב, ג'נרל מוטורס וקרייזלר לא יורדות מהכותרות. האם זו הצגה? ואם לא, שיקרסו כבר

שתי ענקיות הרכב מאמריקה, ג'נרל מוטורס וקרייזלר, נמצאות בדרך למטה, הכי למטה שאפשר. כמעט מדי יום, מתפרסמות ידיעות בשלל אמצעי התקשורת המדברות על עוד ועוד הפסדים, על הידוקי חגורות, על סגירות מפעלים וכן על קריסה אפשרית של השתיים. מצד אחד, הבכיות הללו הולכות טוב ואפילו טוב מדי עם רוחות המשבר הכלכלי העולמי שמנשבות כאן, אבל אסור לטעות - מקורן קדום בהרבה.

למעשה, אם נביט אחורה בזמן אל ההיסטוריה של שתי החברות, נבין מדוע יתכן שמן הראוי שאחת מהן או ששתיהן ייעלמו מהעולם. ראשית קרייזלר – החברה שהחלה לייצר כלי רכב מאז שנת 1925 לערך, ידעה ימי חסד מעטים בלבד. פעמים רבות מדי ראו קברניטיה ספרות אדומות במאזנים והבעלויות התחלפו שוב ושוב. בשנת 1979, אחרי שנים ארוכות של ייצור כלי רכב נחותים, הצליחה קרייזלר, שהגיעה לכדי פשיטת רגל באותן שנים, לשכנע את השלטון להעניק לה מענק הצלה של 1.2 מיליארד דולר (סכום עתק באותן שנים) בטענה שזו תהיה הוצאה קטנה בהרבה לעומת הנטל הכלכלי שיהיה על המדינה בעקבות פיטורי מאות אלפי עובדים.

למהלך זה היו מתנגדים רבים, בייחוד בארה"ב הקפיטליסטית מתוך הטענה שבשוק הכלכלי צריכים לשרוד רק החזקים ובמידה וקרייזלר לא מצליחה לשרוד בכוחות עצמה, אולי מוטב שלא תשרוד. מאז, החברה המשיכה לדעת עליות ומורדות, או בעצם יותר מורדות מעליות ובשנת 1998 נראה שהגיעה הישועה – מרצדס רכשה את מניות השליטה בחברה בתקווה ליצור לעצמה בסיס חזק בארה"ב, אולם, שנה אחר שנה, ה"בור" האמריקני איים לבלוע את כל קופת המזומנים של החברה הגרמנית, עד אשר אלה הרימו ידיים ומכרו בהפסד את השליטה לחברת השקעות בשם סברוס. אבל גם אלה לא מיהרו ללקק דבש והכישלון האמריקני שנקרא קרייזלר מדביק בחוליו את כל הנוגעים בו.

אין רחמים גם ל-GM

גם קונצרן הענק ג'נרל מוטורס לא מצליח לזכות ברחמינו. במשך שנים רבות, התמקדה החברה בייצור כלי רכב שנויים מאוד במחלוקת – בעלי בטיחות לוקה, באיכות ירודה, עם הרגלי שתייה מגוחכים תוך התעלמות כמעט מוחלטת משאר העולם ודוגמאות לא חסר.

את התוצאות של מדיניות הייצור הזו האמריקנים הרגישו על בשרם כאשר חברות מלוכסנות החלו לפלוש לארה"ב ולנגוס בכל חלקה טובה. פתאום, המכורים להגזמות מאמריקה הבינו שלא באמת צריך שני טון פלדה ומנוע בנפח 7,000 סמ"ק כדי לייצר סדאן משפחתית אחת.

אולם, למרות הכל, אף אחד לא השכיל להגביה מבט אל האופק כדי לראות את הבאות וכך, אחרי שנים ספורות בלבד, הקרקע היציבה תחת רגליה של ענקית הרכב המקומית החלה לרעוד, עד אשר זו נשמטה לפני כשנה כאשר טויוטה הדיחה אותה מראשות טבלת המכירות. רק בשנתיים האחרונות, החלה GM להפנים אל הלקח ולהציע מוצרים באיכות משופרת, אבל האם זה מאוחר מדי?

אחרי שנים לא קצרות של הפסדי עתק (בשנת 2007 הפסידה GM כ-39 מיליארד דולר!), הודיעה השבוע החברה כי חשבונות הבנק יבשו וכי ללא סיוע חיצוני, לא תוכל לשרוד עד אמצע שנת 2009. באותה נשימה, גם פנו החברות אל הממשל האמריקני בבקשה לקבלת סיוע "יציאה מהבוץ" על סך של כ-50 מיליארד דולר! הון אשר לדבריהן, יאפשר להם להישאר בתמונה ולמנוע (שוב) את פיטורי מאות ואלפי עובדיהן.

גדולות מדי מכדי לקרוס

בעולם הכלכלה ישנו מונח שנקרא "too big to fall" ומשמעותו – שישנן חברות שהן גדולות מדי כדי לקרוס. כלומר, שגם במקרים קשים ביותר, חברות אלה לא תעלמנה משום שהשלטון לא יכול להרשות לעצמו את גלי ההלם הכלכליים בעקבות הקריסה האפשרית והוא בוחר באופציית הזרמת המזומנים אליהן.

נשמע מוכר? בוודאי. תרחיש התחנונים לכסף וגלגלי הצלה של החברות האלה ממשיך לחזור על עצמו גם באלף השלישי, רק שהסכומים גדלים עוד ועוד ולטעמנו, הדבר דומה לסיפור של האדם שדחף את אימו במדרגות, הרג אותה ועוד מבקש מהשופט רחמים משום שהו יתום.

וכעת, כאשר קופות המזומנים אצל רוב יצרניות הרכב בעולם מדוללות, קשה לראות סיבה חיובית אמיתית אחת להמשיך ולתמוך בחברות הכושלות באשר הן. חברות שמוצריהן מסרבים להשתפר עם השנים, חברות שניהולן נראה אקראי ומבורדק, ללא קו מובנה, ללא אופק, עם אפס למידה מהעבר ולכן גם ללא עתיד. לעניות דעתנו, יש להניח לכוחות השוק לעשות את שלהם, גם אם משמעות הדבר תהיה קריסה או התאחדות של מספר יצרניות רכב. זה יכאיב קצת, אבל במקרים האלה, רק טוב יכול לצמוח מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully