וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהגים כמו שיכורים

3.12.2008 / 11:15

מחקר חדש קובע כי נהגים תחת השפעת חמרמורת מסוכנים בנהיגה כמעט כמו נהגים שיכורים. מתכוננים לסילבסטר?

מחקר הנערך באוניברסיטת 'ברונל' בלונדון קובע, כי נהגים אשר סובלים מהשפעות זהות של חמרמורת (האנג-אובר), אך מצויים בגבול רמת אלכוהול חוקית, מיועדים לעבירות תנועה קשות ומסוכנות עד פי ארבעה מנהגים בסטטוס נורמלי. את הניסוי ערכה האוניברסיטה בשיתוף משטרת התנועה הארצית של בריטניה, אשר שמה לה למטרה לאכוף את פורעי החוק השתויים ערב חג המולד.

שני מבחנים לשתי קבוצות נערכו על גבי סימולאטור בו הנהגים נאלצו להתמודד עם תנאי דרך שונים, ביום ובלילה ועם תנועה מהירה ואיטית. חלקו הראשון, כלל את הקבוצה ה'שתויה', שלמעשה אינה סובלת משום השפעת אלכוהול מלבד מחסור חמור בשינה, רמת סוכר נמוכה, והתייבשות. הכול כמובן במכוון לצורך הניסוי.

בממוצע, רמת העבירות הוכפלה. המהירות קפצה מ-40 קמ"ש ל-90, ונרשמה רמת תזזיתיות גבוהה בין נתיבים הכוללת גם מעברים תכופים בצמתים מרומזרים באור אדום מלא. כמו כן, שלטי 'עצור' קיבלו יחס של המלצה בלבד.

חלק נוסף, הכלל נסיעה במהירות איטית מאוד של 20 קמ"ש, הביא לתוצאות מפתיעות עוד יותר. הנהגים המושפעים, נהגו בממוצע בכ-26 אחוזים מהר יותר מקומץ הנבחנים הפיקח. כמו כן, הממוצע של 3.9 אחוזים הנרשם לקבוצה האחרונה בגין עבירות תנועה שונות, הגיע ל-8.9 אחוזים תחת גלגליהם של הנהגים החולמניים.

"שלא כמו הסחות דעת של טלפון סלולרי שם מפצים על ידי האטה, נהגים במצב חמרמורת, נוטים להיות במעין חלום הזוי בו התנועה נעה בקצב איטי מאוד והם עוברים המהירות המותרת באופן קבוע. מבחינתם, אפשר לקחת כדור להתעוררות ולצאת לדרך, העיקר להגיע לעבודה בזמן". כך אומר גרהם ג'ונסון מהאוניברסיטה.

למרות התוצאות במחקר זה, יש לזכור כי הוא אינו כולל תוצאות של נהגים שהיו במצב שכרות בלילה שלפני. יחד עם זאת, לא קשה להבחין בדמיון בין ההשפעות השליליות שאינן קשורות ישירות לשתייה, לבין אלו הנגרמות באופן מקרי ממחסור בשינה, התייבשות וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully