וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרייזלר: צ'אנס אחרון?

נמרוד הלפרן

14.11.2008 / 8:04

בניסיון לזכות בסיוע ממשלתי לקרייזלר: בעלת הבית סרברוס הסכימה לוותר על כל רווח ממכירה עתידית של החברה

קרן סרברוס, מבעלי בנק לאומי, תסכים לוותר על כל רווחיה ממכירה עתידית של יצרנית המכוניות קרייזלר שבבעלותה, במקרה שהאחרונה תקבל סיוע פיננסי מהממשל האמריקאי. כך אמר היום מנכ"ל קרייזלר, רוברט נרדלי. מייסד סרברוס, סטיבן פיינברג, הביע את הסכמתו לוותר על כל הרווחים ממכירת קרייזלר בנסיבות כאלה, הוסיף.

קרייזלר גם צופה כי הממשל האמריקאי יקבל נתח ממניות החברה במסגרת כל חבילת חילוץ שתגובש, ציין נרדלי. נרדלי ציין כי קרייזלר נתונה במשבר, וזקוקה לסיוע פדרלי. "יהיה לנו קשה מאוד לשרוד את המשבר הנוכחי, שהוא חסר התקדים, ללא סיוע", אמר נרדלי. שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - דוחקות בממשל לאשר חבילת סיוע בסך 25 מיליארד דולר למגזר הרכב האמריקאי.

סרברוס וענקית הרכב, ג'נרל מוטורס, הגיעו בחודש שעבר להסכם ראשוני על מיזוג בין GM לקרייזלר, אולם העסקה לא יצאה לפועל בשל סירובו של ממשל בוש לספק תמיכה בהיקף של 10 מיליארד דולר לעסקה, אמרו בשבוע שעבר מקורות המקורבים למצב, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

בנוסף לכך, אנליסטים העריכו כי העובדה כי קרייזלר נמצאת בבעלות סרברוס מהווה מכשול פוליטי בדרך לאישור חבילת הצלה ממשלתית, בשל הקשרים הענפים של סרברוס בוושינגטון. יו"ר סרברוס הוא שר האוצר לשעבר בממשל בוש, ג'ון סנואו, ודירקטוריון הקרן כולל את דן קווייל, לשעבר סגן נשיא ארה"ב, בתקופת ג'ורג' בוש האב.

סרברוס, אשר רכשה בקיץ שעבר 80% ממניות קרייזלר תמורת 7.4 מיליארד דולר, ספגה באחרונה מהלומה נוספת עקב המשבר הכלכלי המתרחב. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג כי סרברוס עשויה לוותר על השליטה ב-GMAC, הזרוע הפיננסית לשעבר של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס, במסגרת תוכנית להפוך את GMAC לבנק. זאת בכדי ליהנות מגישה רבה יותר לסיוע ממשלתית עבור GMAC.

GMAC דיווחה בשבוע שעבר על הפסד רבעוני חמישי ברציפות, והזהירה כי חטיבת המשכנתאות שלה, ResCap, עלולה לקרוס. סרברוס, אשר רכשה נתח של 51% ממניות GMAC ב-14 מיליארד דולר ב-2006, שוקלת לחלק את מניותיה ב-GMAC למשקיעים בקרן, ואחת האפשרויות הנבחנות היא להפוך את GMAC לבנק, ובכך להבטיח סיוע מצד משרד האוצר האמריקאי והבנק הפדרלי, מבלי שקרן סרברוס עצמה תידרש להכפיף את עצמה לרגולציה בנקאית. כך העריכו בשבוע שעבר גורמים המקורבים למצב, דיווחה בלומברג.

GMAC רשמה ברבעון השלישי הפסד נקי בסכום שיא של 2.52 מיליארד דולר, לעומת הפסד של 1.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בחמישה הרבעונים האחרונים רשמה החברה הפסד מצטבר של 7.9 מיליארד דולר, בעקבות ההאטה בשוק הרכב בארה"ב והמשבר בשוק הדיור האמריקאי, שהוביל לעלייה חדה במספר עיקולי הבתים.

בעת פרסום הדו"חות ציינה GMAC כי ללא סיוע כספי נוסף מצידה, יש ספק ניכר לגבי יכולת הישרדותה של חטיבת ResCap - אשר רשמה ברבעון האחרון הפסד של 1.9 מיליארד דולר, והפסד מצטבר של 9.1 מיליארד דולר בשמונה הרבעונים האחרונים. GMAC הודיעה בספטמבר על כוונתה לפטר 5,000 עובדים או 60% מכוח העבודה, ולסגור את כל 200 סניפי סוכנות המשכנתאות של ResCap, על רקע חולשת שוק הנדל"ן בארה"ב.

סרברוס, שהוקמה על ידי סטיבן פיינברג ב-1992, ידועה בתשואות הגבוהות שלה בעסקות ממולחות שרקמה וביכולתה לנצל פריחה בשווקים. לחברה תיק השקעות מגוון מאוד, והיא מתמחה ברכישת חברות מתקשות, בארגונן מחדש, בשיפור תוצאותיהן ובמכירתן. עם זאת, בשנתיים האחרונות עלו תהיות לגבי מידת הצלחתן העסקית של כמה רכישות של סרברוס, בהן GMAC וקרייזלר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully