וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הליפט – פורד פוקוס

15.11.2008 / 9:10

מבלי ששמנו לב הפוקוס חוגגת עשור לקיומה. זמן טוב לבדוק איך שרדה האירופית את מבחן הזמן והמוסכים

במשך כהונתן של האסקורט והסיירה בישראל, הרבה נחת לא ראה היבואן המקומי מהדגמים המשפחתיים. הייתה זו שנת 1997 בה חל המהפך האירופאי והאסקורט המזדקנת התבשרה כי עד תחילת שנת 2000, היא תשלח לעולם שכולו טוב. חשיפת הפוקוס ב-1998 החזירה את הביקוש למוצר האנגלי שביקושו נסק והרקיע לפופולאריות מחודשת. כמעט שנתיים חלפו עד לנחיתה אצלנו ואם האסקורט הייתה הקש ששבר את גב הנהג, הפוקוס היא זו שהקנתה לו רפלקסולוגיה מקצועית, כמו גם לקבוצת 'דלק מוטורס' שרכשה את הזכויות לא רגע אחד מאוחר מידי. באותה מידה, ייתכן כי הקרקע הייתה מאוד פורייה לסוג השינוי שהביאה עימה הפוקוס. לא עוד מבנה קופסתי, משעמם וחסר השראה. הפוקוס המעוצבת הקפיצה את הקבוצה שלוש מדרגות כשיחד עם הצגתה בישראל, שינתה את כל הקונספציה השלילית לגביי המותג.

מיתוג

לא במקרה, נבחר שמה של המכונית – FOCUS כנושא הבשורה העיקרי לקראת השנים הבאות. לא רק עיצובה העמיד סטנדרט חדש בתחומו, גם יכולותיה הדינמיות ריסקו את הקבוצה ואילצו את כל היצרניות להן מכוניות משפחתיות לחזור לשולחן ולחשוב כיצד להכות את הפוקוס המוכשרת. זה לא ממש עבד כמובן. פולקסווגן הציגה את הגולף בתקופה מקבילה וספגה ביקורות חוזרות על התנהגות משעממת. מאוחר יותר הגיעה ה-307 (2003) והתקפלה גם היא. רק הופעת המאזדה 3 (שממילא מיוצרת תחת אותו אב-בית), הצליחה סוף סוף לערער במעט את ההתבססות של הפוקוס כמובילה.

פער הדורות

כאמור, 1998 הייתה השנה בה הפוקוס התחילה את דרכה בעולם. מאז ועד היום, רק שני עדכונים משמעותיים חלו על הדגם. הראשון בשנת 2005, שהביא להחלפת יחידות התאורה והחזית לצד תא נוסעים מעודכן וכמה סנטימטרים נוספים בתא הנוסעים. השני חל ב-2007 בתערוכת הרכב בפרנקפורט שהיווה את ההמשך להצגתה של המונדאו החדשה וכלל מאפיינים דומים.

בישראל, שיווקה הסדיר החל בתקופה מעט מאוחרת מהצגתה, אם כי ההחלטה באם להביאה או לא, מעולם לא עמדה על הפרק כפי שחשבו דאז. סדרת המנועים של הפוקוס כוללת היצע המתחיל ממנועי 1.4 ל' ועד למנועי 2.5 טורבו פרי פיתוח וולוו. אנחנו לצערנו, הסתפקנו בשתי גרסאות בלבד (ה-CC הייתה רק רעיון בתקופה ההיא) בנפחים של 1.6 ל' 100 כ"ס הכה הכרחי בישראל, יחד עם מנוע 2.0 ל' בעל 130 כ"ס משודכים אך ורק לתיבת הילוכים אוטומטית לה ארבעה יחסי העברה.

כמתבקש מהשוק המקומי, הפוקוס נחתה כאן בשתי הגרסאות – סדאן (עם בגאז') וגרסת קומפקט 5 דלתות מעוצבת וספורטיבית בעיצובה. מה העדיף הישראלי? ניחשתם נכון – את זו עם הבגאז' הבולט.

אלו שהספיקו להתרשם מיכולותיה הדינמיות, דרשו גם את הדגם הידני. אך מסתבר שהיה להם סיכוי טוב יותר לקבל את בן לאדן על מגש לפתח דלתם. האבסורד הוא, שלמרות הסלידה הישראלית ממכוניות עם 3 דוושות, הפוקוס הידנית זוכה היום לא רק למעמד של כבוד בין חובביה הרבים אלא לביקוש מוגבר בשוק המשומשות. חבל אם כך שלבסוף, היבואן בחר שלא להיענות לבקשתם של אלו שביקשו את האופציה הידנית.

אמינות ומחלות

כמו כל דגם בתחילת דרכו, חבלי הלידה היוו חלק בלתי נפרד מהפוקוס בדורה הראשון. אלו התגודדו בעיקר סביב נושא איכות הגימור ורמת הייצור הלא אחידה, כמו גם כל פריסת הקונסולה שאמנם הייתה מאוד מעוצבת אבל הצליחה לגרד לחלק מהאנשים במקום הלא נכון. הדגמים הראשונים (98-2002) סבלו בין היתר מכשלים מכאניים די מוכרים בארצנו. בין אלו נכללה גם תופעת החלונות הצונחים שהכתה גם את בעלי הגולף למיניהם במהלך תקופה דומה עת השקתה בישראל. כך שיש לשים דגש רב על איכות ההרכבה בתא הנוסעים ולדאוג לשאול (!) אם אכן המנגנון הוחלף.

בעיות אלקטרוניות גם כן דורשות תשומת לב אך לא מעבר לנדרש. תלונות התקבלו על נורות יחידות התאורה האחוריות הנשרפות בקצב מהיר והופעת התרעות על תקלות שונות, ללא כל ביסוס עובדתי. אם אתם חשים שמחוג הדלק מזייף, סביר להניח שהמצוף אינו תקין. יחד עם זאת, נהגי הפוקוס טוענים כי צריכת הדלק גבוהה באופן יחסי לקבוצה ולכן יש לברור את נושא הצריכה באופן פרטני, לפני שרצים למוסך ומוציאים כמה מאות שקלים על מצוף חדש.

מערכת הקירור של הפוקוס, לא הצליחה להימלט מנזקי החום הישראלי. תופעות של התבקעות רדיאטורים בדגמים המוקדמים (99-2000) נפוצה למדי לצד הופעת בעיות כאלו ואחרות בנושא מערכות החימום. באותה נשימה, נציין כי הטרמוסטט נוטה לשבוק חיים מוקדם מהצפוי, ויחידת הניטור (יוניט חום), גם כן מתווספת לרשימת המכולת.

כל מנועי הפוקוס מתבססים על יחידות ה-ZTEC המוכרות והוותיקות. תקלות במנוע כמעט ואינם בנמצא, אך תיבת ההילוכים דווקא מככבת וגם גרמה לכאבי ראש לא מועטים אצל הנהגים. דגמי 2000 ומעלה סבלו מתקלות מעיקות בהעברות ההילוכים ורק קריאה לעדכון תוכנה, הצליח לפתור את הסוגיה בשנתוני 00-01. יחד עם זאת, דגמים מאוחרים יותר סבלו מכשלים בגיר שאינם קשורים לעדכונים כמו העברת הילוכים שאינה חלקה, הילוכים שנתקעים וכדומה.

דגמים מאוחרים יותר לא סבלו מאותן תופעות. וודאי שלא בקנה מידה כה דרמטי. הגיר עדיין היה רגיש לאחר שתי מתיחות הפנים (כולל זו האחרונה), אך ניכר שיפור ברמת האמינות הכללית. מנתונים שנאספו עולה כי לקוחות שנתוני 2005 ומעלה, טוענים כי הצמיגים נאכלים מהר, צריכת הדלק עדיין גבוהה מהמקובל, רפידות הבלמים נשחקות בקצב מוגבר ופה ושם נשמעו תלונות גם על מושבים רעועים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טיפולים, מחיר

טיפול שגרתי (החלפת שמנים, פילטרים וכו') יש לערוך אחת לשנה או כל 15 אלף ק"מ – לכל הדגמים. את רצועת התזמון יש לבדוק (לא להזניח את הנושא הזה בשום אופן) על פי רישומים קודמים או קבלות ויש לעמוד על כך במידה והבעלים קרוב למועד החלפתה. במקרה ולא, בידקו את הנתונים במסד, פוקוס צריכה (על פי יצרן) להחליף את רצועת התזמון כל 5 שנים או 120 אלף ק"מ. הצעה שלנו – אל תחכו ליום ה-364 של השנה החמישית. הקדימו תרופה למכה.

מחירה של הפוקוס 1.6 ל' אוטומטית על שתי גרסאותיה 4 ו-5 דלתות (LX GLX), נע בין 32 אלף שקלים לשנת ייצור 99, ועד למחיר של 118 אלף שקלים לדגם הנוכחי והמעודכן עד מאוד. אם אתם חייבים – גרסת הקבריולה עולה יותר מכפול מכך עם תג מחיר של 244 אלף שקלים.

גרסאות האמצע – שנת ייצור 2005 ומעלה, נעות בין 63 ל-65 אלף שקלים. מודל 2007 כבר מקפיץ את הקבוצה לטווח מחירים גבוה המתחיל מ-72 אלף שקלים בגרסת הטרנד, כשהאופציה המאובזרת הנקראת טרנד-X, תגרע מכיסכם עוד 3,000 שקלים לערך.

פוקוס זה טוב לישראלים?

במילה אחת – תלוי. מבחינה בטיחותית, הדגמים התעדכנו בכל המפרטים המחייבים את מבחני הריסוק בני ימינו. היחידות הראשונות צוידו בצמד כריות אוויר ומערכת ABS בלבד. היום, כל פוקוס בסיסית משנת 2008 ומעלה כבר מגנה על הנוסעים על ידי 6 כריות אוויר, ABS ו-ESP כסטנדרט. אז מה צריך יותר מזה? מסתבר שהנהג הישראלי, מבין כמה דברים ביכולת הניהוג של המכונית. לפחות יותר מאשר נדמה. אם תשאלו כל נהג ליסינג ממוצע מהו ההבדל בין הפוקוס למתחרותיה, המילה היגוי תעלה על לשונו יותר מכמה פעמים.

ומעבר להתנהגות, הפוקוס מעט סובלת. אין לה (עדיין) את מוניטין האמינות והסחירות המבוקש של המתחרות מהמזרח (גם הקוריאניות), תא הנוסעים למרות שעודכן, עדיין סובל מקרקושים פה ושם, נוחות הנסיעה בסך הכול –טובה אך לא מבריקה, ויש גם טירוניות בנושא בידוד הרעשים.

אז השאלה היא, האם צריך לסלוח לפוקוס על כל מגרעותיה הספורות ולהתייחס רק למעלותיה כקלף מנצח כנגד המצפון? ובכן, התשובה היא חיובית, אך מומלץ לבדוק לעומק כל מועמדת לפני הרכישה, גם מעבר למכון הבדיקה.

  • עוד באותו נושא:
  • פורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully