וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד בטוח יותר במרצדס

ירון אדרי

14.11.2008 / 7:43

עם הדור הבא ל-E קלאס, מעלה מרצדס את רף ההגנה של מערכות הבטיחות. כדאי שיהיה, הכי כדאי שלא נצטרך

רצונה של מרצדס להימנות על יצרניות הרכב המתקדמות בעולם, יחד עם חזון בטיחות הנוסעים והולכי הרגל ששמה לעצמה לדרך חיים תרתי משמע, ממשיכים להוביל את החברה מגרמניה. על כן, הדגם החדש הבא שיצא את שעריה חייב להיות מצוייד בכל טוב. הזוכה המאושרת היא ה-E קלאס שתושק ממש בקרוב, כמו גם גרסת 2009 של ה-S קלאס, אשר תקבל שלל מערכות אלקטרוניות חדשות בנוסף על המוכרות שעברו תהליך אבולוציוני מתבקש.

לאחר שעולם הרכב מיצה כמעט לחלוטין את אפשרות הגנת הנוסעים בעת תאונה או כמעט תאונה, עיקר המשאבים מופנים אל עבר מערכות מתקדמות אשר נועדו לזהות מצבי סיכון מבעוד מועד. הרי מניעת הסכנה עדיפה עשרות מונים על שימוש במערכת בקרת יציבות וכריות אוויר, ולא משנה כמה מתקדמות הן. בכדי להשיג זאת, תשתמש מרצדס לראשונה בשילוב של רדאר ומצלמות מתקדמות אשר יעניקו ניטור מרבי של הקורה מסביב למכונית.

להפוך לילה ליום

רובם של הנהגים אינם מנצלים בצורה אופטימלית את חוש הראייה שלהם, ותאונות רבות נגרמות בעקבות זאת. בשעות החשיכה, הסכנה גדולה אף יותר. בכדי לענות על כך, מציגה מרצדס שתי מערכות בטיחות לשיפור טווח הראייה. ראשונה היא מערכת התאורה האדפטיבית המשנה את אלומות האור בהתאם לתנאי הדרך ואופי הנהיגה. בניגוד למערכות אחרות, זאת יודעת לנתב את פעולתה בצורה היעילה ביותר האפשרית, תוך מעבר אוטומטי בין אור דרך לאור גבוה בעת זיהוי מכוניות מלפנים וכך גם למנוע סינוור.

היתרון שבמערכת מובן מאליו כמובן, בעיקר לנוכח העובדה כי המרחק אליו יכולה להגיע אלומת האור הוא 300 מטרים. אלא שלדברי מרצדס למערכת יתרון אחד נוסף, פסיכולוגי. הגדלת שדה הראייה מגביר את השקט הנפשי והבטחון של הנהג ובנוסף, זה לא צריך להיות דרוך על מתג התאורה בכדי שלא לסנוור אחרים.

ואם זה לא מספיק, מרצדס תשיק את הדור השני למערכת ראיית הלילה אותה פגשנו ב-S קלאס. פרט למספר שינויים קלים, השינוי המשמעותי הוא אפשרותה לזהות מוקדם יותר הולכי רגל הנמצאים בצד הכביש והבלטתם עבור הנהג. מערכת ההתראה לגופים הנמצאים בשטחים המתים, גם היא עובר שינויי קל שנועד לשפרה.

רק על הקווים

גם מערכת ההתראה בפני סטייה מנתיב מתקדמת לדור הבא שתדע לזהות טוב יותר אם הסטייה נעשתה בשוגג או במכוון. על ידי פרמטרים שונים אותם קורא מחשב הבטיחות באופן רציף, תבחר המערכת עם להסב את תשומת ליבו של הנהג (למשל על ידי רטט מוקדם וחזק במקרה של פס לבן) או ללא כל סימן (מעבר נתיב בעת עקיפה גם ללא איתות).

וכפי שמזהות המצלמות את הנתיב, יודעות הן לזהות גם את תמרורי הגבלת המהירות. מערכת דומה כבר הוצגה באינסינייה של אופל, אלא שבמרצדס היא יודעת לזהות לא רק את התמרורים שבצידי הדרך, אלא גם את אלה שמעל. החיווי יופיע באופן קבוע בלוח המחוונים, כך שהנהג ידע מהי המהירות המותרת בכל רגע נתון. בנוסף, גיבוי למערכת מעניקה תוכנת הניווט שתדע להודיע למשל על כניסה לדרך עירונית גם אם לא הוצב תמרור המורה על כך. בגרמניה סביר שזה לא יקרה, במדינות אחרות דווקא כן.

לכל זה מתחברת המערכת הבאה - עייפות אחראית ללא מעט ממספר התאונות על פי נתוני המחקרים של מרצדס. על כן, מערכת התראת עייפות חדשה תיכנס כסטנדרט ל-E ולמתיחת הפנים של ה-S קלאס. פעולת המערכת מתאפשרת תודות לשקלול של למעלה מ-70 פרמטרים שונים הנוגעים לנהג לרכב ולכביש. כך, יודע מחשב הבטיחות אם הנהג איבד את הריכוז בכביש, או גרוע מכך - נרדם. לדברי מרצדס, למערכת זאת לבדה פטנציאל מניעה של כרבע מהתאונות.

עדיף להגיע מוקדם מאשר לא להגיע בכלל

גם מערכת ה-Pre Safe עוברת שדרוגים מתבקשים ומצמצמת את הפער בין טכנולוגיות ההגנה הפסיביות לאקטיביות. המערכת היא חלק בלתי נפרד ממערכת העזר לבלימה ובקרת יציבות, ופוטנציאל המניעה שלה עומד על הפחתה של למעלה מ-30 אחוז מהתאונות. חלק חשוב בשדרוג, הוא טווח פעולתה שצמח מ-150 ל-200 מטרים.

ה-Pre Safe שהוצגה לראשונה ב-S קלאס, עשתה שינוי גדול בכל הקשור לבטיחות. באמצעות רדאר, יודעת המערכת לחשב את הסיכויים לתאונה וכך להכין את הרכב לגרוע מכל. כעת, לא רק שטווח פעולתה צמח ב-50 מטרים, היא גם יודעת לייעל את מערכת העזר לבלימה בצורה כזאת שתהפוך את הפגיעה, באם היא בלתי נמנעת, לרכה יותר.

העברת הפיקוד מהנהג למערכת, נועדה בכדי לבצע בלימה דגרסיבית, כלומר לבלום את רוב המהירות בזמן הקצר האפשרי בהתאם לרכב מלפנים. בהתאם למרחק, המערכת יודעת אם להגביר או להפחית את הלחץ מהבלמים. בדור החדש, נכנס פרמטר הגנה נוסף ובו אם המערכת מזהה מצב בו התאונה בלתי נמנעת, 0.6 שניות לפני הפגיעה תהפוך המכונית כולה ל"אזור ספיגה אלקטרוני". על ידי שחרור אוטומטי מבוקר של הבלמים, מתקבל אפקט אשר "מרכך" את הפגיעה כפי שניתן לראות באיורים המצורפים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ומילה אופטימית גם להולכי הרגל

מבחני הריסוק מראים כי עדיין לא נעשו צעדים משמעותיים להגנת הולכי הרגל וגם אלה לא יוצאים נפסדים מהרכב החדש. כסטנדרט, תצייד מרצדס את הדגמים החדשים במכסה מנוע מנוע אקטיבי, אשר יתרומם בחלקו האחורי הקרוב לשמשה ב-50 מ"מ בזמן פגיעה תוך מאיות בודדות של השנייה. פרט מעניין במנגנון שהוא אינו פירטכני וכך יכול הנהג בעצמו להחזיר את תא המנוע למצבו הרגיל, מבלי לגשת למוסך. טוב, זה כמובן תלוי במצב הפגיעה.

האם זה עובד?

את זה כמובן יהיה קשה לכמת במדוייק, ורק שיפור משמעותי ברמת הבטיחות בתאונות בהן תהיה מעורבת מכונית של מרצדס המצויידת בכל זה יכול לתת לנו מושג. אלא שהמערכות כפי שציינו, נועדו בראש ובראשונה למנוע את התאונות כליל. בעייתי.

אלא שבמרצדס מגבים את המחקר והמספרים על כ-150 מבחני ריסוק במהירויות גבוהות שעברה ה-E קלאס החדשה, כמו גם 40 סוגי תאונות אחרות ולא פחות מ-17 אלף הדמיות וסימולציות דיגיטליות. אנו בטוחים כי גם בלעדיהם יודעת מרצדס כי התוספת מבורכת, ועל כן משקיעה היא סכומי כסף עצומים במניעת ההרוג הבא.

לצערנו, בינתיים רק לקוחות אמידים יכולים להנות מרמת הבטיחות הגבוהה. לשמחתנו, מערכות מסוג זה מתחילות לחלחל אט אט למכוניות שגם ארנק שאינו תפוח דיו יכול להשיג.

  • עוד באותו נושא:
  • מרצדס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully