וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אולי יש תקווה ליצרניות

נמרוד הלפרן

3.12.2008 / 9:38

פורד מבקשת מהממשל בארה"ב אשראי של 9 מיליארד דולר, המנכ"ל מולאלי ישתכר דולר בשנה

פורד, יצרנית המכוניות השנייה בגודלה בארה"ב, הגישה היום לקונגרס האמריקני תוכנית עסקית לפיה תשוב לרווחיות עד 2011, בניסיון לשכנע את המחוקקים להעניק לחברה הלוואות חירום בסך 9 מיליארד דולר. במקביל, הודיע מנכ"ל החברה, אלן מולאלי, כי יסתפק בשכר של דולר לשנה במידה שתאושר לחברה הלוואת גישור ממשלתית.

במסגרת התוכנית, מתכננת פורד להשקיע 14 מיליארד דולר בפיתוח טכנולוגיות חדשות לשיפור תצרוכת הדלק של דגמיה במהלך 7 השנים הקרובות, ולהאיץ תוכניות לפיתוח כלי רכב חשמליים והיברידיים. החברה צפויה להשיק טנדר חשמלי עד 2010 ורכבי פורד סדאן חשמליים עד 2011.

פורד העריכה כי תוכל ליישם את התוכנית העסקית מבלי להידרש לנצל את האשראי, שיעמיד לרשותה הממשל, אולם הזהירה כי יתכן שתהיה זקוקה להזרמת מזומנים במקרה שאחת ממתחרותיה בארה"ב תגיע לפשיטת רגל או במידה שתחול החמרה נוספת במשבר הכלכלי. כמו כן, הודיעה פורד על ביטול כל הבונוסים למנהלי החברה ברחבי העולם, ולכל עובדי החברה בצפון אמריקה.

שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - התבקשו על ידי הקונגרס בחודש שעבר להגיש תוכניות עסקיות מחייבות כתנאי לסיוע ממשלתי למגזר. היום הוא המועד האחרון להגשת התוכניות לקראת התחדשות הדיונים בקונגרס לגבי בקשות מגזר הרכב לסיוע ממשלתי בהיקף של 25 מיליארד דולר. המנכ"לים של שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - ישובו השבוע לוושינגטון לדיון שיתקיים בקונגרס בימים חמישי ושישי. זאת לאחר שבדיונים בקונגרס בהם השתתפו בחודש שעבר, לא הצליחו לשכנע את המחוקקים בדבר ההצדקה בסיוע ממשלתי למגזר.

ג'נרל מוטורס (GM), יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב, וקרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב ואשר נמצאת בשליטת קרן סרברוס - מבעלי בנק לאומי - צפויות אף הן להגיש תוכניות עסקיות לקראת הדיונים השבוע.

GM צפויה להציג תוכנית במסגרתה תעניק לבעלי חוב של החברה מניות בתמורה לאג"ח, דיווחה סוכנות הידיעות אי.פי. כמו כן צפויה ענקית הרכב לפרט בתוכנית העסקית את כוונותיה לגבי שמונה מותגי הרכב של החברה. לדברי גורמים החברה, צפויה GM להעדיף מכור את המותגים פונטיאק, סאטורן או סאאב על פני הפסקת ייצורם. מנכ"ל GM, ריק וואגונר, צפוי אף הוא להודיע כי יעמוד בתמורה לשכר שנתי של דולר.

התוכנית העסקית שחברת קרייזלר תגיש לקונגרס, צפויה לכלול אף היא המרה חוב במניות, וקיצוצים של כמה דגמים, אמרו גורמים המקורבים לחברה לסוכנות אי.פי. מנכ"ל קרייזלר, רוברט נרדלי, אמר כבר בדיון בקונגרס בחודש שעבר כי יסתפק במשכורת של דולר לשנה.

בעקבות הצגת התוכנית העסקית של פורד, מזנקת מניית החברה ב-11% במסחר בוול סטריט.

מוותרים על מטוס המנהלים

לאחר ביקורת חריפה שהטיחו בקונגרס במנכ"לי שלוש יצרניות המכוניות הגדולות בארה"ב - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - שהגיעו במטוסי מנהלים פרטיים לדיונים בוושינגטון על חבילת סיוע ממשלתית למגזר הרכב האמריקני - נראה כי בהנהלות יצרניות המכוניות מנסים להפיק לקחים.

ג'נרל מוטורס ופורד הודיעו כי המנכ"לים של החברות, ריק וואגונר ואלן מולאלי, מתכוונים להגיע לדיונים שיתקיימו בקונגרס בימים חמישי ושישי בנהיגה במכוניות פרטיות. זמן הנהיגה מאזור דטרויט בו נמצאים מטות יצרניות הרכב לעיר הבירה וושיגנטון הוא כמעט 10 שעות. מולאלי מתכוון לנהוג לוושינגטון במכונית מדגם ההיברידי של פורד, אסקייפ.

וואגונר צפוי לנהוג לוושינגטון בדגם ההיברידי של GM, שברולט מליבו. קרייזלר, הנמצאת בשליטת קרן סרבורס מבעלי בנק לאומי, מסרה כי המנכ"ל רוברט נרדלי אינו מתכוון להגיע לוושינגטון במטוס פרטי, אולם לא מסרה כיצד בכוונתו להגיע לבירה האמריקנית.

בדיון בקונגרס בחודש שעבר בו השתתפו מנכ"לי שלוש יצרניות המכוניות הגדולות האשימו מחוקקים את השלושה ביוהרה בכך שהגיעו לדיונים בוושינגטון במטוסים פרטיים מפוארים בעודם מבקשים ממשלמי המסים להעניק למגזר סיוע כספי כדי למנוע מהחברות לפשוט רגל. "זה כמו שאדם יגיע לבית תמחוי בחליפה מחויטת", אמר אז חבר בית הנבחרים גרי אקרמן.

הביקורת על המנהלים צברה תנופה נוספת בעקבות שידור מערכון בנושא בתוכנית הסאטירה "סטרדיי נייט לייב". בשבועות שחלפו מאז אותו דיון, הודיעה GM על השבתת שניים מחמישה המטוסים הפרטיים של החברה, אולם התעקשה כי ההחלטה לא נבעה מהביקורת בקונגרס.

"בשלב זה הם עושים כמיטב יכולתם למזער נזקים", אמר פרופ' רוברט תומפסון מאוניברסיטת סירקיוז בניו יורק, המתמחה בטלוויזיה ובתרבות פופולרית, לסוכנות הידיעות בלומברג. "הלקח שהם למדו הוא שכבר לא כדאי להגיע לדיונים מסוג זה במטוסים פרטיים", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully