וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקן דיל

8.12.2008 / 8:01

יצאנו למבחן עם פורד אדג', ה-SUV החדש והמעוצב של פורד שנותן כל כך הרבה תמורה בכל כך מעט מחיר

גם אם קראתם באדיקות את מדורי חדשות הרכב, אך גם אם לא, ספק אם מישהו מכם לא יודע על המצב הכלכלי העגום של יצרניות הרכב בארה"ב בכלל ופורד בפרט. כולן ללא יוצא מן הכלל החלו בתהליכי צמצום וקיצוצים וחלקן אף סגר פסי ייצור שלמים של כלי רכב מגודלים כמו טנדרי הענק וכמה מה-SUV שכל כך מזוהים עם יבשת צפון אמריקה. גם פורד, שזרועותיה הארוכות אחזו במספר לא מבוטל של יצרניות משנה מסביב לעולם, החלה לשחרר את אלו זו אחר זו כמו יגואר, לנדרובר, אסטון מרטין ועכשיו גם וולוו בדרך אל בעלים חדשים.

גלי המיתון המפתיע הכו גם בישראל הקטנה, אבל האדג' של פורד שהגיע אלינו לפני כשנה, הצליח להפתיע יותר. במסגרת ההשקה המקומית למונדאו החדשה ושני אחיה מובילי הנוסעים (S מקס וגלקסי), זכינו לראות לראשונה כאן את האדג' האמריקני ובמחיר אטרקטיבי במיוחד. 205 אלף שקלים רוכשים לכם את גרסתו הבסיסית ואילו 235 אלף שקלים קונים לכם את האדג' כשהוא עמוס בכל טוב. לשם ההשוואה, ניסאן מורנו, מתחרהו הישיר של האדג' בארה"ב מתומחר בישראל ב-400 אלף שקל. עם תג מחיר כזה, הוא אמור לגבור על כל מתחריו, גם על אלו הקטנים ממנו בהרבה, עם הידיים קשורות מאחורי הגב. אז יצאנו לבחון אותו כדי לגלות עד כמה אטרקטיבי הדיל האמריקני.

עיצוב חוץ ופנים

התכונה הבולטת, תרתי משמע, של האדג' קשורה כמובן להופעה החיצונית. הפורד הזה נראה בדיוק כפי שמצפים מ-SUV אמריקני להראות וזה אומר שונה מכל דבר אחר שנע על הכבישים, והפעם גם לטובה. במבט ראשון, הוא נראה סופר מודרני והייטקיסטי, בשני הוא נראה קלאסי ותוקפני ובשלישי מכובד וספורטיבי, כך שהתוצאה היא מרקחת מאוד משכנעת ונאה של תכונות אופי שתורגמו לעיצוב מרשים.

ונוכחות לא חסר לו על הכביש. למרות שהאדג' מתגלגל בישראל כבר כמעט שנה, הוא עדיין ממגנט מבטים כמו דוגמנית מקצועית, בייחוד בצבע הכתום הכל כך חריג של רכב המבחן. במהלך ימי הנהיגה באדג' גם ראינו לא מעט כמוהו על הכביש, אך משום מה, רובם המוחץ היו בצבע שחור שמעט פחות מחמיא לפרופורציות המרשימות שלו. אם היינו יכולים לשנות דבר או שניים זה היה הסרה (או אי הוספה) של מסיטי הרוח בחזית ובחלונות, את מדרגות הצד וכמובן התקנת חישוקים גדולים יותר. אם כבר אמריקני, אז עד הסוף משום שחישוקי ה-17 אינטש המקוריים נראים קצת קטנים עליו.

אולם, למרות ההשקעה בעיצוב הקליפה החיצונית, רק מעט מדי כישרון ותשומת לב עיצוביים הצליחו לחדור אל תא הנוסעים. אמנם מדובר בקבינה משודרגת בהרבה ממה שאנו רגילים לראות ממכוניות שמקורן בארה"ב, אך היא עדיין אינה הולמת את המראה הכללי של האדג' ואינה עומדת בסטנדרטי האיכות האירופיים. המשמעות היא שלמרות שהמושבים לובשים עור, שאר חומרי הפנים מרגישים קשיחים מדי וגם ההרכבה יכלה להיות טובה יותר.

מבחינת השימושיות והמרחב המוצע, ספק אם מישהו יחוש בחסך כל שהו, בטח שמלפנים, מלבד הקרבה היתרה של הראש אל התקרה הנמוכה – הקרבן הראשון על מזבח העיצוב. בהמשך לכך, גובהה המגביל של התקרה חייב את המתכננים למקם את המושב האחורי קרוב ככל הניתן אל הרצפה, מה שמגביל את נוחות הישיבה והתמיכה שהמושב יכול להציע. לתא המטען, יש לנו רק שבחים. נפחו גדול ובזכות אפשרות לקפל בקלות את שורת המושבים האחורית, צומח הנפח עד כדי 900 ליטרים.

שטח או כביש?

האדג' אינו מתאים לירידה מהאספלט הכבוש, לפחות לא יותר מרוב מכוניות הליסינג. מרווח הגחון שלו מצומצם, זוויות המרכב בעייתיות והוא עמוס בפלסטיקים מיופייפים שיתלשו ברגע שתעמידו בפניו מכשול או כפל קרקע. גם מערכת המתלים שלו אינה בנויה למכשולים טכניים והמהלך שלהם קצר למדי.

גם מערכת העברת הכוח מעדיפה אספלט מהודק מאשר כורכר משוחרר. אמנם זו מצוידת בשישה הילוכים והנעה לכל הגלגלים, אבל אלו ארוכים מאוד וחסרי מצב "כוח". למרות זאת, אפשר בקלות לסלוח על זה לאדג'. הוא אינו מיועד לשטח ואין עם כך כל בעיה.

מדוע? כי למרות מוצאו האמריקני, הוא הצליח להפריך את החששות שלנו מאופי הכיול האמריקני למתלים. מצד אחד, אלה רכים מאוד, אך רכות זו לא מתפתחת להתנהגות כביש רופסת שגורמת לנדנוד מרכב בלתי פוסק במפגש עם שיבושים. נהפוך הוא, מהלכם הקצר של המתלים מונע מהם מלנדנד את הגוף כמו אוניית שיכורים והם מצליחים לספוג בזלזול כמעט את חוסר המושלמות של כבישי ישראל.

גם ההגה הרגיש בסדר. לא חד או מתקשר כמו שמקובל בקרב האירופיות, אבל קרוב. מספיק קרוב עם דיוק טוב, משקל לא קל מדי ומעט מאוד פידבק מהגלגלים. אפשר לחיות איתו. גם הבלמים עושים עבודה לא רעה. לא נשכניים מדי, לא עמידים באופן חריג כנגד בלימות חזקות חוזרות ונשנות, ולכן מקבלים ציון מספק.

מנוע וביצועים

על הכביש, האדג' מרגיש קודם כל חזק. מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר אולי נשמע לא משכנע מספיק, אבל לזה יש 268 סוסים באורווה וכמעט 35 קג"מ ויחד עם תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, מתקבלים ביצועים לא רעים בכלל. קצת יותר מ-8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 172 קמ"ש לפי דף הנתונים. במציאות הדבר אומר שכמעט בכל מהירות שמדביקים את הדוושה לרצפה, תיבת ההילוכים של האדג' מורידה אחד, שניים או אפילו שלושה הילוכים במכה, ומתקבלת תאוצה החלטית וזה נהדר.

אם כבר נגענו בתיבת ההילוכים, זו אינה חכמה במיוחד, אין בה מצב ידני והיא שואפת להעלות הילוכים עם כל הרפיה מדוושת הדלק. אולם, היא חריגה בנוף האמריקני עם ששת יחסי ההעברה שבה, כאשר השניים העליונים (הילוכים 5 ו-6) ארוכים מאוד לטובת שיוט נינוח במהירות חוקית. כמה ארוכים? ב-100 קמ"ש ההילוך השישי גורם למנוע לפעום ב-1,500 סל"ד בלבד. ההעברות בה חלקות למדי.

מעבר לכך, הנסיעה בו שקטה למדי. מלבד מעט רעשי רוח וכביש, תא הנוסעים נשאר סטרילי כמעט בפני הפרעות סביבתיות. ובסעיף צריכת הדלק, נתון היצרן מדבר על 7.8 ק"מ לכל ליטר בממוצע ובזמן המבחן המכביד, הציג האדג' צריכת דלק רעבתנית משהו של קצת יותר מ-6 קילומטרים לכל ליטר דלק.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

רק היום, רק היום

לפני שנגיע אל שורת הסיכום שמתייחסת כמובן אל התמורה למחיר, נספר לכם שהאדג' של פורד הצליח לעשות לנו את זה. אמנם הוא לא ספורטיבי ואין לו סיכוי מול מכוניות דינאמיות שאינן שייכות לז'אנר ה-SUV, אבל הוא כן נותן הופעה שאין שנייה לה, המון תשומת לב מהסביבה, נוחות נסיעה, מנוע בריא, אחיזת כביש גבוהה ורמה גבוהה של פינוק. עד כאן, הכל טוב ויפה.

עכשיו, כשמגיעים לשלב המחיר, הכל נעשה נפלא, לא פחות. אין מה לעשות, לא תמצאו רכב בישראל שנותן כל כך הרבה, תמורת כל כך מעט, בייחוד בגרסתו המאובזרת ביותר שתדרוש מכם הוצאה כספית לא גדולה של 235 אלף שקל בלבד. כמעט חצי ממה שתתבקשו לשלם על ניסאן מורנו במפרט דומה ולכך אין תחרות.

ההמלצה שלנו, אם כלי רכב אמריקניים עושים לכם את זה ורכבי SUV קולעים לטעם המוטורי שלכם, מונחת בפניכם מציאה של ממש. דיל אמיתי. קנו מהר, לפני שיגמר.

  • עוד באותו נושא:
  • פורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully