וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואיפה הגילוי הנאות?

ירון אדרי

10.12.2008 / 11:19

מתכוונים לרכוש רכב משומש? המוכר חייב לכם גילוי נאות למצבו על פי חוק, רק שמשרד התחבורה טרם סיפר לו על כך

הצעת חוק 'מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות)' אותו הגישו חברי הכנסת אמנון כהן וגלעד ארדן לקריאה ראשונה בחודש פברואר השנה, ואשר עבר בקריאה שלישית בסוף חודש יולי, נכנס לתוקפו בימים אלה. אולם, נראה כי משרד התחבורה טרם נערך לו. במסגרת החוק, על כל סוחר רכב משומש (על כך בהמשך) לספק לרוכש את מלוא הפרטים הידועים לו אודות הסטוריית הרכב, לרבות אישורו לקבל מידע מכלל המוסכים אשר טיפלו ברכב בעבר וכמו כן מידע מחברות הביטוח. אסמכתא לכך יקבל הרוכש עם חתימתו של המוכר על 'טופס גילוי', אולם כזה טרם ניסח משרד התחבורה.

חתימה על טופס הגילוי הנאות, מחייבת את המוכר מבחינה משפטית כנגזר מהחוק. על כל פרט שיתגלה כשונה מהמידע אותו מסר המוכר, יהיה חייב זה לבטל את העיסקה באופן מיידי ולהחזיר את מלוא סכום העיסקה וכל פיצוי נוסף לקונה. עוד יעמוד לחובת המוכר קנס אפשרי בסכום מרבי של כ-182 אלף שקלים במסגרת החוק להגנת הצרכן.

לאור מקרי הונאה רבים, בעיקר בקרב סוחרים לא מורשים ("חאפרים") אשר מוכרים מכוניות בעלות עבר מפוקפק, לחוק זה חשיבות גדולה. אלא שמבדיקות שערך איגוד המוסכים בקרב סוחרים מורשים וסוכנויות, עולה כי מרביתם כלל אינם מודעים לקיומו של החוק, עיקריו והנדרש מהם. אלה אמנם מסכימים לספק לכל לקוח את מרב ההיסטוריה הידועה אודות הרכב, וכמו כן לספק מסמכים רלוונטיים המאשרים זאת, אך ללא יוצא מין הכלל סרבו כולם לחתום על טופס כל שהוא. עוד סרבו הם לספק לקונה עותק מהמסמכים שברשותם, וכל זאת כאמור בניגוד לחוק.

לאחר שהתקבל החוק, היה על משרד התחבורה לתקן לו תקנות ולדאוג להפיצן בציבור. אולם, למרות שעבר בכנסת (לפני ארבעה חודשים כאמור) והפך בימים אלה לבר תוקף, לא תיקן משרד התחבורה תקנות כך שהוא נותר חסר תוכן. כמו כן, עדיין לא דאג משרד התחבורה לכתיבת המסמך המשפטי המחייב של הגילוי הנאות. לאור זאת, נרתם איגוד המוסכים לטובת הציבור ומיהר לערוך טופס גילוי נאות כפי שאמור היה משרד התחבורה להנפיק, באמצעותו יוכלו רוכשי רכב משומש לקבל את התחייבותו של המוכר. את הטופס תוכלו להוריד מאתר איגוד המוסכים בקישור המצורף.

במאמר מוסגר נציין כי כל רוכש רכב אשר גילה כי נפל שולל למעשה מירמה, יכול לדרוש מהמוכר את כספו גם אם לא חתם על טופס גילוי. אלא שכל זה ייעשה רק לאחר תהליך משפטי ארוך, יקר ומייגע ובתנאי שתוכח טענתו.

תגובת משרד התחבורה: "לא נדרש כל מסמך משפטי כדי שהחוק יכנס לתוקף. על פי החוק צריך המוכר לגלות בכתב לקונה את כל הפרטים המפורטים בסעיף 4 (ב) לחוק. המסמך עליו מופיעים הפרטים כאמור צריך להיחתם בידי המוכר והרוכש צריך לאשר בחתימת ידו את קבלת המסמך. משרד התחבורה יפיץ בימים הקרובים את הנהלים החדשים בקרב כל הגורמים הרלוונטיים".

מי מגלה למי?

חוק 'מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח 2008' נועד למנוע את הונאתם של רוכשי רכב "יד שנייה" וזה חל על סוחרים, סוכניות, מגרשים, וכמו כן על מי שמוכר רכב שאינו על שמו ובתנאי שאינו שייך לבן משפחה מקירבה ראשונה. עוד קובע החוק כי בכל חידוש רשיון רכב, יצויין מספר הק"מ אותו הוא עבר בבדיקת הרישוי האחרונה ובכך לצמצם את תופעת זיופי הקילומטראז'.

מנתני הלמ"ס ואיגוד סחר הרכב עולה כי כ-25 אחוזים מכלי הרכב הנעים בישראל עוברים מיד אחת לאחרת מדיי שנה. מתחילת השנה נמכרו כ-600 אלף מכוניות פרטיות משומשות (בכלל זה ליסינג והשכרה), עלייה של כ-100 אלף כלי רכב ביחס לשנה שעברה. עוד עולה מהנתונים כי מרב העיסקאות נעשות על ידי סוחרים לא מורשים ("חאפרים"), תוך הסתרת פרטים אודות היסטורית המכונית. לרוב מדובר בזיוף מד הק"מ או מספר הבעלים הקודמים, הסתרת העובדה כי המכוניות היו בבעלות ציי רכב או חברות השכרה ועוד. במקרים מסויימים, אף מדובר במכוניות שעברו תאונה קשה ואשר אינן ראויות לנוע על הכביש מבחינה בטיחותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully